راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله راه توده 885

دو راه حل در برابر

دولت رئیسی و نظام قرار دارد!

 

 سرمقاله هفته گذشته راه توده درباره ناتوانی دولت رئیسی در پیشبرد سیاست گردش به شرق با برخی واکنش ها روبرو شد. در آن سرمقاله به تاثیر شایعه موافقت اتمی بر کاهش نرخ دلار اشاره شده بود که از جمله با این اعتراض شتابزده روبرو شد که این کاهش می تواند ناشی از سیاست های بانک مرکزی باشد و نه موافقت اتمی.

در واقع چنین نظری به معنای نخواندن دقیق ان مطلب است.  بحث در انجا این نبود که شایعه موافقت اتمی نرخ ارز را کاهش داده است. سخن بر سر این بود که به نیروهایی در اقتصاد ایران اجازه حضور داده شده و ذخیره ارزی و کنترل ان در دست شرکت های مافیایی صادراتی قرار گرفته که می توانند به میل خود بهای ارز را بالا و پایین کنند. و چون منافعشان در احیای برجام و حفظ اقتصاد دلاری است نوسانات بهای ارز را به شکلی سازمان می دهند که با خبرهای مربوط به احیای برجام یا دور شدن از آن هماهنگ باشد. آنچه به آن "واکنش بازار" به خبرهای مربوط به مذاکرات اتمی می گویند در واقع واکنش همین بازار دارندگان دلارهای خام فروشی و بانک های خصوصی متحد و متعلق به آنان به اخبار است. اگر کاهش موقت بهای ارز مربوط به سیاست های بانک مرکزی بود که باید ادامه پیدا می کرد نه اینکه با ادعاهای بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، که تفاهمی حاصل نشده دوباره افزایش یابد.

بنابراین اصل مسئله چیست؟ اصل مسئله این است که دولت رئیسی برای سامان دادن اقتصاد و مهار تورم و جلب حمایت مردم دو راه بیشتر ندارد:

راه اول آن است که به منافع خام فروشان و صاحبان بانک های خصوصی حمله کند و گلوی مردم و اقتصاد ایران را از چنگ آنها خارج کند.

 راه دوم که راه ترکستان است آن است که دنبال احیای برجام باشد تا به منافع مافیای اقتصادی لطمه وارد نکند.

جماعت و رسانه ها و گروه هایی که به دور شعار احیای برجام حلقه زده اند و مدام از نقش برجام در معیشت مردم دم می زنند، خام فروشان هستند و هلدینگ ها هستند که رسانه ها نیز در خدمت آنان است. می خواهند احیای برجام را راه حل مشکلات ایران معرفی کنند و اجازه ندهند که دولت بدنبال راه حل واقعی یعنی حمله به منافع خام فروشان و کوتاه کردن دست آنان و پایان دادن به فعالیت بانک های خصوصی برود. این اصل نکته ای است که ما مطرح کردیم و دلیل مخالفت ما با احیای برجام فقط آن امیتازاتی نیست که ایران باید به آمریکا بدهد و آن لطمه ای که به توسعه صنایع دفاعی ما وارد خواهد کرد، بلکه این است که سراب احیای برجام اجازه نخواهد داد که راه حل واقعی کوتاه کردن دست مافیای دلاری از سر مردم و کشور دنبال شود.

مشکل در اینجاست که خود دولت رئیسی نیز منافعش با منافع این مافیاها گره خورده است و خود این دولت هم نمی خواهد به منافع خام فروشان و بانک های خصوصی حمله کند. به همین دلیل بدنبال راه احیای برجام است. بالا و پایین شدن بهای ارز هم هیچ ربطی به سیاست های بانک مرکزی ندارد چون این سیاست ها در چشم انداز امیدواری به احیای برجام تدوین می شود و نه در چارچوب کوتاه کردن دست مافیای دلاری و بانک های خصوصی.

اکنون دولت بر سر یک دوراهی است و راه سومی هم نیست. یا باید برود دنبال احیای برجام یا حمله کند به منافع مافیای دلاری خام فروش ها و بانک های خصوصی. هر گام در راه احیای برجام یعنی دور شدن از راه اول و تمام جنگ روانی که بر سر احیای برجام در رسانه های دلار زده ما وجود دارد برای رسیدن به همین نتیجه است.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 885  -  31 خرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت