راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نقش و موقعیت روسیه

در کشورهای قاره افریقا!

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- بهمن دوستدار

  

نشست سران کشورهای آفریقا و روسیه از فردا (چهارشنبه 26 جولای - 4 مرداد) در سن پترزبورگ گشایش می یابد.

قرار است در این نشست یک بیانیه، که محتوای یک برنامه اقدام مشترک تا سال 2026 را شامل می شود به همراه 3 سند همکاری تصویب کند.

روسیه با پایان قرارداد غلات، که حاضر به تمدید آن نیست، قصد دارد غلات خود را به کشورهای افریقائی با نازل ترین قیمت و حتی بصورت مجانی بفرستد. قرار داد با غرب به این دلیل تمدید نخواهد شد که روسیه معتقد است که غرب با بهره گیری از کشی های حامل غلات مهمات نظامی به اوکراین منتقل می کند و ضمنا غلات را در غرب ذخیره کرده و افریقا را از آن محروم ساخته است.

مقاله زیر در همین ارتباط است:

 

مقامات دولت مالی که از  سربازان فرانسوی در شکست تروریست ها نا امید شده بودند، از واگنر دعوت کردند و واگنر با جدیت وارد کارزار شد و تروریست ها را شکست داد.

پس از این حادثه احساسات ضد فرانسوی در مالی به حدی رسید که در مارس 2022، دولت پخش برنامه های رادیو بین‌المللی فرانسه را که بیشتر تبلیغاتش اتهام زنی و بدگویی از دولت و ارتش روسیه بود، ممنوع کرد.

 - بورکینافاسو دومین کشور در قاره افریقا بود که این ایستگاه رادیویی مخرب را ممنوع کرد. در 30 سپتامبر 2022، یک کودتای نظامی ضد فرانسوی در این جمهوری آفریقای غربی رخ داد، پس از آن، همانطور که در بیانیه دولت نظامی اشاره شد، صدای رادیو" RFI"  فرانسه به دلیل گزارش های نادرست و تبلیغ نظامیان اسلام گرا تعلیق شد." هزاران نفر به خیابان‌های اوگادوگو، پایتخت این جمهوری آمدند و حمایت خود را از نظامیان حاکم اعلام کردند و از روسیه کمک خواستند. ویدئوهای پخش شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که سربازانی در نفربرهای زرهی پرچم‌های روسیه را تکان می‌دهند و جمعیت اطراف آن‌ها شعار "روسیه، روسیه" سر می‌دهند. همزمان، تظاهرکنندگان به مقابل سفارت فرانسه رسیدند و  آن را سنگباران کردند. لاستیک ها و زباله ها را سوزاندند. پلاکاردهایی با این مضمون "آری به همکاری نظامی با روسیه!"  خشم خود را از سیاست فرانسه در قاره آفریقا نشان دادند.

- در سپتامبر 2022، در پایتخت "نیجر" در غرب آفریقا، تظاهرات بزرگی با خواست خروج فوری نیروهای فرانسوی از این کشور برگزار شد. تظاهرکنندگان زیر پرچم روسیه و ملی شعارهای «فرانسه بیرون!»، «نیروهای استعماری فرانسه باید بروند»، «زنده باد پوتین و روسیه!» سر دادند. و این در کشوری بود که به طور سنتی متحد اصلی فرانسه در منطقه به شمار می رفت.

جای تعجب نیست که روزنامه "لو فیگارو" و دیگر سخنگویان تبلیغاتی فرانسه بطور جدی نگران هستند چرا که روسیه در حال بیرون راندن فرانسه از قلمرو استعماری سابق آنست.

فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه گفت: در  افریقا ، روسیه "سعی می کند ما را بد نام کرده و جای ما را بگیرد."

در سال 2019، کشور افریقایی "مالی"، قرارداد دفاعی با روسیه امضا کرد. لو فیگارو نوشت:

«در آگوست 2020، پس از اولین کودتای نظامی، سفیر روسیه اولین دیپلمات خارجی بود که توسط حکومت مالی پذیرفته شد. نفوذ کرملین در آفریقا به جمهوری آفریقای مرکزی متکی است، جایی که روسیه به معنای واقعی کلمه فرانسه را منکوب کرده است. تنها در چندین سال اخیر، روسیه توانسته در این کشور جای پای محکمی برای خود و برای نفوذ در دیگر مناطق آفریقا ایجاد کدد.

روس ها یک تصویر مرجع برای حضور خود در آفریقا ساخته اند. آنها نشان داده اند که می توانند یک رژیم شکست خورده را تحت حمایت خود بگیرند و کمک کنند تا بتواند از مشکلات امنیتی خلاص شود. کاخ الیزه با ابراز خشم و تاسف اعلام کرد : از آن زمان، روس ها توانستند در اکثر کشورهای آفریقایی مورد احترام شوند. در سودان، آنگولا، گینه، موزامبیک، آفریقای جنوبی، کنگو و در مجموع در 20 کشور افریقائی مسکو قراردادهای همکاری  امضا کرده است.

در کشورهای قاره سیاه، آنها بوضوح درک می کنند که در واقع کاخ الیزه به مبارزه با تروریسم و ​​احیای امنیت منطقه علاقه ندارد، بلکه  صرفا به فکر منافع خودخود به سبک  بهره برداری غارتگرانه از منابع طبیعی محلی است. حتی کارشناسان غربی اعتراف می کنند، که احساسات ضد فرانسوی مداوم در این قاره رو افزایش است.

حرکات ریاکارانه ای که دولت فرانسه برای یک «آشتی تاریخی» اسطوره ای انجام داد، مانند بازگرداندن اشیای عتیقه به کشور "بنین" هیچ انعکاس مثبتی در میان مردم نداشته است.

استعمارگران سابق و فعلی منشاء نفرت مردم از خود را نادیده گرفته و معتقدند که احساسات ضد فرانسوی نتیجه "تبلیغات روسی" است.

در سال 2019، ماکسیم اودین، کارمند دانشگاه پاریس گزارش مبسوطی منتشر کرده و در آن استدلال کرد که حضور اطلاعاتی روسیه در کشورهای فرانسوی زبان آفریقا با هدف بی‌اعتبار کردن رقبا و پیش از همه، فرانسه است. تصادفی نیست که سرویس‌های مخفی این کشور برای به خطر انداختن مستشاران نظامی روسیه و گروه واگنر، مجموعه‌ای از اقدامات تحریک‌آمیز را سازماندهی کند. اقداماتی که ارتش کشورهای منطقه با حمایت واگنر توانستند با موفقیت آن را خنثی کرده و تروریست‌های تحریک شده از سوی فرانسه را در جمهوری آفریقای مرکزی و مالی به شکست و تسلیم وادار کنند.

در ماه مه 2021، یک شهروند 55 ساله فرانسوی، بنام "خوان کوینلو" که گروهبان بازنشسته ارتش فرانسه است، سعی داشت از ساکنان جمهوری آفریقای مرکزی "شهادت" جعلی علیه مربیان نظامی روسی تهیه کند. این مربیان همآهنگ با سازمان ملل در این کشور حضور داشتند. او  چند تنی را برای این هدف خریده بود اما سرانجام بدست پلیس محلی افتاد و ه مشخص شد که او تروریست ها را آموزش می داده است. هم او در کودتای فرانسه ساخته در زمان رئیس جمهور سابق افریقای مرکزی دست  داشته و سپس مشاور سازمان ملل متحد و سازمان های غیردولتی غربی شده است و زیر این پوشش درگیری های مسلحانه را سازمان می داده است. در بازرسی از وی، مقدار زیادی سلاح و مهمات کشف شد. تعجب آور نیست که یک جاسوس فرانسوی با پرچم روسیه در میان مردم ظاهر شود تا مردم تروریست ها را طرفدار روسیه بدانند.

 

چشم انداز آفریقا و آینده آن نباید مبتنی بر دیدگاه استعمار نو فرانسه باشد. مردم افریقا شاهدند که نقش روسیه در افریقا کاملاً متفاوت با نقش استعمارگران است. آنها با شرکت های خصوصی کشورهای افریقا همکاری می کنند. روسیه تاریخ استعماری در افریقا نداشته و به همین دلیل مردم این قاره به روسیه به چشم استعمارگر نگاه نمی کنند.

ناتالی یامب، مشاور اجرایی رهبر حزب "آزادی و دموکراسی"  جمهوری افریقایی ساحل عاج در جریان اولین مجمع اقتصادی روسیه و آفریقا که در سال 2019 در "سوچی" برگزار شد، گفت:

ما می خواهیم از شرکت های روسی دعوت کنیم تا در توسعه بخش های کشاورزی، صنعت، معدن و کلیه ساختار های اجتماعی و اقتصادی ما همفکری و مشارکت کنند.

رییس آژانس مطبوعاتی پان آفریقایی Baudouin Niibe  در مصاحبه خود با ما چنین گفت:

"روسیه ثابت کرده که با حضور خود در آفریقا نه تنها موجب امنیت و حفاظت ما در برابر انواع تروریست هاست، بلکه نگاهش نسبت به ما متفاوت با نگاه کشور های غربی است. آنها در سیاستهای خود جنبه های چند قطبی را مراعات  و از آن حمایت می کند. ما اکنون با فدراسیون روسیه و  کشور های تاثیر گذار دیگری مانند  چین و ترکیه و ... همکاری صمیمانه داریم.

https://t.me/fsk_today/15909

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 890  -  4 مرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت