راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

هدف حزب «خرد و عدالت»آلمان

بازگشت آلمان

به دوران

"ویلی برانت!

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

 

اولین کنگره حزب «اتحاد» به رهبری سارا واگن کنشت که آن را حزب «خرد و عدالت» هم می نامند با حضور حدود 400 عضو روز شنبه 9 بهمن ( 27ژانویه) در سالن سینما «سیتی کوسموس» برلین برگزار شد.

پیش از این، اعلام موجودیت این حزب در 8 ژانویه گذشته اعلام شده بود. جوانترین عضو حزب 18 سال و مسن ترین عضو 86 سال سن دارند. تعداد قابل توجهی از حاضرین جلسه شامل اعضاء سابق حزب سوسیال دموکرات فعلی هستند که در سالهای اخیر بدلیل اتخاذ مواضع بشدت سازشکارانه و راستگرایانه و جنگ طلبانه، حزب سوسیال دمکرات آن را ترک کرده و به حزب چپ پیوسته بودند و اکنون خود را با حزب جدید «واگن کنشت» همراه می بینند.

از جمله حاضرین تعدادی از اعضاء سابق حزب سبزها نیز بودند، از جمله «راینهارد کایزر» که 40 سال عضو حزب سبزها بوده و اکنون می گوید من در آن زمان حتی به بنیانگذاری حزبی سبز که مدعی طرفداری از محیط زیست و صلح بود، کمک کردم اما این حزب اکنون به «سبز زیتونی» تبدیل شده و در جنگ طلبی از همه احزاب آلمان گوی سبقت را ربوده است.

استفاده از کلمه «زیتونی رنگ» موردی است که اخیرا در فرهنگ بیانی محافل سیاسی آلمان علیه مواضع جنگ طلبانه و ضد محیط زیستی «حزب سبزها» به کار می رود به معنای «رنگ عوض کردن» می باشد.

اولین سخنران کنگره حزب "اتحاد" «دانیلا دان»، یکی از بنیانگذاران گروه بیداری دموکراتیک در آلمان دموکراتیک سابق در سال 1989 و منتقد سرسخت سیاست های پس از اتحاد دو آلمان و رفتار منفی با مردم آلمان شرقی در دهه های پس از «انحلال» است. او روز یادبود قربانیان فاشیسم آلمان، آزادسازی اردوگاه مرگ اشویتس توسط ارتش سرخ را نیز گرامی داشت و اظهار داشت که این نشست همچنین کنگره «ضد نژادپرستی و ضد فاشیسم» محسوب می شود. انتقاد از مواضع نژادپرستانه حزب «آلترناتیو» به معنای حمایت از دولت فعلی نیست. موردی که دولت فعلی مایل است آن رابه حساب خود بگذارد.

علاوه برسخنرانی «اسکار لافونتین» از رهبران معروف حزب سوسیال دمکرات که بعدها حزب چپ را بنیانگذاری کرد و اکنون در کنار «سارا واگن کنشت» قرار گرفته سارا واگن کنشت بعنوان دبیر اول فعلی حزب و «امیرا محمد علی» و «شروین حقشنو» (با تبار ایرانی ) بعنوان معاونین دبیر اول، سخنرانی کردند.

در این نشست اعضاء شرکت کننده، برنامه انتخاباتی و کمیته اجرایی حزب و همچنین نامزدهای لیست اروپایی برای شرکت در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا را انتخاب و تایید کردند. 20 مقام حزبی، کاندید لیست انتخابات پارلمان اروپا شدند.

سخنرانی «اسکار لافونتین» در این کنگره بعنوان برجسته ترین سخنرانی ارزیابی شد. این سیاستمدار 80 ساله خواهان رفع «شکاف سیاسی موجود در سیستم حزبی آلمان»، «افزایش دستمزدها، حقوق بازنشستگی، سیستم های رفاهی بهتر و صلح» شد و خواهان تجدید نظر در تمام سیاست های کنونی آلمان دراین عرصه ها شد.

لافونتن در سخنرانی خود تاکید کرد که آلمان به یک صدراعظمی نیاز دارد که شعارش «جنگ دوباره هرگز» باشد . )این شعار "ویلی برانت" صدر اعظم سوسیال دمکرات آلمان در سالهای اوج تنش میان آلمان دمکراتیک و آلمان غربی بود.م)

«واگن کنشت» نیز در سخنرانی خود که حدود 30 دقیقه به طول انجامید، از دولت و احزاب مخالف در مجلس انتقاد کرد و گفت: در حزب جدید، ساختارهایی باید ایجاد شود که در آن افراد غیر مسئول و «نان به نرخ روزخور» وارد نشوند. او همچنین تاکید کرد که گروه های اجتماعی بسیار متفاوتی با مسئولین حزب در تماس هستند. در سال های اخیر، او بارها حزب چپ را متهم کرده است که به یک حزب «شهری- دانشگاهی» تبدیل شده است. واگن کنشت سیاستهای تورم زای دولت سه حزبی کنونی آلمان که معروف به «چراغ راهنمایی» است را عمیقا غیراخلاقی و ارتجاعی خواند. او گفت رهبر حزب دموکرات مسیحی «فردریش مرز» را نیز لایق صدراعظمی نمی داند زیرا او نیز می خواهد حقوق بازنشستگی را کاهش دهد و همچنین سلاح هایی را که صدراعظم فعلی مردد به تحویل آنها به اوکراین است به اوکراین ارسال کند.

در اولین پیش‌نویس برنامه انتخاباتی صادره حزب ذکر شده است:

اتحادیه اروپا باید از تشکیل کارتل های بزرگ توسط شرکت‌های بزرگ جلوگیری کند بویژه شرکت‌های بزرگ فناوری و مالی آمریکایی را به عقب براند. اروپا به زیرساخت دیجیتالی ویژه خود نیاز دارد. جلوگیری از فرار مالیاتی توسط شرکت های بزرگ حاکم بر اروپا و انتقال سود به «بهشت های فرار مالیاتی» باید افشاء و با مالیات‌های تنبیهی مواجه شود. افزایش مالیات بر ثروت و دارایی شرکت‌های بزرگ و منابع مالی فراهم ‌شود، واردات گاز مایع از منابع دور و با قیمتی گران باید متوقف شود. برنامه همکاری های اقتصادی و ایجاد راه‌ حل‌های صلح با روسیه بررسی شود. صادرات تسلیحات به اوکراین و سایر مناطق جنگی متوقف شود. شرکت های آب و برق منطقه ای و پروژه های انرژی شهروندان و شبکه های انرژی باید به طور کامل «تحت مدیریت ملی» قرار گیرند. اتحادیه اروپا باید خصوصی‌سازی‌های بیشتر در بخش‌های زیربنایی، از جمله مسکن، آب، انرژی و مراقبت‌های بهداشتی را متوقف کند. مزارع کشاورزی کوچک و کشاورزان را بهتر از شرکت های بزرگ کشاورزی محافظت کند. اتحادیه اروپا باید دلالی با زمین و مواد غذایی، همچنین مهندسی ژنتیک در مزارع را ممنوع کند و در عوض، الزامات ایمنی برای استفاده از آفت کش ها برای مواد غذایی را افزایش دهد. مدت هاست که مشخص شده که سرمایه غربی، عمدتاً در شرکت های بزرگ آمریکایی متمرکز شده است، یعنی انحصاری شده است و ایالات متحده این موضوع را تشویق می کند. دولت های امپریالیستی باید دسترسی به بازارها و منابع متقابل رقیب را به طور مداوم فراهم کنند. اتحادیه اروپا مهاجرت غیرقانونی را متوقف کند و چشم‌اندازها زندگی قابل تحمل و انسانی را در کشورهای مبدأ افزایش دهد.

اولین پیش‌نویس برنامه انتخاباتی همچنین تاکید می کند: حزب همچنین روی «آزادی و دموکراسی» آزادی بیان و مطبوعات و حقوق بشر تاکید دارد. مخالفت حزب با جنگ‌طلبی امپریالیستی اتحادیه اروپا و ناتو و همچنین درخواست صلح و همکاری با روسیه در اولویت شرایط کنونی است. اتحادیه اروپا و با عضویت کشورهای شرق اروپا در ناتو، به آمریکا کمک کرده تا متحدانی مطیع برای اعمال قدرت خود داشته باشد. این موضوع، در درازمدت، اقتصاد اروپا را به ورشکستگی می‌کشاند. ایالات متحده، به مدت چندین دهه، اهداف امپریالیستی خود را با استفاده از یک نیروی نظامی عظیم، در نهایت به صورت نظامی تحت پوشش ناتو اعمال کرده است. این امر، ضرورت جدایی اتحادیه اروپا از آمریکا را بیش از پیش ضروری می‌سازد. همچنین باید ایالات متحده را به خارج کردن سلاح‌های هسته‌ای خود از اروپا ترغیب کرد. «ما ورود اوکراین، مولداوی یا گرجستان به اتحادیه اروپا را رد می‌کنیم.»

بزرگترین مشکل برای رسانه‌ها جریان اصلی در غرب این است که در جنگ‌طلبی و نفرت‌پراکنی ضد روسیه گرفتار شده‌اند. ما خواستار همکاری صلح‌آمیز با روسیه به نفع هر دو طرف و توقف فوری صادرات تسلیحات به اوکراین هستیم.

 

سیاست تاکنون اعلام شده حزب اتحاد از طرف محافل سیاسی آلمان  چپ روی ارزیابی شده زیرا در مقابل سیاستهای فعلی راست روانه حزب سوسیال دموکرات (اس. پ. د) و متحد آن یعنی سبزها قرار دارد. به همین دلیل پس از انتشار اولین پیش‌نویس برنامه انتخاباتی حزب "اتحاد"، رسانه‌های جریان اصلی بشدت نسبت به آن واکنش منفی نشان دادند و آن را به نفع روسیه و مخالف اتحادیه اروپا و ناتو اعلام کردند.

منابع:

https://www.nachdenkseiten.de/?p=110233

 

https://www.jungewelt.de/artikel/468118.neue-partei-schmaler-korridor.html

 

Rede von Sahra Wagenknecht auf dem BSW-Bundesparteitag am 27.01.2024 - YouTube

فیلم سخنرانی واگن کنشت در کنگره

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 916  - 11 بهمن 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت