راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رشد سرکشی

در جزایر فرانسه

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

  

بعد از ایالات متحده، فرانسه دومین قدرت دریایی جهان است. در واقع، به لطف جزایر گوادلوپ، مارتینیک، رئونیون، گویان، مایوت، کالدونیای جدید، پلی‌نزی فرانسه، سن بارتلمی، سن مارتین، سن پیر و میکلون، سرزمین‌های جنوبی و قطب جنوب فرانسه در والیس و فوتونا، پاریس حدود 11 میلیون کیلومتر مربع از فضای دریایی را در تمام اقیانوس ها کنترل می کند!

رئیس جمهور فرانسه در 15 سپتامبر 2021، اعلام کرد: «منطقه انحصاری اقتصادی ما فقط تا جایی معتبر است که بدانیم چگونه قدرتی باشیم که می داند چگونه آن را اجرا کند».

 

شش هفته پس از یادآوری به ساکنان" پلی‌نزی" فرانسه که چقدر خوش شانس هستند که از حمایت «قدرت تثبیت‌کننده» فرانسه بهره‌مند هستند، رئیس جمهور فرانسه گفت: «اینجا،هنوز  فرانسه است!»

او به کودکان، منزوی ها، کسانی که تحت تاثیر قدرت های سلطه گر قرار دارند! قدرت فرانسه را برای دفاع از ثبات آنها یادآور شد و در واقع به آنها نسبت به خیال سرکشی هشدار داد. واضح است که این هشدارها برای منصرف کردن اکثریت "مردم " جدائی طلب "پولینزیایی" است که در انتخابات 30 اوریل گذشته شکست بزرگی را به رئیس جمهور مستعفی "پلینزی" نزدیک به الیزه تحمیل کردند. این تغییر بسیار نمادین در "پلینزی" در زمانی اتفاق افتاد که آینده یک قلمرو ماورای دریای دیگر با چالش‌های اقتصادی و استراتژیک بزرگ جزیره کالدونیای جدید، موضوع بحث‌های بسیار حساس است. "جرالد دارونین" وزیر کشور فرانسه قرار است بزودی در مورد این موضوع به "نومئا" سفر کند، در حالی که کمیته ویژه سازمان ملل متحد در مورد استعمارزدایی، کالدونیای جدید را در زمره 17 سرزمینی قرار می دهد که هنوز استعمار زدایی نشده اند. بدیهی است که در این زمینه، استقلال پلینزی «استراتژی فرانسه را درفضای هند و اقیانوس آرام» پیچیده می کند و  ژئوپلیتیک جدیدی را برای غرب جهت مقابله با چین بوجود می آورد. هدف ایجاد اتخاد جهار گانه در کل منطقه آسیا- اقیانوسیه و شبه قاره هند به منظور متحد کردن متحدان استراتژیک جدید است: اتحاد ایالات متحده، هند، استرالیا و ژاپن در برابر رقیب بزرگ «چین» .

 در واقع قرار است این فضا تا سال 2040، سه چهارم جمعیت جهان را گرد هم آورد، یعنی نیمی از تولید کنندگان ثروت جهان  و 75 درصد ذخایر مواد خام حیاتی و 50 درصد ترانزیت تجاری را.

کشورهای اروپایی (فرانسه در خط مقدم) در فاصله 10000 تا 15000 کیلومتری از منطقه - برای دامن زدن به یک تنش نظامی نگران کننده در منطقه در تلاش هستند .

همه بازیگران اصلی منطقه، به نام «آزادی ناوبری» به رهبری ایالات متحده ممکن است منطقه را به بی ثباتی بکشانند. در این راستا، ما از «قدرت دریایی جهان دوم» انتظار ابتکارات صلح جویانه را داریم!

. Engrenage toxique dans l’espace indo-Pacifique | L'Humanité (humanite.fr)

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 880  -  27 اردیبهشت 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت