راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چالش های مهم

جهان چند قطبی!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

  

ژولین ورکویل، اقتصاددان و نویسنده کتاب "کشورهای نوظهور" است. در باره جهان و نقش بریکس در تحولات جهانی با روزنامه اومانیته مصاحبه ای کرده که خلاصه آن را در ادامه می خوانید:

 

اومانیته: شتاب عضویت کشورهای جهان در بریکس را چگونه تفسیر می کنید؟

ژولین ورکویل: این نشانه تشدید گرایش برخی از کشورها به سوی نظم نوین جهانی است. نظمی که از زمان جنگ دوم جهانی شکل گرفت و پس از فروپاشی اتحاد شوروی به هژمونی امریکا بر جهان انجامید. در باره گرایش کشور به سوی بریکس باید به این نکته فکر کرد که نزدیکی روسیه و چین بر روی کشورهای کم نفوذ تأثیر گذاشته است. آنها هم می خواهند به جبهه روسیه و چین بپیوندند. آرژانتین، الجزایر، اندونزی، ترکیه، عربستان سعودی از جمله کشورهایی هستند که عملا ارتباط خود را با غرب کم کرده اند و مایل به پیوستن به بریکس هستند.

اومانیته: گروه بریکس ناهمگن است. آیا این کشور می تواند بر اختلافات و گاهی اوقات رقابت های خود غلبه کنند و مجموعه ای را تشکیل دهند که بتواند نظم بین المللی را متزلزل کنند؟

ژولین ورکویل: عدم تفاهم بین کشورهای عضو بریکس قابل توجه است. چین در سال 1992 در قدرت اقتصادی از روسیه پیشی گرفت و اگر دلار معیار باشد، نسبت قدرت اقتصادی بین دو کشور اکنون 1 به.8 به نفع چین است. همچنین در مورد روابط هند و چین با وجود برابری جمعیت در دو کشور آنها در سطح ثروت با هم فاصله دارند ، زیرا هند از نظر تولید ناخالص داخلی یک پنجم چین است. برای  کشورهائی که نام برده شد، بریکس این مزیت را دارد که علیه روابط دو جانبه کنونی در جهان است . در بریکس یک مجمع چند جانبه تصمیم میگیرد و همه مسائل و مشکلا ت به بحث گذاشته می شود . جایی که البته چین، نسبتا از برتری اقتصادی برخوردار است. روابط بین کشورها در بریکس متعادل و عادلانه است. انعطاف‌پذیری بریکس اجازه می‌دهد تا به موضوعاتی که آزار دهنده هستند توجه نشود و بر آنچه باعث اجماع می‌شود تمرکز کنند.

 اومانیته: برخی از کشورها در تمایل خود برای رهایی از دلار، اکنون از"یوان" پول ملی چین برای تجارت استفاده می کنند. آیا این تهدیدی برای دلار در دراز مدت نیست؟

ژولین ورکویل: بر خلاف دلار و یورو، یوان هنوز یک ارز بین‌المللی نیست. برای مثال، "ین"، "پوند"، "استرلینگ" و یا "فرانک" سوئیس هنوز ارزهای قابل ذخیره اند.

برای تبدیل یوان به ارز بین المللی مقامات مالی چین باید با آزادسازی حساب سرمایه خود از آن حمایت کنند، که در این مرحله چنین نیست. در نتیجه، یوان محدود به مبادلات دوجانبه است که ممکن است سودمندی آن در صورت عدم تعادل تجاری ساختار دوجانبه را محدود کند. آنچه ما شاهد آن خواهیم بود افزایش مداوم مبادلات دوجانبه با یوان است که لزوماً در یک الگوی مناسب در سراسر چین سازماندهی شده است. البته همراه با افزایش احتمالی مبادلات سه جانبه، با شرکای منتخب - مانند عربستان سعودی. این امر به یوان در آمار تجارت جهانی اهمیت بیشتری می دهد.

اومانیته: آیا ما به سمت یک جهان چند قطبی یا بهتر است بگوییم به سمت رهبری مشترک بین چین و ایالات متحده حرکت می کنیم؟

ژولین ورکویل: آنچه در سال‌های اخیر بیش از هر چیز مشاهده کرده‌ایم، تکه تکه شدن دنیای اقتصاد، با ایجاد موانع بر سر راه تجارت بین‌المللی در تعداد فزاینده‌ای از کشورها و نشانه‌هایی از بازگشت تدریجی دولت ها به اقتصاد ملی است.  می توان تصور کرد که این تکامل جایگزین را پیش بینی کند.  فروپاشی پر هرج و مرج که در آن رویارویی بر همکاری غالب می شود، که اگر چنین شود آنگاه  حرکت  جهان از بحران به بحران را شاهد خواهیم بود. منطقه ای کردن اقتصادهای جهانی، یعنی مبادلات توسط بلوک های کلان منطقه ای سازماندهی شود، که اگر چنین شود فضای کمی برای مبادلات بین بلوک ها باقی می ماند و جهان  دو قطبی خواهد شد و نظم اقتصادی بین المللی دوران جنگ سرد آغاز خواهد شد، که در آن چین به عنوان یک قطب جایگزین اتحاد جماهیر شوروی خواهد شد. یا حتی ظهور نیروهای اقتصادی جدید به لطف یک بحران بزرگ که بر امور مالی بین‌المللی - و شاید دلار - تأثیر بگذارد. ظهور"بریکس" می‌تواند به گروه‌بندی قدرت‌های میانی با علاقه به همکاری نزدیکتر منجر شود و از نظر فناوری و علمی به اندازه کافی برای تشکیل یک قطب صنعتی و تحقیقاتی جدید در مقیاس جهانی آماده خواهد شد.

 اومانیته: نقش جدید دلار در این پیکربندی چه خواهد بود؟ آیا امکان ارز مبادله ای و ذخیره بین المللی بوجود خواهد آمد؟  

ژولین ورکویل: البته هیچ کس نمی داند و نمی توان از پیش تعیین کند که کدام سناریو رخ خواهد داد. آنچه بیش از هر چیز وضعیت کنونی را مشخص می کند، بی ثباتی در جهان سرمایه د اری است که رو به تشدید است.

Julien Vercueil, économiste : « Une vision alternative à l’ordre du monde » | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

  

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 880  -  3 خرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت