راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نفرت و ترس مردم لهستان

از مهاجرین اوکرائین

ریانووستی- کیریل استرلنیکوف

ترجمه- آزاده اسفندیاری

 

 دستاورد های حمایت لهستان، از حکومت و جنگ اوکراین، از زبان آمارها و واقعیت‌های اجتماعی این کشور انعکاس می یابند.

بر اساس گزارش رسانه‌های لهستان، این روز ها جرم های جنایی پناهندگان اوکراینی، در سرمقاله های روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور وسیعا منعکس می شوند. مقامات این کشور با حیرت از همدیگر، این سوال را مطرح می کنند: چگونه است که ما به میلیون ها پناهجوی اوکراینی پناه داده ایم اما آنها علناً در خیابان های شهرهای لهستان دزدی، سرقت، تجاوز، فروش مواد مخدر و قاچاق اسلحه می کنند؟ ظاهراً در فرهنگ غنی لهستانی هیچ مثالی مناسب‌ تر، در باره «مار در آستین پروراندن» وجود ندارد. اصطلاحی که پس از اتفاقات اخیر، معنای خود را بیش و بیشتر نشان می دهد.

طبق نوشته نشریات Interia و Rzeczpospolita، سازمان های مجری قانون لهستان، نمی توانند با رشد بی سابقه موارد جنایی، با «میهمانان» اوکراینی کنار بیایند: در سال گذشته، قاچاق سلاح، مهمات، مواد مخدر و اسناد جعلی از اوکراین به لهستان، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. به عنوان مثال، یافته های ماموران گارد مرزی این کشور، نشان می دهد که محموله های غیرقانونی اسلحه و مهمات از اوکراین، در سال 2022 نسبت به سال 2021 شش برابر بیشتر شده است. قاچاق خودرو، حداقل 50 درصد افزایش یافته و قاچاق انسان نیز همه رکوردها را شکسته است.

خنده دار است که همین اواخر مقامات لهستانی، در صفحات رسانه های غربی ادعا کردند که ورود میلیون ها نفر اوکراینی به لهستان، به هیچ وجه بر وضعیت جرم های جنایی در کشور ما تأثیری نداشته است. رسانه های غربی می گویند که این‌ها تبلیغات مزخرف و اطلاعات غلط، به مسکو مربوط می شود که می گوید سلاح های ارسال شده توسط غرب به اوکراین، به اروپا باز می‌گردد. غربی‌ها مرتبا اعلام می کردند: «به طور جدی ثابت شد که سرویس های  ویژه امنیتی روسیه، در پشت افزایش فعالیت های مجرمانه در اروپا به طور کلی و در لهستان به طور خاص هستند». مجله «Vice» در سال 2022 نوشت، «باندهای سازمان یافته جنایتکار با کمک قاچاق سیگار و هروئین به عملیات اطلاعاتی روسیه در اروپا کمک می کنند».

در همان زمان، همه نوع خدعه و حیله‌ ای توسط مقامات لهستان به کار برده شد تا آمار جنایات پناهندگان اوکراینی بر ملا نگردد. برای این منظور، حتی به ضوابط قانونی، در باره ثبت جرایم انجام شده، سفارش شده بود که نیازی به ذکر ملیت مجرمان نیست.

با این حال، عملیات جنایی اوکراینی ها به میزانی رسیده است که پنهان کردن آن به سادگی و در عمل غیرممکن است و پس از« ماه عسل» در آغوش گیری پناهندگان اوکراینی، ارگان های رسمی لهستان، شروع به انتشار اعداد و ارقام واقعی جرم های اتفاق افتاده جنایی کردند.

به طور خاص، اداره کل پلیس ملی لهستان، اعلام کرد که در سال 2022، خارجی ها تقریباً 15هزار بار   در این کشور جرم مرتکب شده اند که از این ارقام 12437 مورد از جانب اوکراینی ها بود. تنها در ماه اول سال 2023، پناهندگان اوکراینی (و کسانی که خود را به آن‌ها منتسب می کنند) 1640 بار قانون را در لهستان زیر پا گذاشته اند. در طول سال گذشته، 1249 نفر به دلیل استفاده از اسناد جعلی بازداشت شدند که 659 نفر از آنها شهروندان اوکراین بودند. در همین دوره، از ورود 21 هزار اوکراینی، عمدتاً به دلیل مشکوک بودن به عملیات جنایی، جلوگیری شد.

در پنجاهمین کنفرانس منطقه ای اخیر اروپایی اینترپل، به صراحت اعلام شد که در دوره اعزام و اسکان گسترده شهروندان اوکراینی در اروپا، قاچاق مواد مخدر و مقیاس جرایم سازمان یافته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

حال این سوال پیش می آید که این جنایت های پنهان شده در پرده انکار، چرا ناگهان ملیت پیدا کرد؟
محتمل‌ ترین پاسخ این است که لهستان و دیگر کشورهای اروپایی می‌خواهند پشت «برگ انجیر» پنهان شوند تا اگر سلاح‌های غربی از اوکراین، به دست افراد نادرستی افتاد و اتفاق ناگواری روی داد (مثلاً شخصی یک هواپیما را ساقط کرد)، همه علائم نشان از آن داشته باشند که سلاح‌های دزدیده شده از
زراد خانه‌های غربی در اوکراین که به سرعت در حال گسترش در سراسر جهان به میزان عظیمی هستند، حتی اگر سرنخ همه آنها سر انجام به لهستان منتهی می‌شود، بر خلاف تمایلات ورشو بوده است.

به گفته سخنران یوروپل، جنگ باعث آشفتگی سلاح و مهمات شد: در ابتدا، اوکراینی‌ها سوابق سلاح‌ها را نگه می‌داشتند، اما در طول جنگ این موضوع ادامه داده نشد و اکنون هیچ نشانه ای از مفقود شدن و یا جا بجایی آن سلاح ها وجود ندارد.

تلاش اروپایی ها به طور عام و لهستانی ها به طور خاص، برای رهایی از مسئولیت های خود، پیشاپیش قابل درک، اما بی معنی است.

حتی اگر برای مدت کوتاهی، در ابتدای هیستیری روس هراسی، مار را در آستین خود پرورانده و پنهان کردید، امیدوار و انتظار نداشته باشید که فقط دیگران را نیش بزند. او حتما شما را هم گاز خواهد گرفت و زمزمه می کند: مرگ بر دشمنان!

(این نگرانی ها، پس از لهستان در آلمان رو به گسترش است و مردم این کشور نیز نگرانند و این نگرانی را در واکنش به مهاجرین اوکرائینی در مراکز خرید و یا محلات شهرها نشان میدهند. حتی در سینماها که با آغاز جنگ اوکراین، پیش از شروع فیلم اصلی، فیلم های ضد روسی نشان میدادند و مردم با کنجکاوی آنها را می دیدند، اکنون تماشاگرانی که به سینماها می روند نسبت به نمایش این فیلم ها بصورت علنی اعتراض می کنند.- م)

 

https://ria.ru/20230526/polsha-1874212466.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 882  -  10 خرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت