راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بی ثباتی

اقتصاد جهانی

رو به تشدید است

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

  

ژولین ورکویل، اقتصاددان فرانسوی با نشریه اومانیته مصاحبه ای در باره چالش های کنونی جهان برای رهائی از رهبری امریکا و نقش بریکس در این زمینه کرده که خلاصه آن را می خوانید:

 

اومانیته: شتاب عضویت کشورهای جهان در بریکس را چگونه تفسیر می کنید؟

ژولین ورکویل: این نشانه علاقه برخی از کشورها نسبت به نظم نوین جهانی است . نظمی که از زمان جنگ جهانی دوم توسط قدرت های بزرگ غربی بر جهان تحمیل شد و سپس با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی گسترش یافت و عمیق تر شد اکنون با مقاومت جهانی روبروست. در این زمینه، نزدیکی روسیه و چین بر روی کشورهای کم نفوذ تأثیر گذاشته است. آنها می خواهند بتوانند در چندین جبهه بازی کنند. آرژانتین، الجزایر، اندونزی، ترکیه، عربستان سعودی از جمله کشورهایی هستند که بدون اینکه بخواهند ارتباط خود را با دنیای غرب قطع کنند، به بریکس علاقمند هستند.

اومانیته: گروه بریکس ناهمگن است. آیا این کشور می تواند بر اختلافات و گاهی اوقات رقابت های خود غلبه کند و مجموعه ای را تشکیل دهد که بتواند نظم بین المللی را متزلزل کند؟

ژولین ورکویل: عدم تقارن بین کشورهای عضو قابل توجه است. چین در سال 1992 در قدرت اقتصادی از روسیه پیشی گرفت و اگر به برآوردهای دلار فعلی پایبند باشیم. نسبت قدرت اقتصادی بین دو کشور اکنون 1 به 8 به نفع چین است. همچنین در مورد روابط هند و چین با وجود برابری جمعیت دردو کشور در سطح ثروت دو کشور با هم فاصله دارند، زیرا هند از نظر تولید ناخالص داخلی به دلار فعلی کمتر از یک پنجم چین است. برای این کشورها، بریکس این مزیت را دارد که روابط دوجانبه کنونی در جهان بسیار نامتعادل است، اما در بریکس یک مجمع چندجانبه تصمیم میگیرد وهمه مسائل و مشکلات به بحث گذاشته می شود. البته چین، نسبتا از برتری اقتصادی برخوردار است . اما روابط بین کشور ها متعادل و عادلانه است . انعطاف‌ پذیری بریکس اجازه می‌دهد تا به موضوعاتی که آزار دهنده هستند توجه نشود و بر آنچه باعث اجماع می‌شود تمرکز شود.

 اومانیته: برخی از کشورها در تمایل خود برای رهایی از دلار، اکنون از"یوان" واحد پول چین برای تجارت خود استفاده می کنند. آیا این تهدیدی برای پول آمریکا در دراز مدت است؟

ژولین ورکویل: بر خلاف دلار و یورو، یوان واقعاً یک ارز بین‌المللی نیست، برای مثال، ین، پوند استرلینگ یا فرانک سوئیس نیز می‌توانند به‌عنوان ارزهای ذخیره بطور گسترده عمل کنند. برای کسب این وضعیت، مقامات مالی چین باید با آزادسازی حساب سرمایه خود از آن حمایت کنند، که در این مرحله چنین نیست. در نتیجه، محدود به مبادلات دوجانبه است که ممکن است سودمندی آن را در صورت عدم تعادل تجاری ساختاری دوجانبه محدود کند. در انتظار بین المللی شدن واقعی یوان، آنچه ما احتمالا شاهد آن خواهیم بود افزایش مداوم مبادلات دوجانبه در یوان خواهد بود که لزوماً در یک الگوی منا سب در سراسر چین سازماندهی شده است، همراه با افزایش احتمالی مبادلات سه جانبه، با شرکای منتخب - مانند عربستان سعودی. این امر به یوان در آمار تجارت جهانی اهمیت بیشتری می دهد.

اومانیته: آیا ما به سمت یک جهان چند قطبی یا بهتر است بگوییم به سمت رهبری مشترک بین چین و ایالات متحده حرکت می کنیم؟

ژولین ورکویل: آنچه در سال‌های اخیر بیش از هر چیز مشاهده کرده‌ایم، تکه تکه شدن دنیای اقتصاد، با ایجاد موانع بر سر راه تجارت بین‌المللی در تعداد فزاینده‌ای از کشورها و نشانه‌هایی از بازگشت تدریجی دولت به اقتصاد است.  می توان تصور کرد که این تکامل چندین پیکربندی مختلف و تا حدی جایگزین را پیش بینی کند: فروپاشی پر هرج و مرج که در آن رویارویی برای همکاری غالب می شود، هدایت جهان از بحران به بحران . منطقه ای کردن اقتصادهای جهانی، که در آن مبادلات توسط بلوک های کلان منطقه ای سازماندهی می شود که فضای کمی برای مبادلات بین بلوکی باقی می گذارد. دو قطبی کردن جهان، نظم اقتصادی بین المللی جنگ سرد، که در آن چین به عنوان یک قطب هنجاری و صنعتی جایگزین اتحاد جماهیر شوروی خواهد شد. یا حتی ظهور نیروهای اقتصادی جدید به لطف یک بحران بزرگ که بر امور مالی بین‌المللی - و شاید دلار - تأثیر می‌گذارد. این ظهور"بریکس "می‌تواند به گروه‌بندی قدرت‌های میانی با علاقه به همکاری نزدیک‌ تر منجر شود و از منظر نهادی، فناوری و علمی به اندازه کافی برای تشکیل یک قطب صنعتی و تحقیقاتی جدید در مقیاس جهانی برخوردار شود.

اومانیته: نقش جدید دلار در این پیکربندی چه خواهد بود؟ آیا امکان حمل ارز واقعی مبادله ای و ذخیره بین المللی وجود خواهد داشت؟

ورکویل: البته هیچ کس نمی داند و نمی توان از پیش تعیین کند که کدام سناریو به احتمال زیاد رخ می دهد. سناریوهای دیگر ممکن است. آنچه بیش از هر چیز وضعیت کنونی را مشخص می کند، بی ثباتی در جهان سرمایه د اری است که رو به تشدید است.

 

Julien Vercueil, économiste : « Une vision alternative à l’ordre du monde » | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 886  -  7 تیر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت