راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چرا حکومت

با صراحت نمیگوید

امریکا از ایران

چه می خواهد؟

  

پخش خیرهایی درباره احتمال احیای برجام موجب حضور دوباره حسن روحانی و بویژه جواد ظریف در فضای رسانه ای شده است. حرف آنان خیلی ساده است: این برجام که می گفتید خسارت محض بود و ما را متهم می کردید که ایران را فروخته ایم، حالا می خواهید به همان برجام برگردید و دنبال احیای آن هستید!

مشکل هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان این است که نمی خواهند واقعیت را به مردم بگویند. واقعیت نه این است که ظریف خودباخته یا جاسوس است یا عبداللهیان انگلیسی اش خوب است یا بد. این حرفها برای نگفتن اصل مطلب است. اصل مطلب این است که آمریکا از ایران توقعاتی دارد و آن اینکه ایران به چرخ پنجم ناتو در خاورمیانه تبدیل شود، سدی دربرابر جاده ابریشم چین بگذارد، همکاری های اقتصادی و نظامی اش را با روسیه قطع کند، سیاست نفتی خود را در چارچوب خواست و منافع آمریکا تنظیم کند، بصورت تهدیدی دائمی برای عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس ظاهر شود، منافع اسرائیل را به رسمیت بشناسد، سیاست های داخلی خود را مطابق منافع طبقات و قشرهای متحد آمریکا و غرب یعنی سرمایه داران تجاری، صاحبان بانک های خصوصی، گردانندگان پتروشیمی ها و فولادی ها و خام فروش ها تنظیم کند، به خصوصی سازی ها ادامه دهد، قانون کار را ملغی کند و از کوچکترین تا بزرگترین سیاست های خارجی و داخلی کشور ما مطابق خواست و منافع آمریکا اجرا شود.

اینها خواست های آمریکا از ایران است. نه اصلاح طلبان و نه اصولگرایان این را نمی خواهند بگویند که مردم بدانند اصل ماجرا چیست. حمله به ظریف که ایران را فروخت یا عبداللهیان انگلیسی اش خوب نیست برای پنهان کردن این واقعیت است. آنها می خواهند به مردم تفهیم کنند که آمریکا مقصر نیست، ظریف و عبداللهیان مقصرند. مشکل، دیپلمات های ما هستند نه خواست های نامشروع و بی حد و مرز آمریکا و غرب. دلیل این سکوت هم در آن است که هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان منافعشان در دلار و ارتباط با غرب است، تجارتشان با غرب است، حساب های بانکی شان در غرب است، نگران تحریم و بسته شدن این حساب ها هستند، خانواده هایشان در غرب زندگی می کنند، نگران اخراج آنها هستند، دوران بازنشستگی را می خواهند در اروپا و آمریکا و کانادا بگذرانند، برای تفریح به آنجا میروند، دنبال کارت اقامت و گرین کارت آمریکا هستند و ...

 بنا به همه این دلایل وحشت دارند که به مردم بگویند که آمریکا از ایران چه می خواهد و گناه را به گردن همدیگر و دیپلمات های ایرانی می اندازند.

برجام هرچه بود این بود که آمریکای ترامپ از آن خارج شد نه ایران. و آمریکای بایدن هم به آن باز نگشت و تحریم های ایران را تشدید هم کرد. پس دعوای دمکرات و جمهوریخواه  و این یا آن رئیس جمهور در آمریکا هم نیست. آمریکا نسبت به ایران یک سیاست یگانه دارد که خطوط مطالبات آن را در بالا گفتیم و تغییر نمی کند. در حالیکه بعد از جنگ اوکراین جهان وارد مرحله جدیدی شد که پرونده برجام در آن بسته شده و بازگشت به برجام یعنی یک گام بزرگ به عقب. بارزترین نشانه این مرحله جدید نوع رفتار بن سلمان و حاکمان عربستان و برخی کشورهای کوچک منطقه با امریکاست که می روند تا تکلیف خودشان را خیلی سریع تر از ایران با غرب و شرق مشخص کنند. بر خلاف ایران که می روند تا گام هایشان را برای همراهی با شرق گرایان ضعیف تر کنند و این شاید همان دلیل و نکته ای باشد که بموجب آن چین روی عربستان و اعراب بیش از ایران حساب کرده و با یک هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری در کنفرانس اقتصاد و تجارت در عربستان شرکت کرد.  

به دو طرف این دعوا از اصلاح طلب و اصولگرا باید گفت از دعوای شخصی با دیپلمات های داخلی دست بردارید، منافع دلاری و خانوادگی خودتان را هم اگر می توانید کنار بگذارید و به اصل مطلب بپردازید. مردم را آگاه کنید از اینکه آمریکا چه خواست هایی از ایران دارد و شروط آن برای پذیرش راحت گذاشتن نسبی و موقت ایران چیست و آیا مردم حاضرند به این شروط تن بدهند یا نه؟ تمام بحث های کلاب هاووس ها و در اینترنت و روزنامه ها و تهمت زدن این به آن و آن به این برای فرار از طرح این مسئله اصلی در برابر مردم است.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 884  -  24 خرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت