راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چینی های تایوان

طرفدار سیاست

تنش با چین نیستند

اومانیته- ترجمه آذرنگ

   

در تایوان مراسم تحلیف رئیس جمهور طرفدار ایالات متحده پایان یافت و او کار خود را آغاز کرد. او "لای چینگ ته" نام دارد و طرفدار استقلال تایوان از چین و گسترش بیشتر روابط با امریکاست که عملا موجب تنش بیشتر با چین می شود.

درباره انتخاباتی که برگزار شد گزارش های گوناگونی بر سر نحوه انجام آن هنوز بر سر زبانهاست و حتی مطبوعات خود تایوان نیز آن را مطرح می کنند. از جمله ربوده شدن یک صندوق رای و نزاع نمایندگان در پارلمان. حزب حاکم اکثریت پارلمانی را از دست داده اما در اتحاد با یک حزب دیگر بنام "حزب مردم" که 8 کرسی در مجلس دارد، دولت را دراختیار گرفته است.

رئیس جمهور دمکراسی غربی را می ستاید اما نسبت به تظاهرات مردمی که علیه سیاست چینی در خیابانها تظاهرات می کنند بی اعتناست. چین از فاصله گرفتن تایوان از این کشور راضی نیست.

پیش از انتخابات نمایندگان دو حزب بزرگ تایوان با هم دست به گریبان شدند و این درحالی بود که صدها نفر در مقابل مجلس قانونگذاری در مرکز شهر پایتخت "تایپه" دست به تظاهرات زده بودند. آنها مخالف تنش با چین هستند.

هواپیماهای چینی و پهپادهای این کشور همچنان بر فراز جزیره کوچک تایوان پرواز می کنند. به گفته دولت، هر شب بین 20 تا 45 هواپیما از انواع مختلف در منطقه در پرواز است .

دولت فشار به مخالفان را افزایش می دهد و رئیس جمهور با دریافت سلاح های بیشتر از امریکا، تایوان را به کانون رویارویی نظامی آمریکا با پکن تبدیل کرده است.

در جریان این کشاکش میان دولت و مخالفان یک هیات آمریکایی در مراسم تحلیف رئیس جمهور شرکت کرد.

رئیس جمهوری که بار دیگر انتخاب شده در دو دوره پنج ساله خود سیاست ضد چینی را دنبال کرد و همین سیاست را می خواهد ادامه بدهد.

"شی جین پینگ" رئیس جمهور چین استفاده از زور را برای جلوگیری از تبدیل شدن تایوان به اوکرائینی دیگر برای چین رد نکرده است.

سخنگوی دفتر روابط چین با تایوان، روز 15 ماه مه، گفت: «استقلال تایوان و صلح در سراسر تنگه، درست مانند آب و آتش با هم ناسازگارند.» تنگه ای که این دو منطقه را از هم جدا می کند برای تجارت بین المللی ضروری است، زیرا حدود نیمی از کشتی های عظیم تجاری از این تنگه عبور می کنند.

رئیس جمهور تایوان درحالیکه سیاست اتحاد با امریکا را پیش می برد، می گوید: باید آب را در گیلاس شراب اضافه کرد و به همین دلیل گفته  است «مبادلات تجاری و همکاری با چین ادامه خواهد یافت. بر اساس اصول احترام متقابل و منافع متقابل و بدون پیش‌شرط.»

بسیاری از تایوانی ها از دولت به دلیل تمرکز بر ژئوپلیتیک و بی توجهی به مسائل داخلی انتقاد می کنند، در حالی که قدرت خرید آنها رو به کاهش است و جوانان چشم انداز کمتر و کمتری برای آینده دارند. 23 میلیون چینی ساکن جزیره تایوان طرفدار رابطه بدون تنش با چین هستند.

 

.https://www.humanite.fr/monde/chine/taiwan-linvestiture-du-president-pro-usa-scrutee-par-pekin

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 927  -  2 خرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت