راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

هدف از ارسال F-16  به اوکراین

غرق کردن اروپا در جنگ است

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

پس از توافق واشنگتن برای تحویل حدود چهل هواپیمای جنگی، اروپایی ها متعهد می شوند که آنها را ظرف شش ماه به اوکراین ارسال کنند. ایا هدف ایجاد تعادل مجدد در کنترل حریم هوایی است؟

اوکراین در آماده‌سازی کامل برای یک ضد حمله بزرگ که کی‌یف در بهار یا تابستان وعده داده بود، موافقت دریافت هواپیماهای جنگنده F-16 را به دست آورده است. تور اروپایی زلنسکی در اواسط ماه مه منجر به اعزام و آموزش خلبانان به عنوان بخشی از یک "ائتلاف بین المللی" بزرگ به رهبری بریتانیا و هلند شد.

در اجلاس گروه هفت در هیروشیما «واشنگتن که مدت‌ها با پروژه ارسال هواپیماهای 16 مخالف بود، سرانجام تسلیم شد.» اولیویه کمپف، مدیر شرکت سنتز استراتژیک La Vigie خاطرنشان می کند، اگر کاخ سفید در تحویل F-16 شرکت نکند، جو بایدن تصمیم گرفته است که مانع از ارسال آنها توسط رهبران اروپایی نشود. آیا این تصمیم که توسط رئیس جمهور اوکراین "تاریخی" توصیف شده است، نقطه عطف نظامی در جنگ است؟ زلنسکی می گوید: 40 تا 60 هواپیمای درخواستی کی‌یف "به طور قابل توجهی نیروی هوایی ما را تقویت خواهد کرد."

این F-16 های معروف در سال 1978 وارد خدمت نیروی هوایی ایالات متحده شد و اکنون توسط شرکت آمریکایی "لاکهید مارتین" تولید می شود و همچنان در میان گسترده ترین هواپیماهای جهان باقی مانده است. مانند تانک‌های لئوپارد که در ژانویه گذشته به اوکراین ارسال شد.6F-1 پرفروش‌ترین هواپیمای جنگی در اروپا است. 2000 اف 16 هنوز در خدمت ارتش امریکا و ناتو هستند. ژنرال "دومینیک ترینکواند"، رئیس سابق مأموریت نظامی فرانسه در سازمان ملل توضیح می‌دهد که مانند ارسال تانک‌ها به اوکراین، اکنون نوعی ائتلاف بین کشورهای اروپایی ایجاد شده است که تعدادی از کشورها مایل به تحویل این نوع سلاح‌ها و آموزش خلبانان دارند. موضوعی که انها را  گرد هم می‌آورد. چرا چنین شتابی؟

خطر تنش در ماه های اخیر افزایش یافته است. این شتاب ناشی از فرسودگی پدافند هوایی اوکراین است. بر اساس گزارش‌ها، سازمان اطلاعات بریتانیا در 22 می به دولت خود اطلاع داد که "روسیه در تلاش است یک گروه هوایی تهاجمی جدید با سوخوهای Su-24، Su-34 و هلیکوپترها ایجاد کند." ینس استولتنبرگ"، دبیرکل ناتو، از «یک تصمیم ضروری» استقبال کرد و تأکید کرد که «غرب در برابر روسیه عقب‌نشینی نخواهد کرد.»

برای ژنرال فرانسوی دومینیک ترینکواند، رئیس سابق هیئت نظامی در سازمان ملل متحد،...«این تعهد غربی ها در پاسخ به درخواست مکرر و طولانی مدت ستاد کل اوکراین است. با این توافق نامه برای حمل و نقل و آموزش، پیام ارسال شده به کیف واضح است: "ما در دراز مدت از شما در برابر روسیه حمایت خواهیم کرد، مهم نیست که چه شود." همچنین وحدتی طولانی مدت را نشان می دهد.»

اکثر خلبانان متعهد اوکراینی با Mig-29 های عرضه شده توسط آلمان، لهستان و جمهوری چک پرواز می کنند. "بسیاری از این خلبانان باید یاد بگیرند که با مدل های اف 16 پرواز کنند. اموختن پرواز یک هواپیما و سپس یک هواپیمای جنگنده را می توان در هر نقطه از اروپا انجام داد. گام سوم، یادگیری پرواز با F-16 ها، تنها در کشورهایی انجام می شود که این مدل از هواپیماها را در اختیار را دارند." هلند (213 فروند F-16)، دانمارک (62)، نروژ (40)، بلژیک (53)، پرتغال (30)، وهمچنین  یونان و ترکیه چند فروند  از این هواپیماها را در اختیار دارند . به هر حال، ایالات متحده به یک تجارت بزرگ دست خواهد یافت. کشورهای تحویل دهنده F-16 به کیف باید آنها را با F-35 جایگزین کنند. برای انتقال هواپیما و آموزش،خلبانها  تأخیر حداقل شش ماه تخمین زده می شود در حالی که سایر مشکلات پیش می آید: مانند  نیازهای لجستیکی، مکانیک، مهمات ... بر اساس گزارش The Military Balance، نشریه سالانه موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک (IISS)، اوکراین تنها 130 تا 180 هواپیما دارد، در حالی که روسیه 1391 هواپیما دارد. این «تاثیری در  جنگ ایجاد نخواهد کرد». بیش از این سایرتسلیحات نظامی مانند هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌ها، توپ‌ها تحویل اوکراین شده که اثری نداشته است. هیچ سلاح جادویی وجود ندارد که بتواند جنگ را به  سود اوکراین تغییر دهد. "اولیویه کمپف" گفت: این رویکرد به عنوان میل به ایجاد تعادل مجدد در نیروهای موجود در حوزه هوایی و اجازه دادن به کیف برای پشتیبانی هوا به زمین به نظر می رسد. پس از  ارسال هواپیماها اف 16، که خط قرمز ان به ظاهر "(عدم) استفاده از آنها در خاک روسیه" از طرف جو بایدن تایید شده است باید یادآور شد، وزیر نیروی هوایی ایالات متحده، "فرانک کندال،" جزئیات این انتخاب را ارائه کرد. این بخش مهمی از قابلیت دفاعی آینده کشور اوکراین  است که امروز آن را ندارند. اما این تغییری اساسی در وضعیت توانایی های نظامی کلی آنها ایجاد نمی کند.

برای ایگور دلانو، معاون رصدخانه فرانسوی-روسی، این تسلیحات بیش از هر چیز نشان دهنده ارتقای مداوم تجهیزات تحویل شده است: مانند پهپادها، توپخانه، سلاح های دفاع ضد هوایی، تانک ها و اکنون F-16. . من شک دارم که این چهل هواپیمای درخواستی اوکراین که ممکن است در پایان سال 2023 یا اوایل سال 2024 وارد اوکراین شوند، به کی‌یف اجازه دهند تمام مناطقی را که امروز به روسیه ضمیمه شده را دوباره فتح کند.  به نظریه این محقق «این نوع تسلیحات در نظر گرفته شده به ما اجازه ورود به مرحله تحکیم آتش بس را خواهد داد؟. غیرممکن است که بدانیم چه زمانی میتوان به این نتیجه رسید. ایا  این ناوگان تسلیحاتی جایگزینی برای امنیت در منطقه است؟ زیرا ادغام اوکراین در ناتو در دستور کار نیست. ایا اف 16  ها به کشور اوکراین اجازه می دهند تا در صورت حمله مجدد روسیه از خود دفاع کند؟

واکنش روسیه به ارسال هواپیماهای اف 16  فوری بود و غربی ها نسبت به عواقب آن هشدار دادند. «در واقع، روس‌ها می‌دانند که تحویل این هواپیماها چندین ماه طول  خواهد کشید. "ایگور دلانو" گفت: این به روسیه  زمان می‌دهد تا خودشان را با توجه به مقدار تحویل شده هواپیماها سازماندهی کنند تا اقدامات متقابل کافی در برابر این پارامتر جدید اتخاذ کنند. همه چیز بستگی  به  استقرار F-16 دارد. به نظر می رسد لهستان، اسلواکی یا رومانی برای استقرار هواپیماهای اف 16 مناسب تر است  .زیرا خطر قرار دادن خاک روسیه در این مرزها و تبدیل این کشورها به متخاصم بسیار زیاد به نظر می رسد. فرودگاه‌های غرب اوکراین، نزدیک لهستان یا اسلواکی که از قابلیت‌های رهگیری روسیه در امان هستند، استقرار این هواپیماها در این کشورها محتمل‌تر به نظر می‌رسند. چند ماه دیگر باید در انتظار ماند . Guerre en Ukraine. L’envoi de F-16 fera-t-il basculer le conflit ? | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 882  -  10 خرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت