راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"بریکس"

تکیه گاهی برای رهائی از دلار!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در حال پیشبرد پروژه ای برای ارز مشترک جایگزین دلار هستند.

تسلط دلار بر اقتصاد جهانی برای کشورهای نوظهور و در حال توسعه که تحت تأثیر تورم، بدهی بیش از حد و فقیر شده غیرقابل تحمل شده است. اثرات قهقرایی وابستگی به دلار با جنگ در اوکراین و پیامدهای آن و افزایش قیمت انرژی، غلات و در نتیجه محصولات غذایی اساسی ده برابر شده است. این شرایط درک تلاش برای رهائی از دلار را نشان میدهد.

ابتکار رئیس جمهور برزیل "لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا"، در جریان سفر به چین و اعلام همگرایی برزیل با پکن، حمایت از راه اندازی واحد پول مشترک گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین وآفریقای جنوبی ) دلار زدائی در امریکای لاتین را وارد مرحله تازه ای کرده است .

تورم در همه کشورهای جهان در ارتباط مستقیم با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو - فدرال رزرو ایالات متحده - بین سال های 2022 تا 2023 از 0 به 5 درصد افزایش یافته است.

به نظر می رسید موقعیت دلار، بعنوان ارز ذخیره اصلی دیگر قابل دوام نیست.

در برزیل، هزینه اعتبار از ماه ژانویه در سطح تقریباً بالا 13.75 درصد به اوج خود رسیده است. رئیس جدید، لولا، مشتاق اجرای سیاست های اعتباری گسترده برای مبارزه با فقر در برزیل است. در آرژانتین، افزایش قیمت ها در سال 2022 به 95 درصد رسید و در ترکیه از 55 درصد فراتر رفت. کابوسی برای کارگرانی که می بینند دستمزد واقعی آنها روز به روز از بین می رود.

در مواجهه با شدت گرفتن مشکلات در کشورهای در حال توسعه، صندوق بین المللی پول (اف ام ای ) همیشه وارد صحنه می شود. اما "کمک" آن با معیارهای بازارهای مالی و در نتیجه مشروط به طرف مقابل بسیار محدود کننده رشد اقتصادی است.

امپراطوری دلار از سال 1971 آغاز شد.  در این زمان، ریچارد نیکسون، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، پایان قدرت طلا و امپراطوری دلار را اعلام کرد. دلار که قبلاً در مرکز سیستم موسوم به "برتون وودز" قرار گرفته بود، جای طلا را تا حد زیادی در عمل گرفت.

دلار خیلی سریع تمام ویژگی ها و امتیازات یک پول رایج جهانی را به دست خواهد آورد. این امر برای امپریالیسم ایالات متحده ابزاری برای اهلی کردن و "رام کردن "جهان به کار گرفته شد.

800 پایگاه  نظامی در سراسر جهان به اکثر کشورهای جهان تحمیل شد.

 

دلار که زیر سایه طلا قرار گرفت به ایالات متحده این امکان را داد تا پس انداز خود را از بقیه کره زمین به وال استریت تخلیه کند. بر خلاف سایر کشورها، فدرال رزرو توانست بدون هیچ محدودیتی پول ایجاد کند، با رعایت سقف تعیین شده توسط کنگره و با اجماع پارلمانی دو حزبی، به استثنای موارد بسیار نادر.

کشورهای در حال توسعه برای دریافت هر گونه تامین مالی باید به شرایط امریکا تن بدهند. شرکت ها و حتی کشورهایی  مانند سریلانکا یا زامبیا که اقتصاد انها انقدر تضعیف شد که ورشکست شدند. فراتر ازجنگ در اوکراین، کاخ سفید بسیج قوای خود را در زمینه های اقتصادی و نظامی در برابر ظهور چین پنهان نمی کند. «جداسازی» غول چینی، می‌تواند واکنش پکن را در پی داشته باشد. چین تصمیم خواهد گرفت تا با نزدیک شدن به شرکای اصلی اقتصادی خود در گروه بریکس، در برابر این استراتژی امریکا صف آرائی کند.

وزیر خزانه داری آمریکا می گوید: چین با منطق «جهانی شدن در میان دوستان»، با منطق بلوکی  دیگر به ما پاسخ خواهد داد. درست است که، هنوز چیزی در مورد محتوای دقیق اتحادیه پولی مورد نظر بریکس رخ نداده اما در این رابطه  پول چین لزوما نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

منطق «بلوک علیه بلوک»، فضای جنگ سرد را تشدید می‌کند. این جنگ قبلاً از سوی واشنگتن دامن زده شده و مملو از خطرات  وخیم در جهان سوم است. طبق گزارش مرکز تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، هزینه‌های تسلیحاتی درسال 2022، به بیش از 2113 میلیارد دلار (2000 میلیارد یورو) رسید. مرداد ماه آینده قرار است در اجلاس بریکس در آفریقای جنوبی از هویت و محتوای واحد پول مشترک جدید رونمایی شود. بی تردید بانک توسعه جدید، مستقر در شانگهای که اکنون ریاست آن به رئیس جمهور سابق برزیل "دیلما روسف" رسیده، به سیاست تدافعی پایبند است. این سیاستی است در برابر واشنگتن و اروپایی هائی که از امریکا پیروی می کنند.

ظهور پول چینی در تجارت جهانی میان همه ملت هایی که از هژمونی دلار رنج می برند با استقبال روبرو شده است. از الجزایر تا اندونزی، از مکزیک تا آرژانتین برای پیوستن به بریکس اعلام آمادگی داده شده است. آنها با این امید به بریکس می خواهند بپیوندند که از وابستگی به دلار و وال استریت رها شوند.

نیاز بشریت به حقوق اولیه برای غذا، دسترسی به انرژی، رهایی از بی سوادی، تربیت و آموزش، حفظ آب و هوا و زیستگاه همگی انگیزه های پر قدرتی را برای جدا شدن از دلار بوجود آورده است.

. Pourquoi les Brics veulent se libérer du joug du dollar | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 880  -  27 اردیبهشت 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت