راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرقت کتاب های کلاسیک روسی
از کتابخانه های اروپا

 

نیویورک تایمز: نشریه استولتی می نویسد: «پلیس در حال تحقیق در مورد مجموعه‌ای منظم از سرقت‌کتاب‌های کمیاب سده نوزده روسی (عمدتاً چاپ‌های اولیه و نخستین پوشکین) از کتابخانه‌های سراسر اروپا است. بر اساس برآوردهای یوروپل، از سال 2022، بیش از 170 کتاب به ارزش بیش از 2 میلیون دلار از کتابخانه ملی لتونی در ریگا، کتابخانه های دانشگاه ویلنیوس، کتابخانه دولتی باواریا در مونیخ، کتابخانه دولتی فنلاند در هلسینکی، کتابخانه های دولتی فرانسه ناپدید شده  و کتابخانه های دانشگاهی در پاریس، لیون، ژنو و جمهوری چک بیش از 170 کتاب به ارزش بیش از 6/2 میلیون دلار در جمهوری چک ناپدید شدند. کتابخانه دانشگاه ورشو بیشترین آسیب را دیده است: 78 کتاب از دست رفته است. هر یک از کتاب ها ده ها و صدها هزار دلار قیمت دارد». آنطور که روزنامه نگاران خاطرنشان می کنند، "در بیشتر موارد، چاپ های اصلی با کپی های باکیفیت بالا جایگزین شده اند که حتی لکه های  قهوه ای روی کاغذ قدیمی را تقلید و جعل آنها بسیار دشوار بودند."

یوروپل 9 نفر را در چارچوب پرونده سرقت کتاب بازداشت کرده است: چهار نفر در پایان ماه آوریل در گرجستان دستگیر شدند (بیش از 150 کتاب پیش آنها پیدا شدند)، قبل از آن، در ماه نوامبر، پلیس فرانسه سه مظنون را دستگیر کرده بود، یک نفر دیگر در استونی محکوم شده بود، 15 جنایتکار دیگر در زندان لتونی نگهداری می شوند. تا آنجا که به سرنوشت خود کتاب‌ها مربوط می شود، برخی از آنها در مزایده‌هایی در مسکو و سن پترزبورگ فروخته شده اند، که "آنها را غیرقابل بازگشت می‌کند." تحقیق و بررسی "عملیات پوشکین" توسط یک واحد ویژه پلیس فرانسه که با سرقت ارزشها و اموال فرهنگی مبارزه می کند، هماهنگ می شود. گزارش می شود که پلیس لهستان برخی از کتاب های قدیمی را که پیشتر از کتابخانه دانشگاه ورشو به سرقت رفته بود، کشف کرده است. به گزارش شبکه رادیویی تجاری لهستان، یاکوب پاتسینیاک، نماینده پلیس پایتخت می‌گوید: «پلیس در ردیابی افراد مسئول این جنایت درمنطقه ورشو بوده و نقشه اقدامات آنها را کشف کرده است. برای روزنامه نگاران ویدئویی بنمایش گذاشته شد که آثار کمیاب سده  نوزده از دزدان ضبط شده، از جمله کتاب های الکساندر پوشکین، نیکولای گوگول، ایوان کریلوف و میخائیل لرمانتوف، را نشان می دهد. سرقت این نشریات در 16 اکتبر 2023 اتفاق افتاده است. هزینه کل آنها تقریباً 8/3 میلیون زلوتی (حدود 950 هزار دلار) برآورد شده است. در 25 ماه آوریل، پلیس از دستگیری پنج مظنون این جنایت خبر داده بود. کارشناسان می گویند: «مفقود شدن شمار زیادی کتاب از همین نوع از کشورهای بسیاری طی مدت نسبتاً کوتاه بی سابقه است. نیویورک تایمز اضافه کرده است که پس از این سرقت‌ها، تدابیر امنیتی در کتابخانه‌ها تقویت شدند و به کارکنان هشدار داده شد که هوشیاری خود را در مورد کتاب‌های روسی از دست ندهند».


https://www.stoletie.ru/lenta/nyt_iz_bibliotek_jevropy_ukrali_desatki_r

edkih_izdanij_knig_russkih_klassikov_646.htm

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh
















 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 925  -  19اردیبهشت 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت