راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

وحشت از سرایت

شورش فرانسه

به سراسر اروپا

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

  

گستردگی اعتراضات در فرانسه که به شورش تبدیل شده ترکیبی از شگفتی، خشم و نگرانی را در سراسر اروپا برانگیخته است. بویژه که این شورش بتدریج تبدیل به مدلی برای اعتراض در دیگر کشورهای اروپائی شده است که نمونه آن سوئیس است.

امانوئل ماکرون قرار بود از 2 تا 4 ژوئیه در سفر به المان از غرب تا شرق آلمان سفر کرده و دوستی فرانسه و آلمان را به نمایش بگذارد، اما زیر فشار شورش مردم این سفر را لغو کرد. او میخواست اختلاف بین دو کشور در مورد مسائل کلیدی مانند انتقال انرژی، دفاع اروپا و گسترش اتحادیه اروپا را حل کند و حالا باید اختلافات را در خود حکومت فرانسه که شورش مردم آن را تشدید کرده حل کند.

اگر رئیس جمهور آلمان، اشتاین مایر رئیس جمهور آلمان زودتر از صدر اعظم آلمان نگرانی خود را نسبت به سرانجام شورش فرانسه بیان کرد. این ترس و نگرانی خاص رهبران آلمان نیست، بلکه رهبران دیگر کشورهای اروپائی نیز از سرانجام شورش در فرانسه و سرایت آن به کشورهای خودشان نگرانند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس آلمان گفت «در این طغیان خشم ویرانگر جدی است. چنان که ثبات فرانسه در خطر قرار گرفته است».

آندریاس یونگ (CDU) ، عضو مجمع پارلمانی فرانسه و آلمان نیز گفته است، که بسیاری از جوانان فرانسوی احساس می‌کنند مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند. شورش فرانسه روی روابط این دو کشور تاثیر منفی گذاشته است.

وزیر خارجه آلمان نیز با اشاره به شورش در فرانسه، توصیه های خود برای ایمنی سفر به خارج از کشور را اعلام  کرد. او گفت: از آلمانی هایی که به فرانسه سفر می کنند می خواهم خود را در جریان خشونت قرار ندهند، ازدیدار مراکز بزرگ شهری خودداری کنند وغیره ...

در بریتانیا، روزنامه گاردین به نوبه خود تأکید کرد که مرگ یک نوجوان 17 ساله بدست پلیس  مرگ های مشابهی را به یاد می آورد. از جمله مرگ "آداما ترائوره"، در سال 2016، و مرگ" ژان پل بنجامین"، که در سال 2022 پشت فرمان اتوموبیل خود  کشته شد. این روزنامه ابراز تاسف می کند که صدای کسانی که علیه خشونت پلیس تظاهرات کردند شنیده نشد و "نژادپرستی نهادینه" محکوم نشد.

 در بلژیک، کشوری که صحنه‌هایی از خشونت مشابه فرانسه را شاهد شده، ترس از سرایت این شورش به بلژیک موجب شد تا "وینسنت دی ولف"، شهردار"اتربک" در حومه بروکسل بگوید: «من هر گونه تمایل برای وارد کردن اعمال خشونت شهری را که در چندین شهر فرانسه در حال وقوع است به محله‌های پایتخت خودمان را محکوم می‌کنم.»

 در سوئیس، روزنامه Le Temps - نوشت: "فرانسه در آتش خشم می سوزد". و اضافه کرد: "بر خلاف سایر تظاهرات، اینبار مردم حومه های پاریس در تلاش هستند تا خود را سازماندهی کنند، تا به یک نیروی فشار سیاسی پایدار تبدیل شوند.

همه شواهد نشان می دهد که این شورشها با وجود پراکنده بودن ادامه خواهد یافت.

  . Après la mort de Nahel, sidération et inquiétudes à travers l’Europe | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 887  -  14 تیر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت