راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گام های بزرگ

به سوی رفاه عمومی

در روسیه!

راشا تودی- ترجمه و تدوین: نعمت بوستانی

  

بدنبال اقدامات همه جانبه دولت روسیه در جهت پشت سر گذاشتن میراث تخریب ساختارهای اجتماعی- اقتصادی اتحاد شوروی و قوام بخشیدن به اتحاد خلق های این کشور، حکومت روسیه دست به اقداماتی اساسی زده است.

روسیه طی سالهای گذشته، بویژه در دورانی که دیگر امکان تاب آوری بیشترمحاصره نظامی از سوی سیستم میلیتاریستی انگلوساکسونی نبود، با پیش دستی به اقداماتی دفاعی دست زد تا از نابودی کشور پیشگیری کند. احیاء و تقویت صنایع نظامی دوران اتحاد شوروی، باز سازی کارخانه های صنعتی و توسعه کشاورزی و دامداری و…از جمله این اقدامات بودند.

در همین رابطه قرار است از اول ماه فوریه، دولت فدراسیون روسیه به نمایندگی از طرف ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور، جهت بالا بردن سطح زندگی و رفاه شهروندان مواردی از پرداخت کمک هزینه های اجتماعی، مزایا و حمایت از خانواده ها را تصویب کند. در این زمینه فرمانی توسط میخائیل میشوستین، نخست وزیر در روز 25 ژانویه امضا شد (ویچسلاو ولودین، رئیس مجلس فدرال روسیه در کانال تلگرامی مجلس از تصویب فرمان رئیس جمهور و نخست وزیر توسط مجلس خبر داده است.م)

 

همانطور که در این سند آمده است، پرداخت کمک هزینه های اجتماعی با در نظر گرفتن تورم واقعی در سال 2023 - 7.4٪ افزایش می یابد. در مجموع، این ابتکار بر بیش از 40 برنامه مختلف حمایت مالی شهروندان بطور همه جانبه تأثیر خواهد گذاشت.

بنا بر گفته نخست وزیر، میزان پرداخت کمک هزینه برای زایمان افزایش می یابد و از 586.9 هزار روبل به 630.4 هزار روبل برای فرزند اول و از 775.6 هزار روبل به 834 هزار روبل، برای فرزند دوم. پس از تولد فرزند دوم ، 202.6 هزار روبل اضافی به خانواده پرداخت می شود.

علاوه بر این، چنانچه پول برای زایمان قبل از اول فوریه به خانواده ای پرداخت شده باشد، اما آنها هنوز موفق به دریافت آن نگردیده باشند، باز هم پرداخت 7.4 درصد افزایش می یابد.

علاوه بر این، مقامات دولتی قصد دارند مبلغی را که هنگام تولد کودک به والدین داده می شود را افزایش دهند و از 22.9 هزار به 24.6 هزار روبل برسانند. در عین حال، حداقل میزان مزایای مراقبت از کودک تا رسیدن به سن یک و نیم سالگی  از 8.6 هزار تا 9.2 هزار روبل افزایش می یابد. حداکثر مبلغ این حمایت نیزاز اول ژانویه از 33.2 هزار روبل به 49.1 هزار روبل افزایش یافت.

در همین چارچوب، افزایش پرداخت ها به افراد معلول و جانبازان جنگ کبیر میهنی و کهنه سربازان، قهرمانان روسیه، قهرمانان کار و سایر شهروندان در نظر گرفته شده و انجام دیگر تعهدات اجتماعی به شهروندان نیز به طور کامل در بودجه فدرال پیش بینی شده است. (میخائیل میشوستین، تأکید کرد که این برنامه سال گذشته توسط رئیس جمهور امضا شد.م)

شاخص سازی برنامه ریزی شده تا حدی هزینه های ناشی از افزایش قیمت مواد مصرفی به شهروندان را جبران می کند و در نتیجه از کاهش سطح زندگی آسیب پذیرترین دسته های شهروندان محافظت می کند. این دیدگاه در مصاحبه "سوتلانا بساراب"، عضو کمیته دومای دولتی در امور کار، سیاست اجتماعی و امور کهنه سربازان درمصاحبه با "راشا تودی" اینگونه بیان شد:

"بخشی از پرداخت های کمک هزینه های اجتماعی ما، بیش از شاخص تورم است. به عنوان مثال، مزایا برای کارهای موقت، همچنین کمک هزینه ها در زمان بارداری و زایمان، یک و نیم برابر افزایش یافته است. این یک پیشنهاد نسبتا جدی برای حمایت از رفاه حد اقلی و حمایت مالی به ویژه ازخانواده های دارای فرزند و جلوگیری از کاهش درآمد واقعی آنها است. علاوه بر این، افزایش کمک های مادی دولت باید تأثیر مثبتی بر پرداخت بدهی مردم و سطح تقاضای مصرف کننده داشته باشد. این اقدام به نوبه خود به رشد تولید ناخالص داخلی کمک بیشتری خواهد کرد."

 (دیدگاه مشابهی توسط الکساندر آبراموف، رئیس موسسات و بازارهای مالی در موسسه تحقیقات اقتصادی کاربردی در RANEPA.م) بیان شد.

افزایش درآمد شهروندان موجب رشد اقتصادی می شود، زیرا شهروندان از مقدار افزایش یافته پول موجود برای مصرف استفاده خواهند کرد.

پیش از این، از اول ژانویه 2024، مقامات روسیه پرداخت های مربوط به هزینه زندگی و میزان مستمری بیمه را برای شهروندان غیر شاغل 7.5 درصد افزایش دادند. در همان زمان، حداقل دستمزد بلافاصله 18.5 درصد افزایش یافت، یعنی به 19242 روبل رسید. در مجموع، این افزایش بر زندگی حدود 50 میلیون نفر از شهروندان روسیه تأثیر جدی خواهد گذاشت ( قبلاً حد اقل دستمزد 15 هزار روبل تعین شده بود که در برنامه حزب کمونیست روسیه حد اقل دستمزد را 25 هزار روبل مطرح کرده بودند.م)

طبق پیش بینی دولت، در سال جاری هزینه های خزانه داری دولت تقریباً 1.6 تریلیون روبل (0.9٪ از تولید ناخالص داخلی) از درآمدها بیشتر خواهد شد. با این حال، الکساندر آبراموف، مطمئن است که حتی تحت این شرایط، رهبری کشور هزینه حمایت های اجتماعی را کاهش نخواهد داد. برای امور مالی عمومی، افزایش پرداخت ها در امور اجتماعی سنگین نخواهد بود، زیرا از قبل برای این منظور برنامه ریزی شده است. البته بودجه امسال ما بسیار فشرده است و افزایش قابل توجهی را هم در هزینه ها و هم در درآمدها پیش بینی می کند، اما در مجموع متعادل است و نیازی به نگرانی در باره کسری آن نیست.

--------------------------------

مترجم: عنوان «کهنه سربازان» تنها شامل بازماندگان شرکت کنندگان در جنگ دوکم جهانی- جنگ کبیر میهنی نمیشود بلکه همه افرادی از ارتش اتحاد شوروی و روسیه که در اقصی نقاط جهان مانند الجزائر، آنگولا، موزامبیک، ویتنام، افغانستان، قفقاز ...جنگیده اند نیز می شود.

 

https://russian.rt.com/business/article/1263352-pravitelstvo-indeksaciya-vyplaty

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 916  - 11 بهمن 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت