راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

افریقا نگران

ادامه جنگ

در اوکراین است

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

  

تحریم های غرب علیه  روسیه، فشار اقتصادی سنگینی را متوجه افریقا کرده است. قاره ای که بشدت نیازمند غلات روسیه است و از کمبود مواد غذائی رنج می برد. به همین دلیل هیاتی از سران کشورهای افریقائی به رهبری "سیریل رامافوزا" رئیس جمهور آفریقای جنوبی تلاش می کنند جنگ اوکراین را متوقف کنند. آیا این تلاش به نیتجه خواهد رسید؟

رئیس جمهور آفریقای جنوبی "سیریل رامافوزا" میگوید:

«من با رئیس جمهور پوتین و رئیس جمهور زلنسکی برای آغاز آماده سازی تعامل با سران کشورهای آفریقایی به توافق رسیدم. این هیئت علاوه بر آفریقای جنوبی، شامل کشورهای سنگال، زامبیا، کنگو، اوگاندا و مصر خواهد بود. کیف و مسکو باید دیدگاه خود را در مورد جنگ و همچنین حداقل الزامات برای پایان دادن به این درگیری را به ما بگویند. آنها باید مشخص کندد که کجا ایستاده اند تا ما همانجا برای شنیدن نظراتشان حاضر شویم.»

ما می خواهیم هزینه ای که جنگ اوکراین متوجه افریقا کرده را به اطلاع جهان برسانیم. هزینه غذا، غلات. این هزینه ها متوجه اروپاه هم شده، همچنان که در دیگر کشورهای جهان، زیرا جنگ اوکراین عملا تبدیل به یک جنگ جهانی شده است. به همین دلیل ما فکر می کنیم که همه می خواهند صلح برقرار شود. سازمان ملل هم از ابتکار ما استقبال کرده است و می گوید که صلح  باید مطابق با قوانین بین المللی برقرار شود.

در ماه مه 2022، در طول فراخوان اقدام برای امنیت غذایی جهانی، "آنتونیو گوترش"، دبیر کل سازمان ملل متحد هشداری داد: "اگر ما به مردم غذا ندهیم، با درگیری ها ی عظیمی در جهان روبرو خواهیم شد." خانوارهای آفریقایی که در حال حاضر بیش از 50 درصد از هزینه های کلی خود را به غذا و انرژی اختصاص می دهند، بار سنگین قیمت های بالای جهانی ناشی از جنگ در اوکراین را متحمل شده اند.

در اواسط سال 2022، قیمت جهانی انرژی به بالاترین سطح خود در سه دهه گذشته رسید و قیمت گاز طبیعی از 300 یورو در هر مگاوات ساعت فراتر رفت. دولت‌های اروپایی با هزینه بیش از 640 میلیارد دلار برای یارانه انرژی، تنظیم قیمت‌های خرده‌فروشی و حمایت از کسب‌ و کار، تا حد زیادی از شهروندان خود در برابر شوک‌های قیمتی محافظت کرده‌اند.

دفتر مشاور ویژه سازمان ملل متحد برای آفریقا (OSAA) در مقاله ای که در ماه فوریه در وب سایت سازمان ملل منتشر شد، اشاره می کند که دولت های آفریقایی فاقد قدرت مالی برای حمایت از مصرف کنندگان خود هستند. اختلال در زنجیره تامین غلات و دیگر محصولات به دلیل جنگ، این قاره را تهدید می کند. در حالی که آفریقا بیش از 65 درصد از زمین‌های کشت ‌نشده جهان را دارد، واردکننده مواد غذایی است و به همین دلیل از افزایش قیمت جهانی مواد غذایی که منجر به افزایش ناامنی غذایی شده، بشدت آسیب دیده است. ماموریت ما ممکن است به جایی نرسد، اما آنچه مثبت  است اینست که آفریقایی ها می توانند از طرفین درخواست کنند که آتش بس را بپذیرند، شاید به این ترتیب روندی برای صلح  آغاز شود.

"ریچارد گوان"، که بر کار حمایتی گروه بین‌المللی بحران در سازمان ملل نظارت می‌کند، به یک نقطه ضعف در این ماموریت اشاره میکند او میگوید:

"ایالات متحده و اروپایی ها به پیشنهاد رئیس جمهور افریقای جنوبی با شک و تردید نگاه خواهند کرد. در واشنگتن و پایتخت های اروپایی، این نگرانی وجود دارد که آفریقای جنوبی به طور فزاینده ای به سمت روسیه متمایل می شوند. واشنگتن و بروکسل در واقع از اختلال در صحنه دیپلماتیک - علاوه بر بعد اقتصادی بریکس که برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را گرد هم می آورد و می تواند بزودی کشورهای جدیدی مانند الجزایر و ترکیه، مکزیک یا آرژانتین نیز به آن خواهند پیوست بیم دارند.

این اولین بار نیست که کشورهای غیر غربی نسبت به صلح در اوکراین علاقه نشان می دهند. در ماه سپتامبر گذشته، مکزیک کمیته میانجی‌گری متشکل از نخست‌وزیر هند، پاپ فرانسیس و دبیر کل سازمان ملل را پیشنهاد کرد. بدنبال آن، یک سند صلح توسط چین در ماه فوریه ارائه شد و سپس پیشنهادی از سوی برزیل در آوریل برای ایجاد یک گروه تماس، متشکل از کشورهایی که درگیر جنگ نیستند برای مذاکرات صلح ارائه شد. در اوایل ژوئن، نخست وزیر اندونزی ایده آتش بس «در مواضع فعلی» را مطرح کرد، مناطق غیرنظامی شده که توسط ناظران سازمان ملل و حافظان صلح تضمین می شود. او همچنین در نهایت پیشنهاد «رفراندم در مناطق مورد مناقشه» را داد که زیر نظر  سازمان ملل متحد برگزار شود.

علیرغم همه این تلاش ها نگرش جنگ طلبانه ناتو مانع صلح است. اکنون، دبیرکل سابق سازمان آتلانتیک، "آندرس راسموسن"،  به عنوان مشاور رئیس جمهور اوکراین "زلنسکی" عمل می کند. او از چندین کشور، بویژه لهستان میخواهد که  نیرو به اوکراین اعزام کنند. در رای گیری سازمان ملل برای محکوم کردن روسیه در جنگ اوکراین بسیاری از کشورها از جمله آفریقای جنوبی رای ممتنع داد.

. Guerre en Ukraine. Comment les chefs d’États africains vont-ils jouer les médiateurs? | L'Humanité (humanite.fr

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 884  -  24 خرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت