راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فاصله گیری

برزیل از امریکا

و نزدیکی به چین

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

دلارزدایی در جهان "ایالات متحده در حال از دست دادن نفوذ زیادی در برزیل است."

در برزیل تحولات مهمی در جریان است. پر جمعیت ترین و پرقدرت ترین اقتصاد امریکای لاتین به رهبری "لولا" از امریکا دور و به چین نزدیک شده است. در همین ارتباط روزنامه اومانیته با پروفسور اقتصاد در دانشگاه کامپیناس، "لوئیس گونزاگا بلوزو" مصاحبه ای کرده که خلاصه آن را می خوانید:

 

اومانیته: سلطه دلار چگونه مانع پیشرفت اقتصادی کشورهای جنوب می شود؟

لوئیس گونزاگا بلوزو: در طول چهل سال گذشته، برزیل و دیگر کشورهای آمریکای لاتین مشکلات زیادی در ارتباط با هژمونی  دلار  داشته اند. باید گفت که بین دلار به عنوان ارز ذخیره و ارزهای ملی مانند "رئال" (واحد پول برزیل) عدم توازن وجود دارد. این عدم توازن منجر به بروز بحران درکشورهای مختلف جهان شده است. حتی بحران  مالی در سال 1979 با یک شوک خارجی آغاز شد. افزایش نرخ بهره در ایالات متحده توسط رئیس فدرال رزرو "پل ولکر" موجب شد که تنظیم ارز غیرممکن شود. این امر مستلزم افزایش بسیار شدید نرخ بهره برای تثبیت ارز در برابر دلار بود که منجر به غیرصنعتی شدن بسیاری از کشورها شد، دقیقاً در زمانی که چین صنعتی شدن خود را آغاز می کرد. این عدم تقارن نتیجه توازن قوا است. ارزهای ما قابل تبدیل نیستند، بنابراین تصمیم امروز برزیل آنست که تراکنش های مالی یا تجاری باید به واحد پول برزیل باشد.

 اومانیته: و امروز؟

لوئیس گونزاگا بلوزو: ما شاهد نوسانات بسیار بالا در نرخ ارز هستیم. این به مشاغل، بودجه دولت، تراز پرداخت ها آسیب می زند. این واگرایی بین ارز ذخیره و ارزهای غیرقابل تبدیل منجر به افزایش نرخ بهره می شود که دسترسی به اعتبار را دشوار می کند و این امر مستلزم واکنش اقتصادهای پیرامونی است. همه کشورهای آمریکای لاتین با چشم انداز یک بحران اعتباری زندگی می کنند. در حال حاضر ما شاهد افزایش سریع ارزش "رئال" در برابر دلار هستیم. این به معنای آسیب پذیری بیشتر در برابر واردات است: برزیل در حال کاهش بهره وری است، به ویژه در بخش تولید.

اومانیته: دیلما روسف، رئیس جمهور سابق، ریاست بانک توسعه جدید را که توسط بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) تأسیس شده است، بر عهده خواهد گرفت. آیا این نشانه ای از نقش برزیل در سازماندهی مجدد جهان است؟

لوئیس گونزاگا بلوزو: داشتن رابطه خوب با چین مهم است. برزیل به تازگی پانزده تفاهم نامه را با چین امضا کرده است که شامل سرمایه گذاری در نیمه هادی ها و خودرو می شود. پکن یک شریک تجاری بزرگ برای ماست که صادرات زیادی به آن داریم. از طرف دیگر، چین یک سرمایه گذار بزرگ در برزیل است. صندوق مالی بریکس برای پروژه های سرمایه گذاری مشترک مهم است. علاوه بر این، هدف ما این است که کشورهای دیگری که حول محور بریکس می چرخند به این بانک بپیوندند تا از یک سرمایه گذاری قوی تر سود ببرند. برزیلی‌ها و چینی‌ها می‌خواهند روی یک رابطه بلندمدت بر پایه‌های محکم کار کنند. این موضوع نگرانی خاصی برای ایالات متحده دارد که از اظهارات رئیس جمهور برزیل در مورد روابط روسیه و اوکراین انتقاد کرده است. واشنگتن در حال از دست دادن نفوذ زیادی در برزیل است.

اومانیته: آیا نشانه هایی از دلارزدایی در اقتصادها وجود دارد؟

لوئیس گونزاگا بلوزو: در گذشته، تا سال 1944 روند کندی برای جایگزینی پوند توسط دلار به عنوان ارز ذخیره وجود داشت. اگر به معاملات نگاه کنیم، تحولی در سیستم پولی مشاهده می‌کنیم. با روسیه، تجارت با پول چین انجام می شود. همه کشورهای آمریکای لاتین به این انتقال علاقمند هستند!

. Dédollarisation du monde. « Les États-Unis perdent beaucoup d’influence au Brésil »  | L'Humanité (humanite.fr

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 879  -  20 اردیبهشت 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت