راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دولت فیلیپین

در خدمت امریکا

علیه چین

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

  

فیلیپینی ها به مناسبت سی و نهمین مانور نظامی "بالیکاتان"- که در زبان "تاگالوگ" زبان محلی مردم فیلیپین به معنای "حمایت کردن" است - که سالانه توسط ایالات متحده برگزار می شود، خشمگین و نگران هستند. این مانورها که 16700 سرباز را گرد هم می آورد از 22 آوریل تا 10 می ادامه دارد.

 نیروی دریایی آمریکا بیش از هر زمان دیگری تهاجمی به نظر می رسد، در منطقه ای که تنش با چین نگران کننده است. به ویژه که امسال، چهارده کشور، از جمله استرالیا و فرانسه، بر اساس «استراتژی فرانسه در هند و اقیانوس آرام» که در سال 2018 توسط امانوئل ماکرون اعلام شد، به این مانور دریایی دعوت شده‌اند. پاریس حتی ناو "وندمیایر" را که در "کاناکی-کالدونیای جدید"مستقر بود به انجا فرستاد.

"کونی لدسما"، یکی از رهبران جبهه ملی دموکراتیک فیلیپین (کمونیست)، با اشاره به این که ایالات متحده، "بزرگترین دشمن مردم فیلیپین"، است می گوید: "این نشانه آنست که آنها واقعاً برای جنگ آماده می شوند. جبهه ملی دمکراتیک فیلیپین بیش از 300 سال استعمار اسپانیا و آمریکا بر این کشور، برای استقلال خود ارزش قائل است."

"بونگ مارکوس" رئیس جمهور اولترا لیبرال، همانطور که به او لقب داده اند، تسلیم آژیرهای امپریالیستی استعمارگر سابق است، که می خواهد چین را با استراتژی زنجیره ای محاصره کند. این مانورهای غرب یک عملیات مهاری است که مربوط به جنگ سرد علیه اتحاد جماهیر شوروی و جمهوری خلق چین در منطقه بود که همچنان ادامه دارد. رئیس جمهور فیلیپین در اواسط آوریل، زمانی که با جو بایدن و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در واشنگتن ملاقات کرد، این اتحاد را تقویت کرد و فیلیپین را به آمریکایی ها داد.

روز 6 مه، مانورها با شدت ادامه یافت و سربازان دو کشور، از شمال غربی مجمع الجزایر، تهاجم چین را شبیه سازی کردند و ده ها گلوله و موشک در دریا شلیک کردند. ایالات متحده قصد دارد در فیلیپین - مانند کره جنوبی، ژاپن و تایوان - مستقر شود تا چین را در جبهه شرقی مهار کند. پکن با مانیل، جزایر"اسپراتلی" جزایر واقع بین ویتنام، چین، مالزی و فیلیپین، اختلاف نظر دارد.

کمیته فرانسوی برای حمایت از انقلاب فیلیپین می گوید: "ایالات متحده قصد دارد از مردم فیلیپین به عنوان گوشت دم توپ، استفاده کند تا چین را به شلیک اولین گلوله  تحریک کند. این امر به ایالات متحده و متحدان امپریالیست آن، از جمله فرانسه، اجازه می دهد تا اقدامات مسلحانه علیه چین را توجیه کنند."

مشارکت بی‌سابقه پاریس، فروش احتمالی زیردریایی‌ها به ارتش فیلیپین نهفته است، منطقه‌ای برای نفوذ جدید در هند و اقیانوس آرام، و دادن اعتبار سیاست بیشتر به دولت فیلیپین برای سرکوب و خشونت‌ علیه نیروهای ملی و دمکراتیک فیلیپین.

مارکوس  تحت پوشش مبارزه "علیه تروریسم" و مواد مخدر به نقض حقوق بشر ادامه می دهد. و هرکس را که به سیاست‌هایش اعتراض کند، بعنوان کمونیست شناخته و خود را مجاز به دستگیری و شکنجه و کشتن او می داند.

 

-philippines-noyees-dans-la-bataille-navale

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 926  -  26 اردیبهشت 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت