راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 اتحاد بی هیاهوی
چین ومغولستان
گلوبال تایمز چین

ترجمه- عسگر داوودی

  
رزمایش مشترک ارتش های چین و مغولستان با نام «استپ پارتنر-2024 » یکشنبه 24 اردیبهشت در استان دورنگوگووی مغولستان آغاز شد. طول زمان برگزاری این مانور «طولانی مدت» اعلام شده است. این اولین مانور آموزشی مشترک بین ارتش دو کشور همسایه است که با آتش زنده برگزار می شود و در آن ارتش چین نیروهای گردان خود را با انواع مختلف سلاح و تجهیزات چرخ دار برای شرکت به میدان رزمایش می فرستد. نظامیان چینی و مغولی آموزش های مشترک برای مقابله با گروه های مسلح غیرقانونی* را با انواع تاکتیک ها و حملات دقیق متمرکز بر نقاط کلیدی، حملات چند جانبه و محاصره در محیطی شبیه به جنگ واقعی انجام می دهند. بر اساس اخبار منتشر شده در وبسایت «وزارت دفاع ملی چین»، با آغاز مانور نظامی مشترک، هواپیماهای بدون سرنشین به سرعت برای انجام شناسایی اهداف جنگیِ منطقه به پرواز درآمده اند و فیلم های تهیه شده از مناطق جنگی همزمان به فرماندهی مشترک رزمایش منتقل می شود. فرماندهی مشترک پس از تجزیه و تحلیل جامع اطلاعات دستورات لازم را صادر کرده و تیم های تهاجمی جناح چپ و راست حملاتی را با موشک های ضد تانک نصب شده بر روی خودروها، سلاحهای زرهی و دیگر ادوات جنگی با دقت لازم به سمت دشمن شلیک می کنند. سپس نیروهای چینی و مغولی از جهات مختلف هماهنگ و به سمت مناطق اصلی پیشروی می کنند. فرمانده چینی عملیات توضیح داد که این مانور مشترک درک متقابل و دانش سخت افزاری و تاکتیک های نظامی دو کشوررا باز هم بیشتر ارتقاء می دهد و پلتفرمی عملی برای تبادل تاکتیک ها و روش های آموزشی و بهبود توانایی های مشترک فراهم می کند و افزود که بخش اصلی عملیات بر دقت حملات، هماهنگی و مهارت کاربرد تاکتیک ها متمرکز است. فرماندهان هر دو طرف ضرورت باز هم بیشتر آموزش های مشترک در مرکز فرماندهی مشترک را بررسی کردند، چالش های موجود عملیات را بررسی کردند هدف تدوین استراتژی های هدفمند و اصلاح و بهبود تاکتیک ها است.
با توجه به اینکه هر دو کشور دارای مرز مشترکند برگزاری مانور های مشترک بمنظور مقابله با گروه های مسلح غیرقانونی که به عنوان تهدیدات امنیتی غیر رسمی طبقه بندی می شوند، منجر به صلح و ثبات در منطقه می شود.
«استپ پارتنر-2024» چه سیگنالی ارسال می کند؟
با برگزاری رزمایش "Steppe Partner-2024" اولا، اعتماد بنفس متقابل نظامی بین دو کشور همسایه باز هم تقویت می شود. در 20 سال گذشته، همکاری های دفاعی نظامی بین چین و مغولستان به تدریج پیشرفت کرده است. چین و مغولستان مانور مشترک همکاری دفاع مرزی-2023 را در منطقه مرزی، منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور در شمال غربی چین در تاریخ 10 نوامبر 2023 تحت عنوان توقف فعالیت های جنایی غیرقانونی* در امتداد مرزها برگزار کرده بودند، و اکنون در تلاش برای بهبود توانایی های نیروهای دفاع مرزی دو کشور در جلوگیری مشترک از قاچاق مرزی و فعالیت های تروریستی* و حفاظت از صلح و ثبات مرزی، مانور جدیدی را برگزار کردند. دراین آموزش مشترک نظامی برای اولین بار نیروهای زمینی به عنوان واحدهای پیشرو در همکاری با هم عمل می کردند. چین یک گردان نیروی نظامی با انواع مختلف سلاح و تجهیزات چرخ دار را برای آموزش به مغولستان اعزام کرده بود که شامل حمله با قدرت آتش، پشتیبانی عملیاتی، پشتیبانی لجستیکی و سایر عناصر تخصصی دیگر است. نسبت به مانور های پیشین محتوای آموزش مشترک متنوع تر شده است، عملیات حرفه ای تر، و دشوارتر شده است و این نشان دهنده روند افزایش مداوم اعتماد متقابل نظامی بین چین و مغولستان است. یک کارشناس نظامی چینی که نخواست نامش فاش شود، روز شنبه به گلوب ال تایمز گفت که مانورنظامی مشترک «استپ پارتنر-2024» که در مغولستان برگزار شد، ارتقاء کیفیت باز هم بیشتر مانور دفاعی مرزی چین و مغولستان است که سال گذشته در چین برگزار شد و یک گام مشخص دیگر در همکاری نظامی دو کشور است.
مغولستان دارای 4,710 کیلومتر مرز مشترک با چین است. همکاری نظامی بین دو کشور بدون شک از جنبه دفاعی ـ امنیتی هر دو کشور اهمیت دارد. افزایش اعتماد متقابل نظامی بین چین و مغولستان منجر به ارتباطات و مبادلات باز هم بیشتر بین دو ارتش می شود و به هر دو کشور کمک می کند تا صلح و آرامش را در مناطق مرزی حفظ کنند.
دوم، مانور نظامی مشترک بیان کننده این است که امنیت و ثبات منطقه به طور مشترک قابل حفظ است. در سال های اخیر، ایالات متحده بارها اقدامات نفی کننده دیپلماتیک علیه کشورهای آسیا و اقیانوس آرام انجام داده است. در سال 2023، رهبران امریکا و کره جنوبی اعلامیه واشنگتن را صادر کردند که در آن بر گسترش تعهدات بازدارندگی و استفاده احتمالی از سلاح های هسته ای در شبه جزیره کره تاکید شده بود. در همان سال، امریکا، ژاپن و کره جنوبی اولین مانور هوایی سه جانبه خود را برگزار کردند که وضعیت تنش زا در شبه جزیره کره را تشدید کرد. امسال امریکا یک نشست سه جانبه با ژاپن و فیلیپین برگزار کرد که باعث درگیری های منطقه ای شد. ایالات متحده هنوز ذهنیت جنگ سرد و ذهنیت تهاجمی بی رقیب را حفظ می کند، چنین تصوراتی منجر به تشنج مداوم در مناطق مختلف جهان می شود. ادامه رویکرد ذهنیت جنگ سرد و بی رقیبی، باعث تشدید رویارویی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام می شود.
چنین اقداماتی از سوی امریکا به امنیت استراتژیک کشورهای منطقه آسیب می رساند، فشار بر کشورهای منطقه را برای جانبداری افزایش می دهد و در نتیجه بر ثبات سیاست های دیپلماتیک و امنیتی خارجی مغولستان نیز تاثیر می گذارد.
در بیانیه مشترک 2022 در مورد پیشبرد مشارکت استراتژیک جامع در عصر جدید بین دو کشور تاکید شده است. مغولستان تمایل خود را برای همکاری با چین در چارچوب GSI چین ابراز کرده است.
نخست وزیر مغولستان «لووسان نامسرای» که تحصیل کرده دانشگاه هاروارد می باشد، در سال 2023، طی دیداری از چین، حمایت خود را از سه طرح جهانی پیشنهادی چین اعلام کرد. آموزش مشترک ارتش چین و مغولستان بر چگونگی مقابله با فعالیت های گروه های مسلح غیرقانونی* تمرکز دارد .
مغولستان همچنین دارای مرز مشترک با روسیه و چین است و روزانه 10,400 تن زغال سنگ به چین صادر می کند.
--------------
* (منظور از «فعالیت های تروریستی و فعالیت های گروه های مسلح غیرقانونی» فعالیت تجزیه طلبانه بخشی از مسلمانان افراطی ایالت ایغور درشمال غربی چین است که مدارکی گسترده از همکاری آنها با داعش هم در سوریه وعراق و هم در افغانستان و پاکستان مشاهده می شود.سازمان های اطلاعاتی غرب در هماهنگی با این جریان افراطی می کوشند صحنه اجتماعی چین را آشفته جلوه بدهند.م)
منابع:
https://www.globaltimes.cn/page/202405/1312531.shtml
https://www.globaltimes.cn/page/202405/1312186.shtml?id=11

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 927  -  2 خرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت