راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کنفرانس مطبوعاتی

رئیس جمهور بلاروس

واحد رزمی "واگنر"

در پریگوژین

خلاصه نمی شود!

ساویتسکایا راسیا- گزینش و ترجمه- آزاده اسفندیاری

  

روز 6 ژوئیه، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، با نمایندگان رسانه های گروهی خارجی و بلاروس در شهر مینسک، یک کنفرانس مطبوعاتی تشکیل داد.

در ابتدای جلسه در جواب خبرنگارانی که از او سؤال کردند، آینده جهان را چگونه ارزیابی می کنید، وی پاسخ داد: احتمالاً آگاه‌ ترین  و روشنفکرترین سیاستمداران نیز امروز نمی توانند بگویند که جهان در آینده به چه سمتی خواهد رفت، اما اگر بگوییم جهان در حال تغییر و دگرگونی است حرف درستی گفته شده است.

رئیس دولت بلاروس، توجه همگان را به سمت این واقعیت جلب کرد که نظم جهانی ایجاد شده پس از جنگ جهانی دوم که در آن مردم اتحاد جماهیر شوروی، نقش تعیین کننده ای در پیروزی بر نازیسم داشتند، دیگر به تاریخ سپرده شده است.

نظم های جهانی به تکرار می گذرند و در حال حاضر، دنیا در انتظار روش‌ها و نوآوری های دیگری قرار دارد. من کاملاً متقاعد شده ام که سیستم تک قطبی به گذشته تعلق دارد و نظام چند قطبی در حال شکل‌ گیری است. اگر چه پس از فروپاشی اتحاد شوروی، نظام تک قطبی ادعا کرد که صلح، امنیت و رفاه برای بشریت به ارمغان می‌آورد، اما در پشت این ادعا ها، جنگ بود و کشت و کشتار ملیون ها انسان و تخریب و ویرانی کشورها. چنانچه نظم واقعی مبتنی بر سیستم چند قطبی جایگزین شود، آنگاه یک پیکره کاملاً متفاوتی بوجود خواهد آمد که ثبات واقعی و صلح سیاره ما را تضمین می کند و بسیاری از کشورهای جهان از آن حمایت خواهند کرد.

در این رابطه می‌توانم از کشورهای ایالات متحده آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا، چین و هند نام ببرم. همچنین  کشورهای آفریقا و خاورمیانه از این زمره هستند که امیدوارم جمهوری های پسا اتحاد شوروی به حمایت از این روند برخیزند.

الکساندر لوکاشنکو، در گفتگو با خبرنگاران بر وابستگی کامل سیاست اتحادیه اروپا به ایالات متحده، تاکید کرد، چرا که بدون چون و چرا در ارتباط با مسله اوکراین، از آمریکا تبعیت کردند. 

وی یاد آور شد: آیا غرب به خود خواهد آمد یا خیر؟ آمریکا هرگز مرزی را به رسمیت نشناخته و نمی شناسد زیرا آنها خود را داور همه عرصه ها می دانند. از دیدگاه آمریکا، نه اتحادیه اروپایی وجود دارد و نه اروپا، کاملاً هر آنچه در اراده واشنگتن قرار بگیرد، توسط اروپایی ها پذیرفته می شود، حتی با کمال تعجب اگر به ضرر خودشان هم باشد. آلمان، را در نظر بگیرید یعنی کشوری که در مقام چهارمین اقتصاد جهان بود. خوب! حال در کدام مرتبه اقتصادی دنیاست؟ و چرا باید از ترس، یا برای راضی کردن امریکا، چنین اقتصاد پیشرفته ای را نابود کند؟

آمریکا هرگز اشتباهات خود را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت. نمونه‌های تاریخی، مانند بمباران اتمی شهرهای ژاپنی هیروشیما و ناکازاکی توسط این کشور، در حالی که منطق نظامی نیز نداشت از این نمونه اند. آیا عذرخواهی کرد؟ خیر! و موارد زیادی از این دست وجود دارد: جنگ در کره، در ویتنام، سپس به ما نزدیک تر افغانستان، کل خاورمیانه، لیبی، سوریه و عراق را ویران کرد. آیا آنها اشتباه خود را پذیرفتند؟ خیر!
ما بر این باوریم، تا زمانی که، ما سیاره خود را متعادل نکنیم (و فقط با ایجاد تعادل های خاص، مانند زمان اتحاد جماهیر شوروی)، تا زمانی که این تعادل را به سرانجامی نرسانیم، خودسری های ناخوشایند و تخریبی دیگری، منجر به مرگ صد ها هزار و بلکه میلیون ها انسان خواهد شد...

غرب، از مدت ها قبل زمینه را برای حمله  به روسیه، از خاک اوکراین آماده کرده بود. از زمان انقلاب رنگی «میدان»، اوکراین را برای این جنگ آماده کردند. ایالات متحده، در درجه اول با حمایت از عوامل خود، و دادن قول پشتیبانی به آنها  و تامین پول و سلاح به قدر کافی، تدارک لازم را برای حمله نظامی به روسیه سازماندهی کرد...

حال چه اتفاقی در حال وقوع است؟ به خصوص طی روز های 4 تا 5 ژوئن، به اصطلاح ضد حمله نیروهای اوکراینی به مناطق آزاد شده آغاز شد و زلنسکی، قول پیروزی نظامی را داد. در حالی که این ضد حمله برای او و حامیانش هیچ نتیجه ای جز کشته شدن هزاران هزار انسان در بر نداشت.
غربی ها روسیه را با محاصره نظامی و حمله رو در رو امتحان کردند لیکن در عمل با شکست مواجه شدند. ضمن اینکه چنانچه روسیه، مطابق با جنگ های کلاسیک عمل کند، هیچ شانس عرض اندام برای اوکراینی ها وجود نخواهد داشت. از همین روی باید لحظه ای را که هنوز امکان دارد و حیاتی است در نظر بگیریم و تا فرصت داریم به پای میز مذاکره بنشینیم.

 رئیس دولت بلاروس، در پاسخ به سؤالات خبرنگاران که پرسیدند، یوگنی پریگوژین، کجاست گفت: این گروه نظامی روسی است و تا آنجایی که من اطلاع دارم در اردوگاه های دائمی خود هستند. آنها پس از عقب نشینی برای استراحت و معالجه در کمپ خود به سر می برند. شاید هم خود او در سن پترزبورگ، ویا به مسکو رفته است، اما در خاک بلاروس نیست.

حتی اگر گروه واگنر در بلاروس استقرار یابد مشکل خاصی نخواهد بود، ضمن اینکه، نیروهای مسلح بلاروس واحدهای بسیار آماده رزمی هستند و دست کمی از گروه واگنر ندارند. هر چند چنانچه لازم باشد ارتش ما از تجارب و مهارت های جنگی آنها استفاده خواهند کرد. در عین حال، نباید گروه واگنر را با پریگوژین یکی دانست. ما اطمینان داریم که آنچه در ارتباط با این گروه در روسیه اتفاق افتاد، در بلاروس تکرار نخواهد شد. البته همه همسایگان ما، به سردمداری ایالات متحده آمریکا، نسبت به حضور این گروه در بلاروس، حساسیت دارند و می دانند که این یک واحد رزمی بسیار قدرتمند است و چنین واحدهای مشابهی نیز در جهان وجود دارند... با فناوری های مدرن، تخریب یک فرد یا گروهی از افراد، حتی افراد بسیار محافظت شده، در شرایط کنونی مشکل نیست. فقط باید به عواقب آن فکر کنید. برای مثال، خیلی آسان پوتین و لوکاشنکو را به عنوان نوعی از بربرها به جامعه جهانی معرفی کردند که آنها، کودکان را می دزدند و ... در ابتدا، آنها شروع به متهم کردن رئیس جمهور پوتین به انتقال کودکان از دونباس به فدراسیون روسیه کردند. شما شاهد بودید که این بچه ها برای نجات از مناطق جنگی به همراه پدر و مادر هایشان به پشت جبهه ها انتقال داده شدند. برخی به روسیه و عده‌ ای به بلاروس، منتقل شدند اما با وجود کمک و مهربانی هایی که به این بچه‌ها ارائه شد، لوکاشنکو و پوتین به «دادگاه لاهه» به اتهام «بچه دزدی»! فراخوانده شدند. در حالی که ما کسی را نربوده ایم. گروه های بزرگی از کودکان به بلاروس می آیند، اینجا استراحت می کنند، سلامتی آنها تضمین می شود و سپس برمی گردند. ما در اینجا هیچ جنایتی مرتکب نشده ایم و قرار هم نیست مرتکب شویم

در باره استقرار سلاح های هسته ای و نوع استفاده از آنها رئیس جمهور بلاروس گفت: قرار نیست ما با سلاح هسته ای به کشوری حمله کنیم، بلکه این سلاح ها، صرفاً جنبه دفاعی دارند. چنانچه با سلاح اتمی به بلاروس تجاوز کنند، بدون درنگ پاسخ ما را در لحظه دریافت خواهند کرد.



 

https://sovross.ru/2023/07/07/nuzhno-odumatsya-uzhe-segodnya

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 




 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 887  -  21 تیر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت