راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

امریکای لاتین

حاضر به پیروی

از امریکا نیست

بنیاد فرهنگ استراتژیک- ترجمه: بهمن دوستدار

 

نشست سران اتحادیه اروپا و کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (CELAC) به دلیل اختلاف مواضع در مورد حمایت از اوکراین، با مناقشات جدی همراه بود. اوکراین به دلیل مخالفت جامعه کشور های آمریکای لاتین به این نشست دعوت نشده بود.

مذاکره کنندگان اتحادیه اروپا تلاش کردند کشورهای آمریکای لاتین را متقاعد کنند تا روسیه را به خاطر جنگ اوکراین محکوم کنند. ولی نیکاراگوئه و کوبا و برخی از دیگر کشورها بشدت با این پیشنهاد مخالفت کردند.

رئیس شورای اروپا، چارلز میشل، پیشتر گفته بود که متن بیانیه هنوز در حال بررسی است، اما با وجود چندین دور مذاکره بر سر بیانیه مشترک، توافقی حاصل نشد. این نشست موفق به تنظیم آن بیانه ای که برای آن تدارک دیده بودند نشد.

در همین زمینه رسانه "پولیتیکو"خاطرنشان می کند که عدم توافق بر سر متن بیانیه ضربه ای به اقتدار اتحادیه اروپا خواهد بود، زمانی که این اتحادیه به دنبال متحد کردن صداها در سازمان ما و انواع مجامع، مخصوصا در سازمان ملل و  در حمایت بی چون و چرا از اوکراین است.

علاوه بر این، بروکسل تلاش بسیار دارد که در مواجهه با چین بتواند با آمریکای لاتین رابطه ای دوستانه داشته باشد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 887  -  28 تیر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت