راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنبش جهانی

صلح باردیگر

باید تشکیل شود!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

  

جنگ در اوکراین و اظهارات جنگ طلبانه بسیاری از رهبران اروپا، ازجمله  رئیس جمهور فرانسه، نگران کننده است.

"فرانسیس وورتز"، عضو سابق پارلمان اروپا تشدید جنگ در منطقه را محکوم می کند و خواستار راه حلی سیاسی است. مصاحبه روزنامه اومانیته با "فرانسیس وورتز" را در همین ارتباط می خوانید:

 

اومانیته - با توجه به جشن های پایان جنگ جهانی دوم، دیدگاه شما در مورد زمینه بین المللی که در آن صلح به طور فزاینده ای وجود ندارد چیست؟

فرانسیس وورتز- از زمان تاسیس سازمان ملل متحد در سال 1945، با استعمار زدایی، پایان جنگ سرد، جهانی شدن وابستگی‌های متقابل، ما می‌توانستیم به یک «جامعه بین‌المللی» متحدتر از همیشه دست یابیم اما این دستیابی دیگر امکان ندارد. علاوه بر درگیری‌های گسترده در اوکراین و خاورمیانه، مواردی هستند که کمتر در مورد آنها صحبت می‌کنیم - به ویژه در آفریقا و یمن - و همه اشکال ناامنی - بحران انسانی، غذایی، بهداشتی، اقلیمی، اقتصادی، فرهنگی - و حتی بیشتر. ما باید علیه هر یک از این مشکلات بسیج شویم تا بتوانیم صلح را در جهان حاکم کنیم.

 

در مورد اوکراین، جنگ باید متوقف شود. تشدید تنش نظامی خطرناک است. حتی رئیس سابق ستاد نیروهای مسلح ایالات متحده تشخیص داده که یک راه حل سیاسی بدون قبول فتوحات سرزمینی روسیه امکان پذیر است.

در مورد تجاوز اسرائیل به غیرنظامیان غزه که دیوان بین‌المللی دادگستری در رابطه با آن به «خطر نسل‌کشی» اشاره کرده و دیوان کیفری بین‌المللی «کابینه جنگ» تل‌آویو را تهدید می‌کند، باید گفت که  در اینجا نیز بسیج بین‌المللی، ممنوعیت ارسال سلاح و استفاده از هر اهرم غیرنظامی که بتواند این قدرت افراطی را متوقف کند ضروری است. هدف باید ایجاد صلحی باشد که مستلزم پایان دادن به اشغالگری و ساختن یک کشور پایدار فلسطینی باشد. در هر دو مورد، یک اصل باید اعمال شود: جستجو برای راه حل سیاسی بر اساس قوانین بین المللی.

اومانیته - سخنرانی های امانوئل ماکرون در مورد اوکراین را چگونه تحلیل می کنید؟

فرانسیس وورتز- اینها حرکات جنگ افروزانه غیرمسئولانه است، هم با توجه به فرضیه اعزام نیروهای زمینی و هم با توجه به دیدگاه او در مورد سلاح هسته ای بعنوان "عنصر ضروری در دفاع از قاره اروپا".

در سال 2020، در مقابل آکادمی جنگ، مکرون  جمله وحشتناکی را به زبان آورده: «بیایید واضح بگوییم، منافع حیاتی فرانسه اکنون بُعد اروپایی دارد.» منظور او از «منافع حیاتی» چیست؟

این موضع ماجراجویانه را باید با یک ماده کمتر شناخته شده معاهده لیسبون، بند 7 ماده 42 مقایسه کرد. این بند که امنیت متقابل نامیده می شود، از سال 2009 لازم الاجرا است. کشورهای اروپایی موظف به کمک به هر کشور عضو اتحادیه در صورت حمله مسلحانه در قلمرو خود هستند .

ماکرون به دلیل عطش خود برای دفاع از «رهبری فرانسه» که اکنون تنها قدرت هسته‌ای اروپاست، نظامی‌سازی بسیار خطرناک اروپا را در روابط بین‌الملل تشویق می‌کند.

اومانیته- چگونه می توان از این مارپیچ نظامی روابط بین الملل خارج شد؟

فرانسیس وورترز- ما فقط یک اهرم داریم "افکار عمومی". حتی جو بایدن نیز باید به تعلیق تحویل تسلیحات به اسرائیل در پی بسیج بخشی از رای دهندگان خود توجه کند. ما باید مبارزه برای صلح و علیه نظامی‌سازی مجدد و «ناتویی‌سازی مجدد» اروپا را افزایش دهیم. اینها قبل از 24 فوریه 2022 شروع شد، اما طبیعتاً ورود روسیه به اوکراین به طور قابل توجهی آنها را تشویق و تشدید کرده است. جنبش‌های قدرتمند صلح در طول جنگ سرد وجود داشت و ما باید دوباره یاد بگیریم که چگونه بسیج شویم تا این نظامی‌سازی ذهن‌ها را متوقف کنیم و حمایت عمومی را از رهبران جنگ ‌طلب حذف کنیم. این نبرد سیاسی باید از واقعیت ها شروع شود. تکرار می‌کنم در مورد فلسطین، ما هرگز درخواست ارسال موشک، تانک یا هواپیما نکرده‌ایم ما خواستار آتش بس و مذاکره بر اساس قوانین بین المللی و به رسمیت شناختن حقوق اساسی مردم فلسطین هستیم. چرا آنچه در خاورمیانه معتبر است نباید در اوکراین معتبر باشد؟ راه حل سیاسی به معنای تایید فتوحات ارضی روسیه نیست. این ممکن است در نظر گرفتن ضمانت‌های حاکمیت اوکراین - که روسیه امروز آن را رد می‌کند - در مقابل تضمین‌های امنیتی برای مردم روسیه - که ناتو امروز آن را رد می‌کند باشد. این در مورد یافتن یک توافق جهانی و پایدار است که شامل بسیاری از قدرت‌هایی میشود که هیچ علاقه‌ای به این جنگ ندارند: چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی، حتی ترکیه و عربستان سعودی. این کشورها دقیقاً به این دلیل که با ناتو همسو نیستند، ما باید مشارکت آنها را در راه حل سیاسی بپذیریم.

اومانیته- آیا مسئله صلح یک پروژه اروپایی است؟

- اروپای صلح باید ساخته شود. ما باید به سمت یک معاهده امنیتی پان اروپایی بر اساس احترام متقابل برای امنیت همه کشورهای امضاکننده حرکت کنیم. در انتخابات 18 خرداد پارلمان اروپا، موضوع صلح باید در اولویت مبارزات انتخاباتی و برای منتخبان آینده در دوران مسئولیتشان باشد.

 

.https://www.humanite.fr/monde/europe/francis-wurtz-emmanuel-macron-encourage-la-militarisation-de-leurope.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 926  -  26 اردیبهشت 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت