راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا پشت پرده

جنگ اقتصادی غرب با چین

"گریت هوکمن- " یونگه ولت"

ترجمه- مهران وکیلی

 

  

صنایع فناوری های پیشرفته در جهان، برای دستیابی به ماشین‌های شرکت تولیدکننده "میکرو چیپ" های هلندی "آ اس ال ام "، با یکدیگر در رقابت هستند. صادرات این ماشین ها تحت کنترل های شدید دولتی قرار دارد. دولت هلند رسماً به پارلمان اعلام کرده است که از تابستان امسال، شرکت هلندی "ولدهوون" دیگر اجازه نخواهد داشت، حتی مدل های قدیمی ماشین های تولیدی خود را به چین بفروشد. این امر واکنش حشمگینانه پکن را در پی داشت.

"الیزابت شراین ماخر"، وزیر تجارت خارجی، روز چهارشنبه به طور کتبی به نمایندگان مجلس اطلاع داد که ممنوعیت صادرات ماشین های شرکت "ولد هوون" برای"امنیت ملی و بین المللی" ضروری است. به گفته رسانه "ان ا اس"، این امر بر "فناوری های بسیار خاص در چرخه تولید نیمه هادی" تأثیر می گذارد که در آن کشور "موقعیت منحصر به فرد و پیشروی را دارا است".

از این پس هر درخواست معافیت، به صورت جداگانه بررسی خواهد شد. "برام نائوتا"، استاد طراحی"چیپ" از دانشگاه "توئنته"، به روزنامه "فولکس کرانت" گفت: «این اقدام با هدف جلوگیری از پیشرفت نظامی چین، به ویژه در زمینه هوش مصنوعی است».

چین واکنش تقریباً خشمگینانه ای به این تحریم نشان داده است. "مائو نینگ"، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه گفت: «ما قاطعانه با تصمیم هلند برای محدود کردن تجارت عادی بین شرکت‌های چینی و هلندی مخالفیم و به هلند اعتراض خود را تسلیم کرده‌ایم». او افزود : «البته که، چین تمام اقدامات را برای حفاظت از حقوق و منافع مشروع خود انجام خواهد داد.» او توضیح نداد که این  واکنش  چگونه خواهد بود.

به گفته مائو، "برخی کشورها" در سال‌های اخیر روابط تجاری با چین را به "ابزاری سیاسی" تبدیل نموده و سایر کشورها را نیز به "محدودیت‌های صادراتی برای چین" مجبور کرده‌اند.او نامی را بر لب نیاورد، اما شکی نیست که منظور وی ایالات متحده آمریکا بود. "مائو نینگ" نسبت به "عواقب جدی" چنین محدودیت هایی برای زنجیره های تامین صنعت جهان و توسعه اقتصاد جهانی هشدار داد. مائو همچنین افزود: «ما امیدواریم که هلند به یک موضع عینی و منصفانه برای حفظ منافع خود پایبند باشد و سوء استفاده برخی کشورها از کنترل صادرات را، تحت پیگرد قانونی قرار ندهد».

در واقع، واشنگتن از مدتی پیش هلند را در این زمینه تحت فشار قرار داده بود. به گزارش "ان ا اس"، در سفر "مارک روته" نخست وزیر هلند به ایالات متحده در ژانویه، ماشین های سازنده "چیپ" از شرکت "ولدهوون"، یکی از موضوعات مطرح شده در این سفر بود. در پایان ژانویه فاش شد که ایالات متحده، ژاپن و هلند در مورد محدودیت صادرات به چین توافق کرده اند. ظاهراً ایالات متحده نگران آن است که چین به کمک "چیپ ها"، پهپادهای بسیار هوشمندی را بسازد. اما دلیل اصلی واشنگتن تضعیف اقتصاد چین است. "چیپ ها" در درجه اول برای انواع دستگاه های الکترونیکی، از تلفن همراه گرفته تا کامپیوتر، مهم هستند. دستگاه‌های شرکت "ولدهوون" می‌توانند "چیپ"های کوچک ‌تر، قدرتمند تر و بطور قابل توجهی سریع‌تر از هر دستگاه دیگری در بازار تولید کنند. عدم دریافت آنها می تواند چین را،حداقل به طور موقت، از این تکنولوژی به عقب براند.

 در هر صورت، دولت پکن قصد دارد که در آینده، توسعه فناوری بسیار هوشمند را در دستان خود بگیرد و برای این کار تمام نیروهای موجود در کشور را به کار بگیرد. روزنامه "فولکس کرانت" به نقل از "شیائو جی"، دبیر کل شورای دولتی نوشت: «در مواجهه با محدودیت و ظلم خارجی، چین باید سیستم رهبری و حکمرانی خود را در علم و فناوری بهینه کند».

"شراین ماخر"، وزیر تجارت خارجی، تلاش ناموفقی برای جلب حمایت اتحادیه اروپا برای این تصمیم داشت. یک روزنامه تجاری نوشت: از آنجایی که سایر کشورهای اتحادیه اروپا حاضر به وضع محدودیت ها نمیباشند، برای هلند این خطر وجود دارد که در صورت درگیری با چین تنها بماند.

در وب سایت شرکت "ولدهوون" آمده است که انتظارما این است که "این تحریم ها، تاثیری  بر چشم انداز مالی ما که برای سال 2023 منتشر کرده ایم و یا سناریوهای بلندمدت اعلام شده ما، نداشته باشد". حتی بدون تجارت با چین نیز دفترچه های سفارشها به ما بیش از حد پر است. لیست علاقه مندان طولانی و زمان انتظار چندین سال است. با این حال، "پیتر ونینک"، مدیر عامل شرکت، طرفدار این محدودیتها نیست و می گوید که: «ما می‌خواهیم به همه مشتریان خدمت دهیم، وظیفه ما این است».


 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 880  -  27 اردیبهشت 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت