راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سیاست غرب:

تضعیف ایران

کنترل خاورمیانه

سرگیی کاژمیاکین- روزنامه پراودا

ترجمه: آزاده اسفندیاری

  

نیروهای امپریالیستی به درگیری هایی که سابق براین در خاورمیانه به راه انداخته اند اکتفا نمی کنند و در پی بهانه ای هستند تا متحدین منطقه ای خود را برای جنگ بزرگ آماده کنند. عامل محرکها و درگیریها مقامات اسرائیلی هستند که میخواهند با سرکوب مردم فلسطین، سقوط خود را به تاخیر بیندازند و غربیها نیز تلاش دارند تا ایران را درهم بشکنند.

همبستگی با جنایتکار:

برای درک ماهیت روابط بین الملل در نظام سرمایه داری، کافی است بدون عینک خاص به وقایعی که روی میدهند نظر انداخته شود. خاورمیانه امروز نمونه بارز نظمی است که تابع سود بورژوایی، با بدبینی کامل و استانداردهای دوگانه است.

مدت هاست که اسرائیل حملات موشکی و بمباران منظمی را به سوریه انجام می دهد. اهداف آنها کشتن نظامیان سوری و مستشاران نظامی ایرانی است که به درخواست دمشق برای مبارزه با اسلامگرایان تندرو که ساخته و پرداخته غرب هستند، در این کشور حضور دارند. با این حال، مقامات دولت یهود مدعی اند که هر دوی آنها برنامه های "خصمانه ای" علیه تل آویو دارند. به این ترتیب، در 29 ماه مارس، در جریان حملات به حومه حلب، 38 نفر که اکثرا غیرنظامی بودند، کشته شده اند.

می توان گفت حتی این جنایات نیز در مقایسه با آنچه در 1 آوریل رخ داد کمرنگ شد. موشکهای اسرائیلی کنسولگری ایران را در دمشق با خاک یکسان کردند. در این حمله 13 نفر کشته شدند که 7 نفر از آنها ایرانی بودند. از جمله  کشته شدگان، رهبران مستشاران نظامی جمهوری اسلامی در سوریه با فرماندهی سرلشکر محمدرضا زاهدی بودند.

با وجود نقض آشکار کنوانسیونهای بین المللی، بدون نام بردن از متجاوز "سنگرهای دموکراسی" با نا دیده انگاری خود را به خواب زدند. مقامات اتحادیه اروپا واکنش خود را با دعوت از طرفین (یعنی جنایتکار و قربانی) به خویشتنداری محدود کردند. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در تماس تلفنی با همکار خود یوآو گالانت، حمایت از اسرائیل را بدون کم و کاست تایید کرد. حتی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با وجود اینکه تخطی ناپذیری اماکن دیپلماتیک را یاد آوری کرد، کلمه ای در باره عامل این حمله بر زبان جاری نکرد و عبارت هول انگیز "دعوت به خویشتن داری" را تکرار کرد. نمایندگان آمریکا، بریتانیا و فرانسه از صدور بیانیه ای در محکومیت حمله کننده از طرف شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری کردند.

پاسخ همان کشورها به پاسخ مشروع تهران کاملاً متضاد بود، هر چند که نمی توان آن را با حمله اسرائیل مقایسه کرد. نخست، اینکه ایران حمله ای را علیه تأسیسات نظامی اسرائیل، مانند پایگاه هوایی نواتیم آغاز کرد. ثانیاً، این کشور سه روز قبل به همسایگان خود در باره حمله برنامه ریزی شده موشک ها و پهپادها هشدار داد. در نتیجه با این تصمیم، خسارت کمتر بود. همانطور که امیر سعید ایروانی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد توضیح داد، تهران از ماده 51 منشور سازمان ملل استفاده کرد که دفاع مشروع را مجاز میداند، ولی گفت که ایران حتی به دنبال تشدید تنش نیست، چه رسد به وقوع جنگ. در پایتخت های غربی بکلی حقایق نادیده گرفته شد. واشنگتن تحریم های جدیدی را علیه ایران اعلام کرد: "ما به تیم خود دستور داده ایم که به اعمال تحریم هایی که صنعت نظامی ایران را بیشتر تضعیف می کند، ادامه دهند". جو بایدن گفت: اجازه دهید برای همه کسانی که از حملات ایران و یا از این کشور حمایت میکنند روشن کنم: آمریکا به امنیت اسرائیل متعهد است. تشکیلات آمریکایی در حال رقابت شدند تا ببینند چه کسی می تواند پیچیده ترین مجازات را ارائه دهد. نمایندگان کنگره از هر دو حزب اصلی مجموعه ای از قطعنامه ها را ارائه کردند که به عنوان مثال چین را به دلیل خرید نفت ایران جریمه می کند. دموکرات ها از این موقعیت استفاده کردند و "بسته کمک اضطراری" را برای اسرائیل، اوکراین و تایوان به اجرا گذاشتند. از مجموع 95 میلیارد دلار، 26.4 میلیارد برای تل آویو جهت خرید تسلیحات مدرن، تقویت سیستم دفاع هوایی و ... در نظر گرفته شده است.

مقامات اروپایی از واشنگتن الگوبرداری کردند. بروکسل از گسترش تحریم های ضد ایرانی خبر داد. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه "همبستگی خود را با اسرائیل و تعهد به امنیت آن" کشور ابراز کرد. آنالنا باربوک، وزیر امور خارجه آلمان، گفت: "آلمان در همبستگی کامل با اسرائیل است"...

این رویکرد ناعادلانه ثابت کرد که غربی ها در سیاست خاورمیانه ای خود تجدید نظر نخواهند کرد. آنها همچنان مصمم به کنترل منطقه از جمله از طریق اهرم اسرائیل و تضعیف ایران تا حد امکان هستند. تمام سرزنش ها علیه تل آویو در مورد جنایات در نوار غزه چیزی نیست جز یک ترفند تاکتیکی که برای جلب حمایت پادشاهی های عربی طراحی شده است.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا با ریختن اشک تمساح برای قربانیان بی گناه، مرتباً برای متجاوز سلاح می فرستند. به طور رسمی و با اطلاع کنگره، کاخ سفید جهت انتقال 50 جنگنده F-15 در مرحله آماده سازی است. در واقع، طبق گزارش رسانه ها، طرفین در مدت شش ماه بیش از صد قرارداد منعقد کرده اند. واشنگتن در مسلح کردن قاتلان مردم فلسطین تنها نیست. فروش تسلیحات آلمانی به اسرائیل طی سال گذشته ده برابر شده است. سایر تامین کنندگان سلاح عبارتند از ایتالیا، فرانسه، بریتانیای کبیر، کانادا... کشورهای غربی با قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل در محکومیت جنایات اسرائیل و درخواست تحریم تسلیحاتی این کشور مخالفت کردند.

با اینهمه بر اساس نظرسنجی ها، موضع دولت بایدن در باره مناقشه اسرائیل و فلسطین  تنها از سوی یک سوم آمریکاییها حمایت میشود و حتی تعداد کسانی که خواهان حمله به ایران هستند از آن هم کمتر است و از 25 در صد تجاوز نمی کند. این امر به ویژه در گمانه زنی ها پیرامون برنامه هسته ای ایران قابل مشاهده است. در این رابطه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، جهت گیری غیرنظامی بودن این برنامه "قابل اعتماد نیست." اندیشکده های نزدیک به کاخ سفید ادعا می کنند که تهران ظرف یک هفته سلاح هسته ای تولید خواهد کرد.

ائتلاف به رهبری ایالات متحده و بریتانیا به حملات خود به یمن ادامه می دهد و محاصره مناطق تحت کنترل جنبش حوثی ها تشدید شده است و این در حالی است که این کشور هنوز نمی تواند از تجاوزات چندین ساله عربستان سعودی و امارات نجات یابد. دو سوم جمعیت در فقر زندگی می کنند و بیش از نیمی از شهروندان آن از سوء تغذیه رنج می برند. از هر ده کودک بالای هفت سال، چهار نفر به مدرسه نمی روند. از نظر غربی ها دفاع از خود مردم یمن به یک "مشکل جهانی" تبدیل شده است!. رابرت وود، معاون نماینده ایالات متحده در سازمان ملل گفت: ما نمی توانیم از چنین وضعیتی راضی باشیم و در رد تلاش های حوثی ها برای ممانعت از آزادی کشتیرانی متحد عمل خواهیم کرد.

تاکتیک های مردم یمن نتیجه می دهد. مديريت بندر ايلات رژيم صهيونيستي اسرائیل از اخراج نيمي از كاركنان به دليل كاهش 85 درصدي گردش كالا خبر داد. یمنی ها می گویند تا زمانی که تجاوزات اسرائیل متوقف نگردد و محاصره نوار غزه برداشته نشود، عملیات علیه اسرائیل و حمایت کنندگان آن متوقف نخواهد شد. آنها تهدید کردند که در صورت ادامه دادن به حملات هوایی از سوی نیروهای هوایی آمریکا و انگلیس، حملات خود را به پادشاهی های عربی از سر خواهند گرفت.

در این میان، حاکمان سلطان نشین ها به خدمت به قدرت های غربی ادامه میدهند. اردن در جریان ضد حمله تهران، موشک های ایرانی را سرنگون کرد و راه را برای هواپیماهای آمریکایی و اسرائیلی باز گذاشت. عربستان سعودی، امارات و قطر اطلاعاتی را در اختیار تل آویو قرار دادند و همچنین در دفع این حمله مشارکت داشتند. بحث درباره توافق بین عربستان سعودی، اسرائیل و البته نه به شکل علنی مانند سابق همچنان ادامه دارد. روش آنها شامل به رسمیت شناختن دولت یهود توسط این پادشاهی در ازای عرضه فناوری هسته ای به ریاض و توافقنامه دفاعی جدید با واشنگتن است. همانطور که بایدن در پایان ماه مارس گفت، عربستان به همراه قطر آماده به رسمیت شناختن اسرائیل هستند. پس از آن، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، برت مک گورک، هماهنگ کننده سیاست خاورمیانه دولت آمریکا و دیگر مقامات به منطقه اعزام شدند.

سبعیت محافل حاکم اسرائیل در شرایطی ادامه دارد که قصد آنها برای تشدید فشار به مردم فلسطین شک و تردید باقی نمی گذارد. یکی از انگیزه های اصلی عملیات غیرانسانی در نوار غزه، تمایل دولت بنیامین نتانیاهو برای ماندن در قدرت در پس زمینه رسوایی های فساد و نارضایتی توده ها بود. بیش از نیمی از اسرائیلی های مورد پرسش معتقدند که نتانیاهو با انگیزه بقای سیاسی برای طولانی کردن جنگ تحت فشار قرار گرفته است. حتی بیش از سه چهارم شهروندان موافق استعفای نخست وزیر هستند.

همه سیاستمداران نمی خواهند در سرنوشت دولتی شریک شوند که محبوبیت خود را از دست می دهد. حزب "امید نو" از ائتلاف حاکم خارج شده است و اپوزیسیون به طور فزاینده ای خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام است. به نظر آنها، این دولت و نخست وزیر آن به یک تهدید واقعی برای اسرائیل تبدیل شده اند. آنها قدرت بازدارندگی اسرائیل را نابود کردند. یایر لاپید، رهبر حزب "یش آتید"، گفت: دشمنان ما به آنها نگاه می کنند و ضعف آنها را احساس می کنند.

نتانیاهو برای واشنگتن نیز به طور فزاینده ای درد سر ساز می شود. آنها مخالف  قربانی کردن او برای مانور بهتر و آرام کردن افکار عمومی در کشورهای مسلمان نیستند. به همین منظور، کاخ سفید روابط مستقیمی با مخالفان دولت اسرائیل برقرار کرده است. در ماه مارس، بنی گانتز، رئیس ائتلاف وحدت ملی، در واشنگتن  پذیرفته شد و در ماه آوریل، لاپید به آنجا سفر کرد.

نتانیاهو با احساس تزلزل صندلی در زیر پای خود، آماده است تا درگیری را به یک درگیری منطقه ای تبدیل کند. قابل ذکر است که حمله به کنسولگری ایران با بزرگترین اعتراضات در شش ماه گذشته همراه بود. تنها در تل آویو حدود 100 هزار نفر به خیابان ها آمدند و خواهان استعفای نتانیاهو، برگزاری انتخابات زودهنگام و آتش بس در نوار غزه شدند. کمونیست ها و ائتلاف هداش، به رهبری آنها با شعار "دو دولت برای دو ملت" و با فراخوان به اعتصاب عمومی در تظاهرات شرکت کردند.

شخصیت های راست افراطی مانند ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی نقش مهمی را در کابینه جنگ بازی می کنند. آنها آشکارا از نتانیاهو باج خواهی می کنند و خواسته هایی را با تهدید خروج از ائتلاف مطرح می کنند. این شرایط به معنی نسل کشی آشکار، به راه انداختن جنگ با ایران و انسجام یک دیکتاتوری فاشیستی است. در مورد نوار غزه، رادیکال ها خواستار حمله فوری به رفح هستند، شهری در جنوب منطقه که تقریباً یک و نیم میلیون فلسطینی رانده شده از خانه های خود در آن پناه گرفته اند. اسموتریچ، اصرار دارد: " زمان کنترل کامل نوار غزه فرا رسیده است".

راست افراطی خواهان آن است که ایران در معرض یک "حمله خرد کننده" قرار گیرد. زوی سوکوت، معاون بلوک صهیونیسم مذهبی، میگوید: "بهایی که ایران متحمل خواهد شد باید آنقدر بالا باشد که حتی نوههای همه ساکنان منطقه به یاد داشته باشند. شما نباید با اسرائیل درگیر شوید".

دولت نتانیاهو همچنین مسئول ترور فزاینده در کرانه باختری است. در طول شش ماه گذشته، حدود 500 نفر در آنجا کشته شده اند که بیش از صد نفر از آنها کودک هستند، 5 هزار نفر زخمی شده اند و بیش از 8 هزار نفر از ساکنان بازداشت شده اند. تعداد بیشتری از فلسطینی ها قربانی قتل عام هایی می شوند که توسط شهرک نشینان یهودی انجام می گیرد. در 12 آوریل، یک جمعیت مسلح به روستای المغیر، حمله کردند. آنها در آنجا 40 خانه را سوزاندند، عده ای را کشتند و ده ها تن از ساکنان را زخمی کردند. گستردگی این بی قانونی سازمان های حقوق بشر غربی را مجبور به واکنش کرد. تحقیقات دیده بان حقوق بشر نشان میدهد که ساکنان بیست روستای فلسطینی در ماه های اخیر اخراج شده اند وهفت تا از این روستاها از آنها کاملاً ویران شده اند. عملیات با قتل، شکنجه، تجاوز جنسی، تخریب خانه ها و مدارس و تخریب محصولات کشاورزی همراه است. در بیشتر حوادث، ارتش حضور داشت، اما نه برای جلوگیری از متجاوزین، بلکه برای کمک و محافظت از شهرک نشینان در برابر خشم فلسطینی ها.

موج حملات با ایجاد "گردان های دفاع منطقه ای" از شهرک نشینان انجام شد که به دستور بن گویر، 7 هزار قبضه سلاح بین آنها توزیع شد. این وزیر همچنین شروع به ایجاد یک گروه پلیس ویژه برای شناسایی و دستگیری فعالان چپی کرد که در دفاع از اخراج اجباری فلسطینی ها اقدام به عمل می آورند. به تحریک این دسته ها، سرکوب ها علیه احزاب چپ در حال افزایش است. اعضای راست افراطی کابینه خواستار لغو انتصاب "راجا زاتارا" عضو حزب "حداش"، به عنوان معاون شهردار حیفا شدند. او این جمله قدیمی را یاد آور شد که حماس "بخشی از مردم فلسطین است".

به این ترتیب در نظام سرمایه داری، جدا کردن خط فاشیسم از آن سیستم امکان پذیر نیست.

 

https://gazeta-pravda.ru/issue/45-31538-26-aprelya-2-maya-2024-goda/palachi-pod-zashchitoy

تلگرام راه توده

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 925  -  19اردیبهشت 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت