راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بحث کارشناسان روس

درباره استفاده از سلاح اتمی

یونگه ولت ترجمه ـ عسگر داوودی

  

اوکراین در حال تبدیل شدن به پایگاه نظامی امریکا و ناتو است. مسکو آماده است تا جنگ را برای سالهای طولانی ادامه دهد. «حزب کمونیست فدراسیون روسیه»، این «جنگ را تدافعی و ملی» ارزیابی می کند.

پوتین 21 ژوئن در سالن سنت جورج کرملین در مقابل فارغ التحصیلان آکادمی های ارتش و نیروهای امنیتی اعلام کرد که بر اساس نتیجه نظر سنجی سپتامبر 2022 فدراسیون روسیه به هیچ وجه و هرگز حاضر نیست مناطقی از شرق اوکراین که به روسیه پیوسته است را به کیف پس بدهد.

او تاکید کرد: مردم مناطق خرسون، زاپوروژیه، دونتسک و لوکانسک به روسیه پیوسته اند. آنها «انتخاب تاریخی» خود را کرده اند. بنابراین، «روسیه از مردم که به روسیه پیوسته اند و از تمامیت ارضی آن مناطق دفاع خواهد کرد و به همین دلیل «تقویت و توسعه ارتش» بدون شک در اولویت است.

به گفته رهبر روسیه: مهمترین وظیفه فعلی توسعه «سه گانه هسته ای»، بمعنای سلاح های هسته ای در بخش های نیروی زمینی، نیروی دریائی (زیردریایی ها) و نیروی هوائی (ناوگان بمب افکن های استراتژیک) است.«سه گانه هسته ای روسیه» این امکان را فراهم می کنند تا «بازدارندگی استراتژیک موثر و تضمین شود.»

وظایف نیروهای هسته ای روسیه در یک «دستورالعمل» از طرف ریاست جمهور تعریف شده است، این فرمان به شماره 355 به تاریخ دوم ژوئن، 2020 تحت عنوان: «مربوط به اصول پایه ای سیاست دولتی فدراسیون روسیه در زمینه بازدارندگی هسته ای» مشخص شده است.

در این بیانیه از جمله آمده است فدراسیون روسیه حق استفاده از سلاح هسته ای را در صورت حمله هسته ای علیه خود یا متحدانش را برای خود محفوظ می دارد. سلاح هسته ای همچنین می تواند مورد استفاده قرار گیرد اگر دشمن از «سلاح های کشتار جمعی دیگری» استفاده کند و همچنین «در صورت تجاوز نظامی به فدراسیون روسیه با سلاح های حتی متعارف، اگر موجودیت دولت تهدید شود». کاربرد سلاح های هسته ای با تصمیم گیری رئیس جمهور اعمال می شود.

در 13 ژوئن، سرگئی کاراگانوف، استاد اقتصاد جهانی در مجله روسی «پروفایل» مقاله ای با عنوان «استفاده از سلاح های هسته ای می تواند جهان را از یک فاجعه جهانی نجات دهد» منتشر کرد. در این مقاله، کاراگانوف استدلال می کند که هدف جنگی روسیه باید «آزادی» جنوب شرقی اوکراین و «اتحاد» این سرزمین ها با روسیه باشد. با شکستن اراده غرب، ما نه تنها خودمان را نجات می دهیم، بلکه جهان را از یوغ  استعماری که غرب در پنج قرن گذشته برجهان حاکم کرده است، آزاد می کنیم.»

دیمیتری ترنین، کارشناس نظامی روسیه نیز در ماه ژوئن افکار کاراگانوف را در مجله Rossiya v Globalnoi Politike (روسیه در سیاست جهانی) تکمیل کرد و نوشت که استراتژی فعلی مسکو واگذاری ابتکار عمل برای تشدید تنش به دشمن است. این وضعیت نباید با «پنهان نکردن امکان استفاده از سلاح های هسته ای در درگیری فعلی» همراه شود.

ایوان تیموفیف، مدرس قدیمی کالج دیپلماتیک مسکو MGIMO و رئیس شورای امور بین الملل روسیه، که به دولت ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه مشاوره می دهد، پاسخی را در Rossiya v Globalnoi Politike با عنوان «جنگ هسته ای پیشگیرانه» منتشر کرده است. تیموفیف استدلال می کند که «استفاده پیشگیرانه از سلاح های هسته ای مشکلات روابط روسیه با غرب را حل نمی کند.» در عوض، چنین اقدامی «به طور قابل توجهی وضعیت بین المللی روسیه را وخیم ترخواهد کرد.»

خطر تبادل هسته ای با موشک های هسته ای قاره پیما نیز باید در نظر گرفته شود. تیموفیف می گوید پیشنهاد استفاده از سلاح های هسته ای در درگیری اوکراین «بسیار خطرناک» است. مطمئنا غرب نیز تلاش خواهد کرد روسیه را در آتش کباب کند.

فیودور لوکیانوف سر دبیر مجلهRossiya v Globalnoi Politike، که استاد دانشکده عالی اقتصاد مسکو و مدیر علمی «باشگاه بحث بین المللی والدای مسکو»، نیز مخالف نظریات کاراگانوف است او به معایب سیاست «تهدید بعنوان بازدارندگی» اشاره می کند: «در مورد استفاده از سلاح های هسته ای»، بمنظور خروج از «وضعیت دشوار نظامی استراتژیک». و تمرکز بر «بازی های هسته ای»، «یک اشتغال ماجراجویانه» است. باید توجه داشت که پوتین بحث تهاجم هسته ای کارشناسان روسی را به عنوان بحثی بیهود تلقی نمی کند. او همچنین پیشنهادات دانشمندانی چون کاراگانوف و ترنین را نیز محکوم نکرده است، اما صرفا موضع متفاوتی را به عنوان داوری که در رده بالائی از سطح بحث های درونی ایستاده بود، اعلام می کند.

بحث های «جدی» کارشناسان نظامی در مسکو دارای شکل و شمایل مخالف پیشنهادات تند و تیز «سوپرروسها» است .

 

دراین میان «حزب کمونیست فدراسیون روسیه»، مقابله با تانک های ناتو، گلوله های ناتو و حامیان ناتو در کیف دارای ویژگی یک «جنگ تدافعی ملی» است. دولتهای امپریالیستی و ایدئولوگهای آنها آشکارا بار دیگر اراده و روحیه مقاومت کارگران در شوروی سابق را دست کم گرفته اند.

https://www.jungewelt.de/artikel/454356.ukraine-krieg-warum-der-krieg-weitergeht.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 887  -  28 تیر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت