راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رویاهای حزب

کمونیست ترکیه

و انتخابات مهم

ریاست جمهوری

"بهمن دوستدار"

 

شکست اردوغان در شرایط امروز، صف بندی های سیاسی در ترکیه، در منطقه محدوده دریای سیاه و در نهایت در جهان، فقط آب ریختن به آسیاب ناتو است و بس. یعنی پیروزی رقبای جمع شده در سیمای گول زنک کاندیدای به ظاهر دموکرات که هنوز نه به دار است و نه به بار شمشیرها را برای روسیه تیز کرده و در نهایت می خواهد علیه نیروهای ضد امپریالیست و ضد هژمونی جهانی به رهبری امریکا حرکت کند.

حزب کمونیست ترکیه در یک اطلاعیه رویائی سعی کرده ریش خود را از چنگ دوران و واقعیات جاری در جهان بیرون بکشد. این حزب از تحلیل مشخص و عینی که در سطح کلان در جریان است عاجز است و دچار سر در گمی در مسایل داخلی و غرق تحلیل های تئوریک خود است درحالیکه واقعیات چیز دیگری است. این حزب موضعی به ظاهر بی‌طرفانه ولی کاملا انفعالی در پیش گرفته که عملا درجهت سیاست های ناتو و امریکاست. نامزد این جریان، یعنی قلیچدار اوغلو اولین اقدام خود را پذیرفتن بی قید و شرط سوئد در ناتو، اعمال کامل تحریم های روسیه، کمک به دولت اوکراین در حد اعلا ( احتمالا با فراخواندن نیروهای ترکیه از سوریه و اعزام آنها به اوکراین) منتظر فرصت است.

لازم است اضافه کنم که در روسیه اکثر تحلیل گران سیاسی و دولتی ها شدیدا نگران نتیجه انتخبات ترکیه اند. البته اردوغان و حزبش ایده ال نیستند، اما  امروز پیروزی رقیب او به نفع نیروهای ضد ناتو نیست.

بخش هائی از ارزیابی اولیه حزب کمونیست ترکیه از نتایج انتخابات 14 می با عنوان "فریب بزرگ" را بخوانید:

شکست دادن حزب عدالت و توسعه با آمدن حزبی مشابه عدالت و توسعه توهم بزرگ وفریب دادن مردم بود. ائتلاف به اصطلاح ملی عامل این توهم است و برای فریب مردم تلاش می کند.

از سوی دیگر، حزب عدالت و توسعه، بیش از 20 سال درحال فریب مردم بوده است. اکنون فرصت دارد مدت طولانی تری در مجلس و احتمالا در دفتر ریاست جمهوری به این کار ادامه دهد. با وجود تمام فقر، بی عدالتی و ویرانی ناشی از زلزله، بخش های بزرگی از جامعه با رای دادن به حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی نمی خواهند به فراتر از توهمی که از سوی دولت ایجاد می شود بروند.

برای انجام این کار دخالت هایی لازم بود تا اولویت های سیاسی و ایدئولوژیک آن ها، که عملا کاملا متزلزل بود واژگون شود. از سوی دیگر ائتلاف ملی، کل راهبرد خود را روی جلوگیری از این دخالت ها بنا کرده است. تنها دفاع از سکولاریسم، ضد امپریالیسم و زیر سوال بردن نابرابری ژرف ناشی از اقتصاد بازار می توانست پایگاه اجتماعی ائتلاف مردمی را بسیج کند.

شاید این بسیج نمی توانست نتایج مورد انتظار را در انتخاب به دست آورد، اما تصویر جاری در ترکیه  را می توانست به صورت ریشه ای تغییر دهد.

ائتلاف ملی برای جلوگیری از این بسیج تشکیل شد. ائتلاف مردم و ائتلاف ملی یک دیگر را تکمیل می کنند.

هردو ائتلاف، از جانب خودشان، به ایجاد وضعیت توهمی خدمت کردند که بخش بزرگی از جامعه را شامل می شود، و اردوغان کسی بود که در این جا یک قدم به پیش برداشت.

 

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ما است. نومیدی باید کنار گذاشته شود و برای باخت اردوغان تلاش شود. حزب کمونیست ترکیه دراین راستا کار موثری بر عهده دارد. مبارزه علیه دولتی که هدف آن  واردکردن ترکیه در معاملات و ماجراجویی های جدید در جهان پشت عوام فریبی ضد امپریالیستی پناه گرفته است.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 880  -  3 خرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت