راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مرور شورش
24 ساعته واگنر

ترجمه و تدوین: عسگر داوودی

 

 
بگزارش منابع حزب کمونیست فدراسیون روسیه، «گنادی زیوگانف» دبیر اول حزب کمونیست فدراسیون روسیه در رابطه با شورش تعدادی از اعضاء گروه «واگنر» گفت: «بدیهی است که کسانی که این تحریک را آغاز کردند، پاسخگو خواهند بود.» او در جمع اعضاء کمیته مرکزی حزب کمونیست در رابطه با شورش مسئول یوگنی پریگوژین گفت:
«من از دعوت رئیس جمهور برای اتحاد عمل در رابطه با مورد پیش آمده در این دوره تأثیرگذار کاملاً حمایت می کنم. همیشه لحظه ای در تاریخ، یک دولت و شهروندان وجود دارد که انسان باید با تمام توان از میهن خود دفاع کند، همانطور که ما در سال های 1941-1945 از آن دفاع کردیم. من همراه با رئیس جمهور، از همه نیروهای چپ می خواهم: متحد شویم و از افرادی حمایت کنیم که برای میهن ما می جنگند و اوکراین را از دست نازی ها، راهزنان و فاشیست ها آزاد می کنند. من مستقیماً از سربازان، فرماندهان و سربازانی که در این درگیری شرکت داشته اند درخواست می کنم که توجه داشته باشند، در این مرحله وظیفه ما این است که با تمام توان جلوی کسانی را بگیریم که با وجود شرایط سخت جنگی موجود، در کشور بحران آفرینی می کنند. ما باید تمام تلاش خود را در مبارزه با نوفاشیسم متمرکز کنیم و از بازی در زمین آمریکایی ها و آنگلوساکسون ها و دشمنان روسیه بپرهیزیم و علیه نوفاشیسم مستقر در اوکراین متحد شویم.»
روزنامه چپگرای یونگه ولت آلمان در این رابطه نوشت:

«یوگنی پریگوژین، مسئول گروه نظامی خصوصی روسیه، شورش علیه ارتش و رهبری دولت روسیه را پس از تقریبا 24 ساعت لغو کرد. عصر روز شنبه، او در یک پیام صوتی اعلام کرد که پیشروی بخش هایی از نیروهای گروه نظامی واگنر به مسکو به منظور جلوگیری از خونریزی در میان روس ها» قطع شود. دولت روسیه اعلام کرده است از پیگرد پریگوژین و نظامیانی که در شورش شرکت داشتند، خودداری می کند. بنابراین توافق با پریگوژین با وساطت لوکاشنکو به بلاروس رفت. مقامات روسیه روز شنبه تعداد کل کشته شدگان را 15 تن اعلام کردند که عمدتا اعضای نیروی هوایی روسیه می باشند.
دولت روسیه خواسته های مسئول واگنر را که برکناری سرگئی شویگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد کل ارتش بود، عملی نکرد، اما اعلام کرد آن دسته از اعضای گروه نظامی «واگنر» که در شورش شرکت نکردند، در نیروهای مسلح روسیه ادغام می شوند. پایان شورش نتیجه مذاکراتی بود که الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس با پریگوژین البته در مشورت با ولادیمیر پوتین انجام داده بود. طرف روسی نقش لوکاشنکو در پایان دادن به ماجرا را تایید کرد. پوتین از او به خاطر کار انجام شده تشکر کرد.
ارزیابی می شود عامل تعیین کننده در انصراف پریگوژین برای ادامه شورش پس از کمتر از24 ساعت، این واقعیت باشد که از شورشیان، توسط واحدهای ارتش، گارد ملی یا پلیس حمایت امیدوار انجام نشد. رئیس جمهور پوتین در یک سخنرانی ویدئویی در صبح روز شنبه، تلاش برای شورش را خیانتی بزرگ و «خنجر زدن از پشت» به سربازانی که در اوکراین می جنگند توصیف کرد و تهدید کرد که رهبران شورش شدیدا مجازات خواهند شد.
در این فاصله پریگوژین حامیانی نظیر الیگارش سابق میخائیل خودورکوفسکی، که در لندن زندگی می کند پیدا کرد، که از مردم خواست از شورش «واگنر» حمایت کنند. عصر همان روز، الیگارش سابق یک قدم فراتر رفت و شورش را اندکی قبل از پایان آن به عنوان «فرصتی برای همه روس ها برای دستیابی به سلاح و آماده شدن برای سرنگونی پوتین»ارزیابی کرد! در کیف، میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس زلنسکی، پس از پایان شورش نوشت که پریگوژین امیدواری رژیم اوکراین را ناامید کرد، اما حداقل او ضعف رژیم را آشکار کرده است.
نشریه نیویورک تایمز به نقل از مقامات و تحلیلگران آمریکایی می نویسد، اوکراین نتوانست از وقایع رخ داده در روسیه در میدان جنگ استفاده کند. چون هیچ شکافی در سیستم دفاعی روسیه وجود نداشت که کی یف بتواند از آن برای اهداف خود استفاده کند.
این که آیا پریگوژین با اوکراین هماهنگ شده بود یا نه فعلا فقط گمانه زنی هائی وجود دارد. شورش
واگنر حتی می تواند به نفع رئیس جمهور پوتین ختم شود، زمانی که پوتین اعلام کند که با توجه به ختم شورش، خطر دسترسی پریگوژین به سلاح های هسته ای منتفی شده است.
کانال تلویزیونی سی‌ ان ‌ان نیز در این رابطه نوشت: پوتین هرگز فرمانده واگنر را نخواهد بخشید. «پوتین خیانتکارها را نمی بخشد. حتی اگر پوتین به پریگوژین گفته باشد که به بلاروس برود پریگوژین همچنان یک خیانتکار تلقی می‌شود.»
https://www.jungewelt.de/artikel/453421.ukraine-krieg-putsch-abgebrochen.html
https://www.jungewelt.de/artikel/453460.keine-operette.html

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 886  -  7 تیر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت