راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

وسوسه مهاجرت

آلمان ها به روسیه

راشا تودی- ترجمه س. کی منش

  

 «ثروتمندان آلمانی گروه گروه به روستاهای روسیه مهاجرت می کنند».

 

بنابر گزارش رسانه ها، بسیاری از کارآفرینان آلمانی همراه با خانواده‌های خود به روستاهای روسیه کوچ می کنند. کارشناسان معتقدند اگرقوانین مهاجرتی  نسبتا دست پاگیر روسیه نبود، شاید هزاران  شهروند آلمانی برای زندگی به روسیه کوچ می کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری NTV روسیه، در «نیژنی نویگورود» منطقه مسکونی آلمانی ها، بر شمار آنهایی که  برای زندگی به آنجا رفته اند در حال گسترش است. مقامات مسئول روسیه معتقدند بزودی صدها آلمانی جدید از راه خواهند رسید. اینها افرادی هستند که با مشاهده ویدئوهای که هموطنان آنان در رسانه های جمعی  به اشتراک گذاشته اند تشویق به مهاجرت به روسیه شده اند.

موج مهاجرت آلمانی ها به روسیه از آنجا شروع شد که «رمو کیرش» کارخانه داری از «پوتسدام»، سه هکتار زمین در کنار روستای «این یونتینو» خریداری کرد. با این هدف که برای هموطنان خود که قصد مهاجرت به روسیه را دارند، خانه سازی کند. NTV ، می نویسد: اینجا یک تابلوی خوش آمد گوئی با این مضمون نصب شده است.« روستای اینیوتینو» منطقه «کیرش هاوزن». خانه های مسکونی «کیرش». این یک طنز و نه یک اسم رسمی آلمانی است. اما بطور رسمی قرار است که در آینده نام این روستا «رود» خوانده شود، که مخفف نام کشورهای روسیه و آلمان است.  زیرا مهاجران این محل می گویند که اینها هنوز خود را بعنوان میهمان احساس می کنند. «رموکیرش» که در «پوتسدام» زندگی می کرد، صاحب پنج شرکت بود، وی همه آن‌ها را فروخت وبا همسرش برای همیشه به منطقه «نیژنی نویگورود» مهاجرت کرد. حالا این صاحب شرکت سابق، اینجا برای هموطنانش خانه سازی می کند.

 ساکنان خانه مجاور از دوستان «کیرش»، یک زن و شوهر از  آلمان شرقی هستند. او  می گوید که بزودی سیصد خانوار در« روستای آلمانی» می توانند ساکن شوند. البته او پنهان نمی کند که آمدن این افراد  به نوعی همان پناهندگی است.

این خبر گزاری مینویسد که آلمانی ها، دلایل بسیاری برای مهاجرت خود بیان می کنند. دلایل کوچ آنها به این منطقه این است که این افراد با  خط مشی کنونی اتحادیه اروپا، بطورکلی و خصوصا با سیاست آلمان در ارتباط با روسیه موافق نیستند.

بسیاری از روسها تصور می کردند آلمان بهشت روی زمین است، آموزش حرفه‌ ای و آموزش و پرورش، صنایع، و ضع زندگی، اقتصاد، بسیار عالی است، خلاصه اینکه آلمان را بهشت می دانند. اما اکنون سال‌ها است که دیگر وضعیت تغییر کرده و مانند سابق نیست. ماشین آخرین مدل، پزشکی بهتر، خیلی وقت است که دیگر از آنها خبری نیست. آن «آلمانی» که روسها در تصور خود داشتند، ده پانزده سالی است که دیگر مرده است.

کسب تجربه و تصمیم «کیرش»، جهت ترک وطن چند سالی به طول انجامید. ابتدا پاندمی پدیدار شد و بدنبال آن جنگ در اوکراین شعله‌ ور گردید. او به NTV می گوید، موضوع از این قرار بود که اعتماد خود را به رسانه های اروپائی از دست دادم. تا سال 2019 رسانه های آلمانی از نازیها، و فساد بعنوان مسائل عدیده در اوکراین، یاد می کردند. ناگهان سال در 2020» ورق بر‌ گشت و می گویند که اوضاع خوب است، همه با یکدیگر دوست هستیم. بعد در پیش گرفتن سیستم و خواست آمریکائی ها شروع شد، پذیرش «دیکتاتوری آمریکایی».

مقامات محلی نیز تائید می کنند که چند صد خانوار آلمانی درحال طرح ریزی برای مهاجرت به منطقه «نیژنی نویگرود»، هستند. در آغاز ماه آوریل «اولگا گوسوا»، مدیر روابط عمومی حکومت منطقه ای، در یک کنفرانس، ظرفیت پذیرش و ساکن سازی نیروهای انسانی از اروپا و آمریکا، اظهار داشت، قریب سیصد خانوار آلمانی آمادگی آن را دارند تا در سال 2023 به این منطقه مهاجرت کنند. بنابر گزارش روزنامه ایزوستیا، «گوسووا» میگوید رقم متقاضیان مهاجرت کنندگان به این منطقه ممکن است تا هزار نفر افزایش یابد. او می افزاید، ما در ماه مارس سال جاری، نامه ای از یک شهروند آلمانی دریافت کردیم که در آن از ما در خواست شده تا در منطقه «نیژنی نویگرود»، جهت مهاجرت و حستجوی کار به وی کمک کنیم. زیرا ساکنان آلمانی در این منطقه، با امکانات زیادی در بخش صنایع اتومبیل، تبدیل انرژی، ساختمان و در توسعه زیرساختها و لجستیک مشغول می باشند.

«گوسوا» تاکید کرد که اکثریت داوطلبان به مهاجرت از مشاغل فنی مانند فلز کاری اتومبیل هستند که در میان آنها مهندسین، فارغ النحصیلان معماری، بنا، کاشی کار و کارگران کشاورزی دیده می شوند که مایل به مهاجرت به روسیه هستند.

در روسیه، «نیژنی نویگورود»، تنها جائی نیست که آلمانی های متمایل به مهاجرت می خواهند در آنجا ساکن شوند یا آماده هستند که به آنجا بروند.NTV درماه مارس نوشت که  در اورال، دوایر دولتی، تقاضانامه هایی از آلمان و دیگر کشورهای اروپائی برای مهاجرت دریافت کرده اند. این خبرگزاری می نویسد قبل از جنگ اوکرائین خبری از این تقاضاها  نبود. اداره گمرک اورال، هم از افزایش تعداد تقاضای خارجی ها  که برای اقامت دائمی می خواهند به روسیه مهاجرت خبر می دهد.

در این زمینه روزنامه «موسکوسکی کومسومولسک»، می نویسد به احتمال زیاد صدها هزار آلمانی قصد مهاجرت به روسیه را  دارند اما به دلیل مشکل قوانین مهاجرت روسیه، این کار سرعت لازمه را ندارد. علاوه براین سهمیه مهاجرین در برنامه های دولتی بسیار اندک است. «تاتیانا»، فردی که از نوادگان خانواده های آلمانی ساحل «دن» می باشد و بزرگ شده آلمان است، درمصاحبه با این روزنامه بیان داشت:

 میلیونها  انسان تقاضا دارند تا به روسیه مهاجرت کنند اما نمی توانند، زیرا برنامه مهاجرت دولت به 130 نفر درسال محدود است. اما تعداد داوطلب به مهاجرت به روسیه، دو تا سه میلیون نفر می باشد. تعداد بسیاری از خانواده ها هستند که سالهاست در نوبت به انتظار آمدن به روسیه مانده اند.

دولت فرصت کاری و خانه را تضمین می کند وهزینه های اسباب کشی را نیز می پردازد. بدون چنین  تضمین هایی جابجاشدن در کشور بسیار دشوار است. من بدون وارد شدن در برنامه سیستم مهاجرتی، به حساب خود، تصمیم گرفتم که دیگر اینجا (آلمان) جای من نیست. برای خودم اجازه اقامت گرفتم و سپس پاسپورت روسی دریافت کردم.

منطقه «آلتای» هم جای جذاب و جالب دیگری برای آلمانی های متمایل به مهاجرت است. چندین خانوار  آلمانی در این اواخر به این محل کوچ کرده اند. یکی از آنها به نام «هنریش» روسی تبار است که به روسیه مهاجرت کرده است. او به روزنامه «کومسومولسکایا پراودا» می گوید، تعدادی از خانواده ها قبل از شروع عملیات ویژه نظامی در اوکرائین به روسیه کوچ کردند.

«هنریش» و همسرش «اینا» 44 ساله، در اتحاد شوروی بدنیا آمدند اما از کودکی به آلمان برده شدند. ما 30 سال در سوئیس و آلمان زندگی کردیم. در آنجا دارای یک خانه قشنگ هستیم، صاحب کسب و کار بودیم و با ماشینهای گران قیمت. با همه این احوال ما دنبال یک زندگی دیگری می‌گردیم، یعنی یک زندگی ساده و قابل فهم. ما دارای پیج فرزند هستیم که سه نفر از آنها پیش ما در آلتای هستند و دو بچه بزرگ هم که در اروپا زندگی می کنند.

«هنریش»، برای روزنامه نگار تعریف می کند که او ایمیل های زیادی از آلمان دریافت می کند که آنها هم می خواهند به روسیه مهاجرت کنند. این در حالی استکه من نیمی از وقتم را برای دادن مشاوره به متقاضیان صرف می کنم. تعدادی هم می آیند که خانه ای را از نزدیک ببینند. همین پیش پای شما پسر یک خانم متمول پیش ما آمد و رفت. وی از میهمانان جوانش می گوید که آنها تصمیم نهائی خود گرفتند تا دار و ندار خود را فروخته و به اینجا بیایند. درحالی که آن جوانک خود روس تبار نیست.

 «هنریش» دلایل کوچ کردن مردم را اینطور ارزیابی میکند: تنشهای فزاینده در جامعه آلمان مردم را به ستوه آورده است. آزادی ها هرروز محدود می شوند و روس هراسی، حتی خود آلمانی ها را پریشان احوال کرده است. برادر زاده مرا برای اینکه در باره روسیه مطابق میل آنها حرف نزد از کار اخراج کردند. «گرد والد مار»، کارخانه دار و نماینده پیشین حزب «آلترناتیو» در مجلس آلمان، می گوید « فرار از آلمان شروع شده. اگر روسیه، مانند زمان «کاترین بزرگ»، به آلمانی ها این امکان را می داد که در آن سرزمین  درکنارهم زندگی کنند، بخش بزرگی از آنها روی چمدانهای آماده خود نشسته‌ اند تا به روسیه بروند. او می گوید در سال گذشته گویا 180 هزار نفر از شهروندان آلمانی کشور خود را ترک کرده‌ اند که بسیاری از آنها کارخانه دارهای کوچک و متوسط می باشند. درآمد سالیانه 6 هزار تن  این افراد سالیانه به بیش از یک میلیون یورو می رسد.

«هنریش» به « پورتال بیزینس آنلاین» می گوید، بسیاری از آلمانی- روسها، که زمانی احساس خوشبختی می‌کردند که به وطن تاریخی خود (آلمان) برگشته اند، اکنون میل به مهاجرت به روسیه را در سر دارند. در شرایط حاضر عده ای از شهروندان ما در آمریکای لاتین زندگی می کنند و این روند درآینده شدت بیشتری خواهد گرفت. اقتصاد و این ایده ئولوژی «جنسیت»، که از کودکستان و مدرسه بر بچه ها تحمیل می شود، اثرات منفی خود را نشان می دهد. همه این موارد انسان ها را مجبور می کند تا  سرزمینی نو برای خود جستجو کنند که در آنجا بتوانند با آسایش زندگی کرده و اعتقادات خود را حفظ کنند.

اگر مهاجرت از آلمان به روسیه با همین آهنگ سرعت بگیرد و به یک پدیده‌ای همه گیر تبدیل شود، این  دومین مهاجرتی نخواهد بود که از خاک آلمان به روسیه صورت می گیرد. از زمان حکمرانی ایوان مخوف، سکونتگاههای آلمانی نشین در شهرهای روسیه بوجود آمدند و برخی از مهاجران آلمانی حتی به نخبگان علمی و فرهنگی و سیاسی مبدل شدند.

در زمان « پتر کبیر» و «کاترین بزرگ», مهاجرت آلمانی ها به روسیه، یک مهاجرت جمعی بود. بنیان گذار علوم فضانوردی روسیه، «بوریس راوشنباخ»، خالق  کمدی روسی، «دنیس فون ویش»، کارگردان و« سوود مایرهولد» و پیانیست «سواستول» او «ریشتر»، باستان شناس، «هینریش شله مان» که «ترویا» را کشف کرد، شاعره «مارینا سوتیا اوا» فیلسوف و انقلابی «الکساندر هرچن» و بسیاری دیگر  از فرزندان همان آلمانی هائی هستند که زمانی به امپراطوری روسیه مهاجرت کردند. نباید فراموش کرد که «لودویگ کنوپ» پدر بزرگ رئیس کمسیون اروپا، «اورسلا فون در لاین» بود. او تاجر، کار خانه دار و سلطان پارچه و پنبه بود که نامی افسانه ای است.  او در سن 19 سالگی به روسیه رفت و طی مدت کوتاهی کل بازارصنعت پارچه امپراطوری روسیه را  بدست گرفت و درنهایت تکنولوژی صنعتی انگلیس و پنبه آمریکائی را به روسیه وارد کرد وحتی به راحتی بازار امریکا را در زمان بحران اقتصادی نجات داد.

یکی از مشهورترین آلمانی ها که نه تنها برای روسیه شهرت جهانی به ارمغان آورد، بلکه در منطقه اوراسیا نیز حکومت کرد، «سوفی آگوست فریدریک فون آنهالت زربست» بود. او ملکه روسیه «کاترین کبیر» شد، که کریمه را به امپراتوری ملحق کرد، و همچنین آن سرزمین‌های اوکراینی را که در حال حاضر جنگ بر سر آنها جریان دارد، که فرزندان آن امپراطور آن را دوباره  به روسیه باز می‌گردانند.

 

 

https://freeassange.rtde.live/russland/170158-deutschland-ist-tot-wohlhabende-deutsche/

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 882  -  10 خرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت