راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتخابات در چاد

از ترس

کودتای انقلابی

اومانیته- ترجمه آذرنگ

  

اولین انتخابات ریاست جمهوری کشور چاد، سه سال پس از مرگ "ادریس دبی" که دست نشانده فرانسه بود برگزار شد. هنوز نتیجه قطعی آن اعلام نشده و احتمالا تا پایان هفته اعلام خواهد شد، اما حدس زده می شود که قدرت در دست طرفداران ادریس دبی باقی بماند و فرانسه یک کشور دیگر در افریقا را از دست ندهد. اگر این پیش بینی با شکست روبرو شود، انگاه دومینوی سقوط فرانسه در کشورهای افریقائی کامل خواهد شد.

فعلا پیش بینی ها اینست که "مهامات ادریس دبی" جانشین پدرش "ادریس دبی" خواهد شد که به لطف کمکهای  فرانسه در سال 1990 به قدرت رسید و بیش از سی سال بر چاد سلطنت کرد.

ادریس دبی یکی از متحدان جدا نشدنی از فرانسه در کشوری بود که  17.5میلیون جمعیت دارد. هنوز معلوم نیست که از 8 میلیون دارنده حق رای چه تعداد در انتخابات ریاست جمهوری چاد شرکت کرده اند و رئیس جمهور آینده چاد از چه میزان رای و حمایت مردم برخوردار است. دولت انتقالی چاد از بیم هم سرنوشت شدن چاد با نیجر و بورگینو فاسو و چند کشور دیگر افریقائی که نظامی های طرفدار استقلال و کوتاه کردن دست فرانسه از کشورشان دست به کودتا زدند، تلاش کرد خود را متعهد به انتخابات و نتایج آن نشان بدهد.

فعلا 15 ژنرال ارتش از فرزند رئیس جمهور سابق برای نشستن بر صندلی پدرش حمایت می کنند، اما این امر تضمین کننده آن نیست که افسران جوان دست به قیام نزنند و همین ژنرال ها نیز سرنوشت مشترکی با رئیس جمهور پیدا نکرده و زندانی نشوند.

چاد بیش از سی سال متحد فرانسه بوده و یکی از آخرین کشورهای ساحل است که همچنان میزبان یک پایگاه نظامی فرانسوی است و بیش از 1000 سرباز فرانسه در ان مستقرند .

در انتخابات این هفته چاد 10 نامزد ریاست جمهوری با هم رقابت کردند.

انتخابات در شرایطی برگزار شد که یک شورش را ارتش این کشور با حداقل 70 کشته از جمعیت تظاهر کننده پشت سر گذاشته است. این آمار رسمی و آمار غیر رسمی حکایت از کشته شدن 300 نفر و دستگیری یک هزار نفر دارد.

 

دولت موقت که انتخابات را برگزار کرد برای جلب نظر مردم یک عفو عمومی اعلام کرد. انگیزه این عفو عمومی جلب محبوبیت نخست وزیر موقت بود زیرا او نیز خود یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود.

اعتراضات مردم درپاسخ به افزایش 40 درصدی قیمت بنزین بود که یک اعتصاب سه هفته ای را بدنبال داشت. مهاجرین سودانی که از جنگ در آن کشورگریخته و خود را به کشور همسایه یعنی چاد رسانده نیز بر بحران حکومت افزوده است. شمار این مهاجرین نیم میلیون برآورد شده است. بی شک تحولات کودتائی در چند کشور افریقائی روی افکار عمومی مردم چاد نیز تاثیر مثبت گذاشته و این نیز نکته ایست که هر کدام از نامزدها که انتخابات را ببرد با آن درگیر خواهد بود.

://www.humanite.fr/monde/francafrique/presidentielle-au-tchad-deby-or-not-deby.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 925  -  19اردیبهشت 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت