راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ناتو چه آشی

برای سوئد

خواهد پخت؟

اومانیته- جعفر پویا

  

 در نشست سران اتحاد آتلانتیک که در روز سه شنبه 10 ژوئیه و چهارشنبه 11 ژوئیه در"ویلنیوس "برگزار شد، گفته شد که حتی پس از جنگ نیز تضمینی برای پیوستن فوری اوکراین به ناتو وجود ندارد. زلیسکی که برای تاجگذاری خود به ویلنیوس امده بود بی تاج به اوکراین بازگشت.

محلی که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای برگزاری نشست خود در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه انتخاب کرد، بی دلیل نبود. در یک کشور بالتیک در 200 کیلومتر از مرز روسیه. با این حال، رئیس جمهور اوکراین قول داد که "ناتو امنیت اوکراین را تامین خواهد کرد و "اوکراین" ناتو را قوی تر خواهد کرد.

فرمول بیانیه نهایی که توسط رهبران 31 کشور عضو ناتو تصویب شد مبهم است. ناتو حتی بلافاصله پس از پایان جنگ قول عضویت اوکراین را در این سازمان  نپذیرفت و اعلام کرد: "زمانی که متحدان تصمیم گرفتند و شرایط برآورده شد، ما قادر خواهیم بود از اوکراین برای پیوستن به ائتلاف دعوت کنیم."

زلنسکی از نبود یک جدول زمانی برای عضویت اوکراین در ناتو ابراز تاسف کرد.

واقعیت اینست که 31عضو ناتو نمی توانند بپذیرند که با یک قدرت هسته ای (روسیه) وارد جنگ شوند. علاوه بر این، حتی از دیدگاه آتلانتیک، هیچ چیز نمی گوید که در پایان درگیری، ادغام کی یف در اتحاد بهترین راه برای تضمین صلح در جناح شرقی ناتوست.

مهم ‌ترین ژست رهبران هفت کشور بزرگ سرمایه داری این بود که به زلنسکی گفتند «با اوکراین بر روی تعهدات امنیتی مشخص و دوجانبه در درازمدت کار خواهند کرد. تضمین یک نیروی پایدار با قابلیت دفاع از (اوکراین ) برای جلوگیری از هرگونه تجاوز روسیه در آینده». به عبارت دیگر، هیچ طرح صلحی روی میز گذاشته نشد. ایالات متحده، کانادا، بریتانیا وفرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن در بیانیه خود نوشتند: در صورت حمله مسلحانه آینده ما قصد داریم کمک های امنیتی سریع و پایدار، تجهیزات نظامی مدرن در حوزه های زمینی، دریایی و هوایی را به اوکراین ارائه کنیم.

این اجلاس فرصتی برای چندین رهبر اروپایی بود تا درکنار امریکا از ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین خبر بدهند. امانوئل مکرون فاش کرد که موشک های دوربرد از نوع "اسکالپ" را به اوکراین تحویل داده  است .

 سایر مسایلی که ناتو درگیر آنست همچنان در چالش باقی ماند. از جمله عضویت فنلاند در ناتو و قرار داشتن سوئد پشت در اتاق انتظار ناتو. ناهمآهنگی مجارستان و ترکیه با تصمیمات ناتو.

علاوه بر این، ایالات متحده متحدان خود را برای رویارویی با چین آماده  می کند. نخست وزیر ژاپن "فومیو کیشیدا "در این اجلاس مورد استقبال قرار گرفت و به همین مناسبت، "ینس استولتنبرگ" دبیر کل ناتو اعلام کرد که ژاپن نزدیک ترین شریک ناتوست.

(هنوز معلوم نیست که ناتو در صورت پیوستن سوئد به این پیمان نظامی چه وظیفه ای برعهده اش گذاشته خواهد شد. کشوری که به آلاسکا نزدیک است و آلاسکا به سیبری روسیه. آیا جبهه آلاسکا- سیبری را می خواهند برعهده ارتش سوئد بگذارند؟ مردم آن کشور زیر چنین باری خواهند رفت؟

ناتو علیرغم وحدتی که از خود به نمایش می گذارد، از درون با چالش های جدی روبروست که شکست در اوکراین این چالش ها را نه تنها آشکار بلکه تشدید خواهد کرد. م)

. Sommet de l’Otan : l’Ukraine reste dans la salle d’attente | L'Humanité (humanite.fr)

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 887  -  28 تیر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت