راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"لولا" و برزیل

رهبر انقلاب

در بزرگترین کشور

امریکای لاتین

اومانیته - ترجمه و تدوین آذرنگ

 

"لولا" که بار دیگر سکان ریاست جمهوری را در برزیل بدست گرفته، سرنوشت سیاسی دارد که در ارزیابی فعالیت های کنونی او در امریکا لاتین و نزدیکی اش به چین و دو پیمان بریکس و شانگهای باید از آن اطلاع داشت.

او پس از دوران اولیه ریاست جمهوری اش با پرونده سازی دولت دست راستی که جانشین دولت او شده بود، زندانی شد. او در زندان بود که انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر در برزیل آغاز شد و او از پشت دیوارهای زندان اعلام کرد که در انتخابات آینده شرکت می کند.

او اعلام کرد: من در انتخابات شرکت میکنم، من میخواهم بدانم تا چه زمانی میتوانند مرا زندانی کنند، برای دمکراسی هیچ محدویتی وجود ندارد، هر چقدر بیشتر در زندان باشم توده گسترده تری از مردم  در کشور مبارزه می کنند زیرا دمکراسی هیچ محدودیتی ندارد، زمان خاصی برای مبارزه وجود ندارد ."

 7 آوریل 2010 جمعیت قابل توجهی در "سائو برناردو دو کامپو" در ایالت "سائو پائولو" جمع شدند تا سخنان رئیس جمهور سابق برزیل  را در آستانه رفتن به زندان گوش بدهند. در آن گردهمائی که "گولرمو بوداس" رهبر جنبش کارگران و رهبر حزب کمونیست "مانوئل آویلا" نیز حضورداشتند، لولا با لحنی صادقانه سخنرانی کرد و گفت: "میدانم که تا چند لحظه دیگر باید خود را به ماموران قضائی معرفی کنم." سپس هزاران تن از هواداران او با شور و هیجان فریاد کشیدند و  آواز خواندند:  لولا! جنگجوی مردم برزیل.

لولا در دوران ریاست جمهوری اش در بزرگترین و پر جمعیت ترین کشور امریکای لاتین، یعنی  برزیل موفق شده بیش از 36 میلیون نفر را از فقر و بی مسکنی نجات دهد. و اکنون مانند یک قهرمان ملی مورد استقبال مردم قرار گرفته بود.

او که در سال 1979 در سندیکای فلزکاران برزیل که رهبری آن را بر عهده داشت اعتصاب تاریخی آن سال را علیرغم سلطه دیکتاتوری نظامی بر کشور رهبری کرده بود، اکنون و در آستانه رفتن به زندان خطاب به کارگران و مردم برزیل گفت:

 

"پلیس در خارج از این ستاد که مرکز اتحادیه کارگران فولاسازی است در انتظار من است. من جامعه شناسی، اقتصاد، فیزیک و شیمی را آموختم و سیاست را به همراه و کمک مدیران  و مسئولان اتحادیه کارگران آموختم. من نمیخواهم متوقف شوم زیرا فقط یک انسان نیستم. من یک ایده هستم." سپس لولا خود را به مقامات قضائی تسلیم کرد .

دادگاه لولا را به اتهام پولشویی و رشوه خواری به 12 سال حبس محکوم کرد. البته بدون هیچ سند و مدرکی. دو سال پیش نیز رفیق مبارزاتی او، یعنی رئیس جمهور "دیلما روسف" (اکنون رئیس بانک سازمان بریکس شده است) هدف اتهامات قرار گرفت. اتهاماتی که منجر به کودتای پارلمانی علیه او در کشور شد تا دولت وی سقوط کند و از قدرت برکنار شود.

بدین ترتیب کشورغول پیکر برزیل به روزهای نا امنی، گرسنگی، رکود و بحران اقتصادی باز گشت که اولین قربانیان آن، جمعیت فقر زده  جامعه بود.

اکنون مرد مو جو گندمی (لولا) از سلول خود برای انتخابات ریاست جمهوری و بازگشت دوباره به کاخ ریاست جمهوری نامزد کرده بود. محکومیت وی به دلیل رشوه خواری بی معنا بود. لولا در دادگاه در دفاع از خود گفته بود: "من تنها کسی هستم که برای یک آپارتمان که متعلق به من نیست محکوم میشوم. من هرگز در این آپارتمان زندگی نکردم و حتی کلید آن را هم ندارم."

پس از دوران اول ریاست جمهوری لولا، یک دولت دمکراتیک در برزیل فرو ریخته بود و قدرت از چنگ مردم آمده بود. اما علیرغم  کمپین تبلیغاتی رسانه های راستگرا علیه وی، محبوبیتش در میان مردم بیشتر از گذشته شد.

هنگامی که او پس از دو دوره ریاست جمهوری از کاخ ریاست جمهوری خارج شد از محبوبیت وسیعی در میان مردم برخوردار بود. همه نظر سنجی ها با وجود اتهامات موجود علیه لولا نشان میداد که وی بالا تر از 87 در صد آرای مردم را در انتخابات آینده خواهد داشت. اما پیروزی او در انتخابات و آغاز دور تازه ریاست جمهوری اش یک تهدید جدی برای دولت کودتا گر و رئیس جمهور فاسد آن "میشل تمر" بود که تلاش میکرد اصلاحات اجتماعی دوره لولا را بی اهمیت جلوه دهد. لولا رسما در 27 مه نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده از داخل زندان و سلول 15 متری خود اعلام کرد. وی گفت: توهین "میشل تمر" رئیس جمهور برای من غیر قابل تحمل است. من آگاه هستم که کودتا بر علیه من و حزب حاکم نبود، بلکه  کودتا علیه رشد اجتماعی فقیرترین اقشار جامعه و علیه  حقوق کارگران و بر علیه برزیل بود!

سرانجام و زیر فشار اجتماعی، دولت کودتائی مجبور به برگزاری انتخاباتی شد که منجر به پیروزی لولا شد و او از زندان بیرون آمده و یکبار دیگر سکان قدرت را بدست گرفت تا آن کند که اکنون انجام میدهد.

 . https://www.humanite.fr/bresil-lula-guerrier-du-peuple-bresilien-part-en-campagne-656477

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 884  -  24 خرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت