راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شورش

وجنگ داخلی

در انتظار امریکاست؟

فروزنده فرزاد

  

چندین دهه حاکمیت نولیبرالیسم اقتصادی و جهانی سازی، و حاکمیت الیگارشی مالی به چنان شکافهای ژرف اجتماعی در آمریکا منجر شده که آتش نارضایتی قشرهای گسترده ی اجتماعی در این کشور به آسانی خاموش نخواهد شد. ترامپ اعلام کناره گیری از انتخابات آینده ریاست جمهوری کرده اما ترامپیسم بعنوان نماینده بخشی از سرمایه داری آمریکا همچنان فعال است. حال یا زیر نام معاون او "پنس" در دوران ریاست جمهوری ترامپ یا فرد دیگری اما با همان اندیشه نجات سرمایه داری لیبرال امریکا و حفظ هژمونی آن کشور بر جهان. جنگ تجاری با چین و اعمال تعرفه ها، بازگرداندن مشاغل با اعمال فشار به شرکتهای بزرگ چند ملیتی بویژه فعال در زمینه ی فن آوری اطلاعات (گوگل، مایکروسافت، اپل و حالا هوش مصنوعی...)، خارج شدن آمریکا از توافق های بازار آزاد و نظایر آن همه تلاشی است برای حمایت دولت از سرمایه. «بازگرداندن دوباره ی عظمت آمریکا» پوسته ی سیاسی ترامپیسم و جنگ اقتصادی و شاید نظامی با چین است.

شکست دمکرات ها و از صحنه خارج شدن رئیس جمهوری که به دلیل کهولت سن به دشواری می تواند راه برود، شاید فرصت دیگری به جمهوریخواهان دارای اندیشه های ترامپ بدهد، تا اینبار آنها مناقشه با چین را ادامه بدهند.

اما جامعه امریکا بحران زده تر از آنست که ترامپیسم قادر به کنترل آن بشود. هیات حاکمه ی آمریکا یا باید تن به فشار روزافزون از پایین داده و علاوه بر دست برداشتن از برتری طلبی نظامی بر جهان و تحمیل بودجه و هزینه آن به مردم، دست به اصلاحات اقتصادی و اجتماعی گسترده بزند یا به سیاست ادامه جنگ با روسیه در اوکراین و جنگ نظامی و اقتصادی با چین ادامه بدهد که دراینصورت شکاف های اجتماعی تعمیق خواهد شد.

بنابراین، مساله گرهی در امریکای بحران زده  اینست که در انتخابات آینده آن کشور نارضایتی رای دهندگان را چه کسی نمایندگی خواهد کرد؟ خشونت ها و در گیری های خیابانی رو به افزایش در امریکا نشان میدهد که بحران سرمایه داری نولیبرال در امریکا به مرزهای فلج کننده دراین کشور نزدیک می شود. در پاسخ به شورشها و سیل نارضایتی عمیق اجتماعی و در نبود برنامه یی برای اصلاح نظام اقتصادی، چه بسا منجر به جنگ داخلی در آمریکا و فروپاشی تدریجی آن بیانجامد. خطر شورشهای گسترده اروپا را هم تهدید میکند وشاید سکوت چین و روسیه در برابر تحولات آمریکا به معنی انتظار چنین حوادثی است.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 883  -  17 خرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت