راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنگ اوکراین

به جنگ اتمی

فرا می روید؟

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

  

روسیه در مواجهه با ارسال جنگنده های  F-16 از جانب ناتو به اوکراین تسلیحات تاکتیکی- اتمی در بلاروس مستقر کرد و رئیس جمهور بلاروس "لوکاشنکو" عنوان کرد که از این پس هر کشوری که به محور روسیه- بلاروس بپیوندد، مجهز به سلاح اتمی خواهد شد.

در پایان ماه مه، گسترش جنگ به مناطق هم مرز روسیه با اوکراین کشیده شد و ناتو بنام اوکراین یک حمله پهپادی جدید به مسکو کرد که جز یک پهپاد بقیه آنها همه با ضد هوائی سرنگون شدند.

استان "بلگورود" پس از تجربه عملیاتی که توسط دو گردان شبه‌ نظامی متشکل از نئونازی‌هابا شبه نظامیان روسی "واگنر" انجام شد، زیر آتش جدیدی قرار گرفت. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که آنها از اوکراین آمده بودند که از سوی ارتش روسیه  کشته شدند. همچنین شماری از پهپادهای اوکرائینی نیز بر فراز شهر"کراسنودار" واقع در جنوب روسیه در مرز قفقاز سرنگون شدند. "ونیامین کوندراتیف" فرماندار منطقه گفت که در حدود 200 کیلومتری کریمه و سوچی، این شهر یک میلیون نفری تنها خسارت جزئی و بدون تلفات را متحمل شده است. اوکراین دوباره یک روز بمباران شدید را به ویژه در دونباس و شرق کشور تجربه کرد. در نزدیکی "زاپوریجیا"، در منطقه "دنیپر"، زیر آتش بمباران جدید قرار گرفت. این منطقه که در کنار رودخانه "دنیپر" واقع است، در تمام طول یک هفته هدف حملات روسیه بوده است... و رهبران اروپا از بیم شکست های پیاپی ارتش اوکراین از تحویل F-16 به کیف درپایان سال 2023، خبر دادند.

 اولین پاسخ از سوی رهبر بلاروس الکساندر لوکاشنکو به این اقدام اروپا در گفتگو با یک روزنامه نگار این بود: "انتقال محموله های اتمی روسیه به اوکراین آغاز شده است". ویدئو این انتقال بعداً توسط کانال تلگرامی غیررسمی ریاست جمهوری بلاروس منتشر شد.

این اظهارات ساعاتی پس از آن بیان شد که مقامات نظامی روسیه و بلاروس قراردادی را امضا کردند که به مسکو اجازه داد سلاح های هسته ای تاکتیکی را در بلاروس مستقر کند. این یک تغییر دیگر در وضعیت هسته ای- نظامی کرملین و اولین مانور از این دست در خاک خارجی از زمان پایان جنگ سرد و سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 است.

این تصمیم در حالی اتخاذ ‌شد که رئیس‌جمهور روسیه در تاریخ 2 ژوئن 2020 دکترین هسته‌ای روسیه را اعلام کرد. ولادیمیر پوتین در سندی با عنوان «مبانی سیاست فدراسیون روسیه در مورد بازدارندگی هسته‌ای"، اصلاح رویکرد دفاعی را مطرح کرد. این متن استفاده از قابلیت‌های جدید اتمی برای اهداف پیش‌استراتژیک تدوین می‌کند. "ایگور دلانوئه" محقق اتمی روسیه در یادداشتی به تاریخ 8 ژوئن 2020 نوشت: استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی ابتدا برای پیروزی در درگیری ذکر شده است. این اقدام در حالی صورت گرفت که ایالات متحده نیز به نوبه خود حدود یکصد سلاح "هسته ای تاکتیکی" را در پایگاه های خود در سراسر اروپا مستقر کرد.(بدین ترتیب، جنگ اوکراین و ناتو با روسیه روز به روز بیشتر به خطر یک جنگ اتمی نزدیک می شود-م)

. La Russie a déployé des armes nucléaires en Biélorussie | L'Humanité (humanite.fr)

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 882  -  10 خرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت