راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بن سلمان و مکرون

علائق خود را

مطرح کردند!

اومانیته- ترجمه پویا

  

امانوئل مکرون و محمد بن سلمان در کاخ الیزه با هم دیدار و مذاکره کردند. سفر بن سلمان، به فرانسه به خودی خود تعجب آور نیست. از این گذشته، پادشاه بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان صاحب یک اقامتگاه مجلل به نام قلعه لویی چهاردهم در نزدیکی ورسای، در منطقه پاریس است. اما او برای تفریح و تجارت به پاریس نیامد . او به فرانسه آمد تا در اجلاس سران برای یک پیمان مالی جهانی جدید برای 22 و 23 ژوئن در پاریس شرکت کند.

همانگونه که ریاض در یک بیانیه مطبوعاتی مطرح کرد، قرار است عربستان نامزد میزبانی نمایشگاه جهانی سال 2030 شود. ماکرون خرید تسلیحات نظامی ساخت فرانسه را پیشنهاد کرد و از آنسو چند سازمان حقوق بشری پذیرش بن سلمان در فرانسه را تقبیح کردند. بهانه این تقبیح ترور جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در سال 2018 در ترکیه بود که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا آن را به ولیعهد عربستان نسبت داده اند.

عربستان تحت رهبری بن سلمان بدنبال اجرای یک برنامه مدرنیته اقتصادی و سیاسی در چارچوب برنامه چشم انداز 2030 است که هدف واقعی آن خارج کردن عربستان از وابستگی مالی خود به نفت است. فرانسه از بن سلمان استقبال کرد زیرا عربستان یکی از بزرگترین خریداران تسلیحات در جهان است. بویژه که روابط ریاض و واشنگتن دیگر روابط گذشته نیست. سعودی‌ها به خوبی می‌دانند که حضور نظامی آمریکا در خلیج‌فارس دیگر در خدمت دفاع از آنها نیست. به همین ترتیب، منافع اقتصادی آنها نیازمند اتحادهای جدید و مشارکت های جدید است. عربستان سعودی به چین نزدیک شده و در 10 مارس روابط خود با ایران را تحت حمایت پکن عادی کرد. و اکنون در چشم انداز، توافق منطقه ای از یمن تا سوریه مطرح است.

مکرون در گفتگوهای خود با بن سلمان مسئله جنگ اوکراین و ضرورت محکوم کردن روسیه توسط عربستان را مطرح کرد، اما بن سلمان ترجیح داد بجای پرداختن به علاقه مکرون، اشاره به ضرورت حل بحران سیاسی و اقتصادی لبنان بکند. دو کشوری که ریاض درآنها دارای نفوذ است.

مکرون به تازگی وزیر امور خارجه سابق خود، "ژان ایو لودریان،" را به عنوان نماینده ویژه خود فرانسه در امور لبنان  منصوب کرد.

عربستان نه تنها مناسبات خود با ایران را به حال عادی بازگردانده، بلکه پیش بینی می شود بن سلمان در آینده نزدیک به ایران نیز سفر کند. هفت سال بی ارتباطی دو کشور، اکنون سرازیری پر شتابی را از اوج قله تیرگی روابط طی می کند.

ریاض بار دیگر با سوریه، متحد تهران، ارتباط برقرار کرده و تلاش‌های صلح خود را در یمن، تشدید کرده است. پاریس، نگران نزدیکی پر شتاب عربستان و کشورهای منطقه به چین و تضعیف موقعیت تاریخی فرانسه در خاورمیانه است و بن سلمان نگران واکنش های غرب نسبت به نزدیکی آن کشور به روسیه و چین.

نهادهای سیاسی- اقتصادی جدید در حال شتاب گرفتن هستند. علاوه بر سازمان همکاری شانگهای، بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را گروه بندی می کند) جذابیت خاصی ایجاد کرده و بسیاری از کشورها مایل به پیوستن به آن هستند. از جمله این کشورها عربستان سعودی است.

Mohammed ben Salmane, un ancien paria à Paris | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 885  -  31 خرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت