راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تایوان

زیر فشار امریکا

از دو جبهه!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

جهان روز به روز بیشتر نگران آغاز جنگی هولناک تر از جنگ اوکراین در شبه جزیره تایوان است. امریکا تدارک چنین جنگی را می بیند و چین نیز آماده مقابله با آن می شود.

درگیری بین چین و ایالات متحده اگر به جنگ تبدیل شود، تکلیف برتری های صنعتی "تایوان" چه خواهد شد؟ پیامدهای آن برای تولید و تجارت جهانی چه خواهد بود؟

تحریم‌هایی که اکنون واشنگتن در چارچوب جنگ تجاری به چین تحمیل کرده، تنها بر اقتصاد تایوان و چین تأثیر نمی‌گذارد، بلکه بر اقتصاد جهانی نیز تاثیر میگذارد.

اقتصاد تایوان از سه ماهه چهارم سال 2022، به طور ناگهانی 0.86 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافت و بدترین بحران خود را در سیزده سال گذشته تجربه کرد و این اولین ضربه تیره شدن مناسبات تایوان با چین بود.

مسلماً جزیره تایوان که در قلب زنجیره تامین فناوری جهانی قرار دارد (تایوان 70 درصد نیمه هادی ها را تولید می کند) از کاهش صادرات ناشی از کاهش تقاضا برای فناوری ها، بسته شدن مرزها و توقف مجازی فعالیت ها رنج برده است و مهم ترین مشتری خود، یعنی چین را، که تا سال 2020، 40 درصد از صادرات تایوان را دریافت می کرد محروم شد. آمار رسمی منتشر شده توسط دولت تایوان نشان میدهد که ابتدا ویروس کووید19 تاثیر مستقیم خود را روی اقتصادی تایوان گذاشت و موجب شد تا صادرات این شبه جزیره در مقایسه با سال قبل 8.63 درصد کاهش یابد. دولت اعلام کرد که "فشار تورمی و افزایش نرخ بهره" که ناشی از نتیجه تحریم ها بود، موجب این کاهش شد و و تایوان از برخی مواد اولیه محروم شد. اقتصاد دان های تایوان حتی پیش بینی می کنند که امسال وضع بدتر از سال قبل خواهد شد و چشم‌انداز رکود فنی نمایان شده است. حتی تایوان بازار ایالات متحده را نیز به دلیل جنگ تجاری امریکا با چین از دست داده است. این سقوط اقتصادی از سال 2018 آغاز شد. در آن سال دونالد ترامپ فرمان انتقال تولیدات تایوان به امریکا را داد. تا آن زمان محصولات تایوانی قبل از ارسال به آمریکا در چین مونتاژ می شد. با همین فرمان چالش های اقتصادی در تایوان آغاز شد و در دولت بایدن با تشدید تحریم ها علیه چین، فشار به اقتصاد تایوان بیشتر شد.

 هدف ترامپ که بعدها از سوی بایدن نیز دنبال شد بالا بردن تعرفه های کمرگی روی تولیدات چین برای ورود به بازار امریکا بود. حاصل این اقدامات کاهش صادرات به چین به حدود 12 در صد بود. این سیاست امریکا باعث عواقبی سخت برای اقتصاد تایوان که وابسته به چین بود نیز شد. این سیاست که در پیوند با جنگ اوکراین قرار گرفت، بحران را بیشتر کرد. هزینه اقتصادی سیاست تحریم ها و جنگ اوکراین برای جهان تاکنون 2.4 تریلیون یورو تمام شده است.

نیمه هادی های تولید شده در تایوان، که در همه جا یافت می شوند، از کامپیوتر تا گوشی های هوشمند، از لوازم خانگی تا تجهیزات پزشکی و هوانوردی قربانی سیاست های امریکا شدند. در حال حاضر، یک خودرو به تنهایی حاوی 1400 عنصر مبتنی بر این نیمه هادی ها است. فدراسیون خودروی آلمان (VDA) در ژانویه گذشته هشدار داد که با تولید تمام الکتریکی اتومبیل های بی نیاز از راننده "انتظار می رود تقاضا برای نیمه هادی ها در صنعت خودروسازی  تا سال 2030 سه برابر شود.". آنها نگران ورود به بازار هوش مصنوعی اند که بازار آن داغ تر از بازار نفت، گاز یا گندم خواهد شد.

وحشت تایوان از ادامه تحریم ها و بحران اقتصادی بخاطر از دست دادن این بازار است که درعین حال عواقب فاجعه باری برای اقتصاد جهانی نیز خواهد داشت. تصادفی نیست که در آگوست 2022، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بر امضای قانون "تراشه و علم" در سال 2022، بعنوان پایه توسعه و تولید نیمه هادی ها تأکید داشت. اتحادیه اروپا همچنین قانون تراشه خود را تصویب کرده و طرحی 45 میلیارد یورویی را برای جابجایی تولید در این بخش صنعتی کلیدی راه اندازی کرده است. واشنگتن در نهایت از شرکای ژاپنی و کره جنوبی خود برای اتحاد در این زمینه دعوت کرده است. ایالات متحده همچنین از تایوان می‌خواهد ظرفیت‌های تولیدی خود را به منظور کنترل زنجیره تامین و جلوگیری از ظهور چین و امکان دسترسی به این فناوری‌های پیشرفته در اختیار امریکا بگذارد و از بازار چین خارج شود.

به این ترتیب، تایوان از دو سو زیر فشار است. یک فشار برای دوری از چین و حتی تبدیل به سنگر جنگ امریکا با چین و دیگری تسلیم فن آوری و تولید و بازار خود به امریکا.

. Économie. Comment le monde se prépare à un conflit à Taïwan | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 878  -  13 اردیبهشت 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت