راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تظاهرات نیم میلیونی در ورشو
زمین زیر پای
متحدان زلنسکی
در لهستان می لرزد

یونگه ولت ـ ترجمه عسگر داوودی

 
حدود نیم میلیون لهستانی روز یکشنبه چهارم ژوئن در ورشو پایتخت لهستان برای پایان دادن به حکومت حزب حاکم «قانون و عدالت» (PiS) تظاهرات کردند. این تظاهرات حتی سازماندهندگان آنرا هم شگفت زده کرد و لقب «بزرگترین تجمع دموکراتیک در تاریخ لهستان» به آن داده شد. با وجود اینکه این تجمع توسط پلتفرم مدنی دموکرات مسیحی (PO) تحت حمایت نخست وزیر سابق «دونالد تاسک» سازماندهی شده بود، اما اعضاء و هواداران و سیاستمداران برجسته «حزب چپ لهستان» نیز به جمع تظاهرات پیوستند. تظاهرکنندگان از جمله به افزایش هزینه‌های زندگی اعتراض کردند. همه شعارها علیه حزب حاکم «قانون و عدالت» و «آندره دودا» رئیس جمهور فعلی لهستان بود. دولت لهستان در داخل و خارج بابت آنچه منتقدان «نقض حکومت قانون»، «نقض آزادی رسانه» مورد انتقاد قرار گرفته است.
حضور «لخ والسا» که در دوران پیش از فروپاشی سوسیالیسم در لهستان، پیشگام این فروپاشی بود برای سخنرانی افتتاحیهِ تظاهرات با اعتراضات شدید تظاهرکنندگان همراه شد.
تظاهرات در یک سالگرد تاریخی برگزار شد: در 4 ژوئن 1989، لیست وحدت «همبستگی» با حمایت پنهان و آشکار واتیکان و پاپ لهستانی «ژوزف بندیک» پیروز انتخابات لهستان شد و بدین ترتیب تغییرات سیستماتیک در جهت استقرار نظام سرمایه داری در لهستان آغاز شد. حضور و کوشش برای سخنرانی از پیش تعیین شده «لخ والسا» رئیس جمهور سابق در برنامه افتتاحیه با اعتراضات و «هو» کردن «والسا» همراه شد. جمعیت فریاد می زد « برو گمشو»، در نتیجه والسا از پشت بلندگو گفت: «خوب، اگر شما نمی خواهید به حرف های من گوش بدهید، من دیگر حرف نمی زنم» و صحنه را ترک کرد.
در بخش پایانی تظاهرات، نخست وزیر سابق دونالد توسک گفت که می خواهد در انتخابات ماه اکتبر پیروز شود، او گفت در صورت پیروزی، سوءاستفاده های حزب حاکم را افشاء خواهد کرد، باید رضایت قربانیان این سوء استفاده ها از جمله رضایت مادی قربانیان این سوءاستفاده ها تامین شده و آشتی ملی در لهستان برقرار شود. تظاهرات در میان انبوهی از پرچم های لهستان برگزار شد و پرچم های اتحادیه اروپا، بنرهای رنگین کمان جامعه LGBT و حمل چترهای «اعتصاب زنان» علیه ممنوعیت سقط جنین نیز مشاهده شد. تظاهرات تا پایان کاملا مسالمت آمیز بود. در برخی از بنرها تظاهرکنندگان خواستار یک لیست اپوزیسیون متحد برای انتخابات بعدی شدند اما تاسک نخست وزیر سابق در سخنرانی خود این موضوع را مطرح نکرد. مخالفان دولت امیدوارند که در جریان انتخابات پارلمانی پیش‌رو بتوانند به هشت سال زمامداری حزب «عدالت و قانون» پایان دهند. قرار است در ماه اکتبر انتخابات پارلمانی لهستان برگزار شود.
(لهستان نزدیک ترین متحد دولت کنونی اوکراین است و دولت کنونی لهستان بی وقفه با زلنسکی در تماس و همکاری با ارتش این کشور است. دولت حاکم در لهستان گرایش های نازیستی- فاشیستی دارد و این گرایش نیز در پیوند است با نازیست های دولت اوکراین- م)
https://www.jungewelt.de/artikel/452033.reaktion%C3%A4re-regierung-polen-opposition-mobilisiert.html

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh
 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 883  -  17 خرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت