راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اعضای ناتو

در شرق و غرب

بر طبل جنگ

با روسیه می کوبند

اومانیته- ترجمه جعفرپویا

 

سه شنبه 6 ژوئن 9 کشور اروپای شرقی و بالکان در "براتیسلاوا" پایتخت جمهوری اسلواکی گرد هم آمدند، با هدف بررسی تحویل هرچه بیشتر تسلیحات سنگین و دوربرد به اوکراین. 9 کشور جناح شرقی ناتو عبارتند از بلغارستان، رومانی، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی، لهستان و اسلواکی که همگی تا پیش از فروپاشی اتحاد شوروی در بلوک شرق متحد بودند و اکنون به اعضای اتحادیه اروپا تبدیل شده و طی سه دهه گذشته به ناتو پیوسته اند.

آنها بر این باورند که آینده اروپا "فقط از طریق شکست غیرقابل جبران روسیه" ممکن میشود. هدف از نشست براتیسلاوا آمادگی و همآهنگی این 9 کشور برای نشست سران اتحاد آتلانتیک (ناتو) در "ویلنیوس" در اواسط ماه جولای است.

نشستی که کشورهای اروپای شرقی و بالتیک قصد دارند در آن از تحویل تسلیحات سنگین و دوربرد به اوکراین حمایت کنند. آنها همچینن قصد دارند از تحویل تانک ها و سپس هواپیماهای جنگی به کیف نیز حمایت کنند. رئیس جمهور ایالات متحده، جو بایدن، و دبیر کل ناتو، ینس استولتنبرگ، پس از تردیدها، در دیدار مشترک در ماه فوریه گذشته با رهبران همین 9 کشور، از ارسال سلاح های سنگین به اوکراین حمایت کردند. کمتر از یک هفته پیش، در"براتیسلاوا"، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، از سیاست طولانی شدن جنگ اوکراین حمایت کرد و گفت برای شکست ارتش پوتین هماهنگ شویم. او این سیاست را حرکت ناتو به جلو اعلام کرد و البته افزود که نباید همه درهای مذاکره با روسیه را بست. چنین اجماعی در میان کشورهای واقع در غرب و شرق اروپا علیه روسیه بدترین احتمالات را میتواند به همراه داشته باشد.

همزمان با این اجلاس های سران شرق و غرب ناتو، صلح‌طلبان و جنبش های مخالف سلاح‌های هسته‌ای، قصد دارند در 10 ژوئن در وین پایتخت کشور اتریش علیه این سیاست مرگبار دست به تظاهرات بزنند و با همین هدف از مردم و بویژه کارگران همه کشورهای اروپایی خواستند به تظاهرات پیوسته و مانع ادامه سیاست جنگی کشورهایشان شوند. سیاستی که موجب افزایش سنگین هزینه جنگ بر دوش مردم می شود.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات "صلح بین المللی" استکهلم، هزینه های نظامی در سال 2022 به اوج خود رسید و حدود 2.113 میلیارد دلار (نزدیک به 2 تریلیون یورو) شد. سطحی که تاکنون سابقه نداشته است. این  سازمان مشخص کرد که این 2 تریلیون یورو رکورد قبلی ثبت شده در دهه 1980 در بحبوحه جنگ سرد را با افزایش 1500 میلیارد دلار شکسته است.

لهستان، یکی از ستون های  بخش شرقی ناتو، رکورد افزایش هزینه های نظامی را شکسته است. این کشور حدود 4 درصد تولید ناخالص داخلی خود را هزینه سیاست جنگی کرده است. آلمان 100 میلیارد یورو بر بودجه نظامی خود افزوده تا بتواند قدرتمندترین ارتش اروپا شود.

فرانسه با افزایش 30 درصدی هزینه های نظامی از المان عقب نیست. در ایالات متحده که رکورددار هزینه های مربوط به تسلیحات نظامی مرگبار است، اولویتی که به این اقتصاد جنگی داده می شود به ضرر فقیرترین اقشار اجتماعی است.

با افزایش هزینه های نظامی بخش قابل توجهی از جمعیت حقوق بگیر که زیر خط فقر زندگی می کنند فقیرتر می شوند. چین، که طرحی 12 ماده‌ای برای پایان جنگ اوکراین، تحت رهبری سازمان ملل متحد پیشنهاد کرد، نقطه اتکاء مهمی برای جلوگیری از گسترش جنگ است.

رهبران برزیل و اندونزی نیز به گروه کشورهای طرفدار مذاکره و صلح پیوسته اند. حتی اندونزی در کنفرانس امنیتی که با حضور نمایندگان 47 کشور هفته گذشته در سنگاپور تشکیل شد خواهان "توقف فوری جنگ" میان مسکو و کی یف شد. نماینده امنیتی اندونزی در همین نشست گفت که ادامه جنگ پیامدهای جدی اقتصادی برای جهان، از نظر عرضه غلات و در نتیجه بحران غذائی را در بر دارد. اندونزی پیشنهاد کرد که پس از آتش بس، مناطق غیرنظامی تحت حمایت سازمان ملل ایجاد شود و در درازمدت رفراندوم‌هایی در نظر گرفته شود که به مردم محلی اجازه دهد درباره وابستگی ملی خود تصمیم بگیرند.

. Les pays de l’Est poussent l’Otan à l’escalade guerrière | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 883  -  17 خرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت