راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نگهداری بمب اتم

چقدر هزینه دارد؟

اومانیته - ترجمه آذرنگ

  

بر اساس گزارش Ican که در روز دوشنبه 12 ژوئن منتشر شد، هر دقیقه هزینه نگهداری سلاح هسته ای  146500 یورو برای 9 کشوری که آن را در اختیار دارند، تمام می شود . افزایش هزینه 5000 دلاری در دقیقه نسبت به سال 2021.

برای فرانسه، این هزینه 5.2 میلیارد یورو یا 10603 یورو در دقیقه است. طبق آمار آموزش ملی، تجدید کلاهک‌های هسته‌ای، موشک‌های کروز، زیردریایی‌های موشک‌های بالستیک و غیره تقریباً در هر دقیقه معادل هزینه‌ تحصیل یک دانش‌آموز در سال است .

در سطح جهان 82.9 میلیارد دلار (77 میلیارد یورو) هزینه نگهداری این نوع سلاحها ها در سال 2022 اعلام شد .

در سال 2015، سازمان ملل متحد ریشه کن کردن گرسنگی در جهان را تا سال 2030 حدود 267 میلیارد دلار تخمین زد. تقریبا  یک  چهارم هزینه  نگهداری سلاح های کشتار جمعی .

 روسیه کشوری با بیشترین کلاهک های هسته ای است و از 24 فوریه 2022 از چتر اتمی خود به عنوان دفع تهدید استفاده می کند، اما ایالات متحده امروزه تنها کشوری است که قبلاً از این نوع سلاح استفاده کرده است. این کشور از نظر هزینه نگهداری این سلاح جایگاه اول را در جهان دارد. 43.7 میلیارد دلار در سال 2022، بسیار جلوتر از چین (11.7 میلیارد) و روسیه (9.6 میلیارد).

این آمار در شرایطی اعلام شده که تمایل برای تداوم زرادخانه های هسته ای کاهش نمی یابد، زیرا دولت ها (دارندگان بمب) ده ها میلیارد دلار برای نوسازی یا تجدید زرادخانه خود بودجه اختصاص می دهند.

 "ژان ماری کولین"، مدیر Ican France  می گوید: تمام کلمات زیبایی که در مورد خلع سلاح هسته ای گفته می شود، ارزشی ندارند.

در یک محیط امنیتی همیشه در حال تغییر و چالش برانگیز، که با تهدیدات ناشی از تغییرات آب و هوایی، بیماری کووید، هزینه‌های مربوط به سلاح‌های هسته‌ای متوقف نشد و به طور پیوسته افزایش یافته است.

فابین روسل نماینده حزب کمونیست فرانسه در مجلس در جریان بررسی قانون برنامه‌ریزی نظامی (LPM)، در 22 می،  در مجلس ملی، برنامه ریزی نطامی دولت را محکوم کرد.

او گفت: "افزایش بیش از حد هزینه‌های مربوط به سلاح هسته‌ای ... ، انتخاب این سلاح در قلب ابزار دفاعی امکانات کمتری برای بقیه قابلیت‌های نظامی به همراه دارد."

علاوه بر توهم امنیتی که این سلاح ایجاد می کند، مهمتر از همه موضوع پول کلانی است که در صنعت فناوری پیشرفته، شرکت ها از قراردادهای مرتبط با این سلاح سود می برند. گزارش Ican به چند شرکت فراملیتی اشاره می کند.  شرکت "ایرباس" فرانسه که شرکت تابعه آن Arianespace M51  را تولید می کند، موشک های دریا به زمین که ستون های زیردریایی بازدارنده هسته ای فرانسه هستند. گروه "ناوال"، که یک سوم سهام شرکت "تالس" متعلق به آن است، ارائه دهنده خدمات پیشرو برای زیردریایی های فرانسوی است و به تازگی برای ساخت چهار زیردریایی جدید با مبلغ نامشخصی امضا کرده است. درآمدهای تسلیحات هسته ای شرکت های فرانسوی مشخص نیست، پاریس همچنان این موضوع را در ابهام نگهداشته واز مردم پنهان میکند. از سوی دیگر، برای شرکت های خارجی، مبالغ مشخص است. شرکت بریتانیایی BAE Systems در سال 2022، 844 میلیون دلار به لطف این فعالیت سود برد. این شرکت به ویژه در برنامه های هسته ای فرانسوی، بریتانیایی و آمریکایی مشارکت دارد. این گزارش نشان می‌دهد که مبالغ مشخص دریافتی از دولت‌های فرانسه و بریتانیا منتشر نشده است، اما دولت ایالات متحده قراردادهای مستمری با شرکت  BAE به مبلغ حداقل 13.9 میلیارد دلار تا سال 2040 اعلام کرد .

تلاش ها برای خلع سلاح هسته ای ناکام است. کشورهایی که این بمب را در اختیار دارند، اگرچه معاهده منع گسترش تسلیحات (NPT) را امضا کرده اند، اما مدت طولانی است که با هدف کاهش زرادخانه خود وارد مذاکره نشده اند.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 885  -  31 خرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت