راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سلطه سرمایه داری

بر روسیه

چه حاصلی داشت؟

ساویتسکایا راسیا- یارسلاو ساپورین

ترجمه- آزاده اسفندیاری

 

  

سیستم برنامه ریزی اقتصادی در اتحاد شوروی و به تبع آن در روسیه، به بهانه رقابت در این عرصه لغو شد، و نظریه نئولیبرالیسم، با فریبکاری جایگزین آن گشت که همچنان در کشور ما ادامه دارد. بدین معنا که ظاهرا، شعار رقابت، منجر به کاهش قیمت و کیفیت بهتر کالا می شود، در صورتی که این یک خدعه بزرگ  برای فریب شهروندان، دگر گونی مهلک اقتصادی و تخریب طبیعت است.

من بارها در کتاب «آیا سرمایه داری برای انسان سودمند است؟» و در مقالات نظری دیگری، چگونگی این نیرنگ بزرگ اقتصاد سیاسی لیبرال را که منجر به هزینه های بیهوده نیروی کار در اقتصاد می‌شود و چگونه کره زمین را ویران می کند، شرح داده ام.

با افزایش 4 برابری اجناس خرده فروشی در سراسر کشور، خوردنی ها و لباس و دیگر اجناس، 4 برابر بیشتر می شود. در زمان اتحاد شوروی، کالا های تجاری از 20٪ تا 30٪ (برای ودکا و تنباکو) بود و اکنون حداقل از 100٪ بالا تر است. بعضا فروش کالاهای مصرفی سیصد درصد بیشتر شده است.

 رقابت پیامد مهم دیگری نیز دارد و آن تغییر کیفیت مواد غذایی است که سلامتی انسان را به مخاطره می اندازد. از این گذشته، با افزایش تعداد واسطه ها و معامله‌ گران، نه تنها هزینه‌های تجارت افزایش می‌ یابد، بلکه اشتها برای کسب سود، از سوی صاحبان بنگاه‌های تجاری و مؤسسه های تولیدی هم وجود دارد که منجر به پایین آمدن کیفیت مواد غذایی و دیگر کالاهای مصرفی می شود. میزان چربی محصولات لبنی، در مقایسه با دوران اتحاد شوروی دو برابر کاهش یافته است، مقدار گوشت در سوسیس پس از لغو استاندارد های دولتی، در سال 2003 به میزان چهار برابر کاهش یافت. این بدان معناست که بدن انسان برای دریافت کالری مورد نیاز خود، باید دو تا سه برابر بیشتر مواد غذایی مصرف کند.

موضوع دیگر، وجود بسته بندی های کالاها در فروشگاه هاست که منجر به افزایش صد برابری میزان زباله های خانگی می شود. هیچ بسته بندی قابل استفاده مجدد جهانی وجود ندارد. بسته بندی های یکبار مصرف سیاره زمین را اشباع می کند. بسته بندی پلاستیکی در حال حاضر روی پنیر و سوسیس است. این موضوع قابل درک است زیرا هیچ برنامه ریزی دیگری وجود ندارد. با توجه به عدم امکان برنامه ریزی دقیق زمان خرید آنها به دلیل تعداد زیاد فروشگاه ها با تعداد زیادی صاحب جدید، پنیرها و سوسیس ها در ظروف پلاستیکی بسته بندی می شوند تا برای مدت طولانی تری فاسد نشوند.

در حال حاضر، در پی کسب سود، تعداد زیادی از تاجران خصوصی عمداً کیفیت محصولات را در صنعت کالاهای مصرفی کاهش می دهند.

رشد چهار برابری فروشگاه ها و افزون شدن چهار برابری بانک ها، اتلاف نیروی کار در حوزه غیر مادی نیز خود نوعی مصرف بی حساب کاغذ را بدنبال می آورد.

بنابراین دروغ اصلی لیبرال ها درباره «مفید بودن» رقابت، فریب مرگبار برای انسان، اقتصاد و طبیعت است.

باید توجه داشت که رقابت واقعی وجود ندارد. بیایید رویدادهای 10 سال گذشته را در زمینه تجارت به یاد بیاوریم. اگر قیمت یک محصول به دلایلی خاص افزایش یافت، به طور همزمان در تمام فروشگاه های مختلف، قیمت ها افزایش پیدا کردند. همه، زمان هایی را به یاد می آورند که قیمت «گندم سیاه» بالا رفت. بدنبال آن قیمت شکر«گرانول» در فروشگاه ها در دسامبر 2021 از 43 تا 46 روبل در هر کیلو بیشتر شد. ناگهان قیمت در تمام فروشگاه ها به شدت افزایش یافت! در پایان ماه ژانویه، قیمت ها از 53 تا 56 روبل در هر کیلوگرم  بود. سپس، در ماه مارس 2022، بی قانونی به طور کامل خود را نشان داد.
قراردادهای مخفی تجاری بر دنیای سرمایه داری حکومت می کند. نه تنها در رابطه با محصولات غذایی مهم، بلکه حتی در مواردی مانند بسته بندی سوپ در کیسه ها نیز همین گونه است. دسامبر 2021 ، قیمت یک کیسه سوپ، 12-13 روبل، در ماه فوریه 20 روبل شد. نتیجه بررسی افزایش قیمت در سه فروشگاه زنجیره ای رشد 65 در صدی قیمت ها را نشان داد!

حال بیائید شاهد افزایش قیمت نان در نانوایی ها باشیم. دو فروشگاه یک محصول همانند را به فروش می رساندند، یعنی نان هایی به وزن 400 گرم. قیمت بین 24 و 26 روبل بود. ناگهان، در همان زمان در هر دو فروشگاه در ماه مارس، قیمت را افزایش دادند، قیمت یک نان به 31 روبل رسید. آیا این موارد توافق بین بازرگانان و فروشگاه ها نیست؟

مهمترین نشانه و نتیجه تجارت سرمایه داری تورم است. این سلاح عمومی طبقه بورژوا در برابر پرولتاریا و دیگر اقشار مردم زحمتکش است. بورژوازی برای پنهان کردن و پوشاندن تورم در قیمت گذاری روی انواع سوسیس، پنیر، کره، مانور می کند. اول، قیمت یکی از 100 نوع سوسیس افزایش می یابد، سپس یک نوع دیگر و سپس یکی بعد از دیگری افزایش قیمت می بایند. بدین شکل می توانید بالا رفتن قیمت ها را پی بگیرید. در مورد دیگر محصولات غذایی نیز وضع به همین صورت مشاهده می شود.

در حقیقت این افزایش تدریجی قیمت‌ها برای انواع مختلف اجناس به ما اجازه می‌دهد تنها از تورم 4.7 درصدی صحبت کنیم، اگرچه در واقعیت بسیار بیش از این است.

این واقعیت که تورم یک سلاح هولناک است، با رشد اجاره بها در بخش مسکن و خدمات عمومی  نیز خود را نشان میدهد. میانگین حقوق از سال 1987 تا 2021 در منطقه ما، 130 برابر و سفر با وسایل نقلیه عمومی 600 و اجاره بها 600 برابر شده است. به هیچ وجه نمی توان افزایش قیمت ها را در این موارد پنهان کرد. بنابراین، تورم یک سلاح خطرناک در دستان سرمایه داری است. ضربه این سلاح بر انسان بصورت فوری احساس نمی شود، بلکه به تدریج هلاک کننده است.

وجه دیگر آسیب های سرمایه داری لیبرالی، در بحران جمعیت خود را نشان می دهد. رشد جمعیت روسیه در زمان اتحاد شوروی 1 میلیون نفر در سال بود. بنابراین، اگر ما سوسیالیسم را حفظ می کردیم، جمعیت روسیه 30 میلیون بیشتر از اکنون می شد. طی 30 سال قدرت سرمایه داری، هیچ رشد جمعیتی وجود نداشته است. علاوه بر این، جمعیت روسیه در واقع در حال کاهش است، با توجه به این واقعیت که از سال 1991 تاکنون چهار میلیون روس از دیگر جمهوری ها به کشور بازگشته اند. با وجود اینکه حدود پنج میلیون نفر مهاجر از جمهوری های ماوراء قفقاز و آسیای مرکزی تابعیت روسیه را دریافت کرده اند، جمعیت روسیه باز هم رو به کاهش است. از دست دادن جمعیت کشور نیز ناشی از سلطه نظام سرمایه داری است. حتی در یک مقایسه ساده و سر انگشتی می‌توان دریافت که تلفات انسانی ناشی از سلطه سرمایه داری در روسیه، بمراتب بیشتر از جنگ کبیر میهنی است.


https://sovross.ru/2023/05/24/grimasy-kapitalizma

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 883  -  17 خرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت