راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اتحادیه اروپا تبدیل شده

به اتحاد نظامی اروپا

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

در آخرین جلسه «شورای اتحادیه اروپا» که به موضوعات استراتژیک می پردازد "کلر دالی" نماینده چپگرای ایرلند، نقش اروپایی ها در جنگ اوکراین را محکوم کرد. او در همین ارتباط در مصاحبه با روزنامه اومانیته گفت: دراجلاس پارلمان اتحادیه اروپا 27  نفر از رهبران و مقامات کشورهای اتحادیه اروپا حضور داشتند. در فهرست گفتگوها، مسائل اقتصادی و مهاجرتی و همچنین گزارش پیشرفت دفاعی اروپا.مورد بررسی قرار گرفت .

اومانیته: توافقی بین پارلمان اروپا و شورای اتحادیه اروپا در مورد خرید تسلیحات جمعی حاصل شده است. آیا این خبر خوبی است؟

کلر دالر: قطعا نه اما فعلا تنها پاسخ اتحادیه اروپا به جنگ در اوکراین، حمایت از تسریع در نظامی‌ سازی اوکراین است. این موضوع در تضاد با منافع اوکراینی ها و همچنین شهروندان کشورهای دیگر است که از مشکلات دیگری رنج می برند.

اومانیته: چرا این سلاح ها به اوکراین تحویل داده می شود؟

کلر دالر: این رسوایی است. انها به فلسطینی ها، مردم یمن، اتیوپی، اریتره و کنگو تسلیحات نمیدهند به این بهانه که ارسال سلاح جنگ را در این کشورها طولانی تر می کند، اما درباره اوکراین درست عکس این بهانه عمل می کنند. اتحادیه اروپا عملا مانع  صلح دراوکراین است. آنها خودشان هم میدانند که تجهیزات نظامی ارسالی قادر به پیروزی اوکراین در جنگ نیست. اما برای ادامه درگیری کافی است. از طرف دیگر اروپایی ها می دانند که نمی توانند بیش از این درگیر شوند، زیرا این منجر به جنگ جهانی سوم می شود. من ناامید هستم. اتحادیه اروپا برای صلح اقدامی نمی کند .

 اومانیته: ارزیابی شما از سند استراتژی اتحادیه اروپا که یک سال پیش درباره دفاع از اروپا تصویب شد چیست؟

کلر دالر: این سند میخواهد مردم باور کنند که اروپایی‌ها منافع یکسانی دارند. درحالیکه هر کدام ازکشورهای اتحادیه اروپا تاریخ و دیدگاه های خود را دارند. بنابراین، آن سند حامل امنیت برای همه کشورهای اروپائی نیست بلکه وسیله ای برای اقدامات مشترک نظامی است، در حالیکه  قرار نبود یک اتحادیه اروپا تبدیل به یک اتحادیه نظامی شود. اکنون در این اتحادیه خرید مشترک تسلیحات نظامی همکاری تبلیغ می شود. این سند فقط به صنعت اسلحه سازی کمک می کند .

اوما نیته: چرا دولت ایرلند هفته گذشته بحثی را در مورد بی طرفی ایرلند اغاز کرد و گفت که به ناتو تعلق ندارد؟

کلر دالر: زمانی که من نماینده پارلمان ایرلند بودم، از بی طرفی دفاع می کردم. اما مقامات اجرایی حاضر به بحث در مورد آن نشدند. من می خواستم با دیگران در مورد آن بحث کنم، زیرا فرودگاه های ما به عنوان ایستگاه هایی برای اعزام نیروهای آمریکایی به عراق یا افغانستان عمل می کردند. دولت ایرلند در کلام بیطرف است اما در عمل همکار ناتوست. حقیقت این است که اتحادیه اروپا از جنگ در اوکراین برای تسریع نظامی گری استفاده می کند. ایرلند که برای استقلال کشور، با استعمار نو مبارزه کرده و خواهان بیطرفی است، اکنون شرمندده قرار گرفته در کنار ناتوست. حتی در اجلاس اخیر که کارشناسانی و نماینده منافع اتحادیه اروپا، بریتانیا و ایالات متحده در آن حضور داشتند از ما می خواستند بیشتر با ناتو همکاری کنیم. رئیس جمهور ایرلند "مایکل هیگینز" میداند که پیوستن به ناتو خطرناک است و این یعنی مرگ سیاست بیطرفی.

 

. « Les armes prolongent le conflit » | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 887  -  14 تیر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت