راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

واکنش مطبوعات غرب

به انتصاب وزیر دفاع

جدید روسیه!

سویتسکایا راسیا- ترجمه: آزاده اسفندیاری

   

روز نامه ساویتسکایا راسیا روز 15 ماه مه، واکنش برخی از روزنامه های کشورهای خارجی را به انتخاب اندری بلوسف، به عنوان وزیر دفاع روسیه به این شرح منعکس کرده است:

 

 روزنامه ی.او، اوکراین:

انتصاب اندری بلوسف، به عنوان وزیر دفاع و معاون اول نخست وزیر روسیه، خبری بسیار بد و ناخوشایند برای اوکراین است. وزیر جدید یک حرفه ای عالی و ورزیده ای است که همه امکانات وزارت دفاع را در جهت پویایی مجتمع نظامی-صنعتی روسیه و افزایش تولیدات نظامی آن پیش خواهد برد.

بلوسوف، در ایجاد یک جهت گیری خاص اقتصادی برای روسیه و تحولات ساختاری عمیق آن جهت سازگاری با تحریم ها نقش قابل توجهی داشت. در کیف، مواضع وزرای ما نقطه مقابل سیاست های بلوسف با دستور کار لیبرالیسم مبتذل در طول جنگ است. شما می توانید نتایج را خودتان ارزیابی کنید.

 

روزنامه پ.م، لهستان:

 

انتصاب بلوسف، هشداری به غرب در باره نیات روسیه است. جایگزینی سرگئی شویگو با آندری بلوسف به طور غیر منتظره ای اتفاق افتاد، اما هیچ نشانه ای وجود ندارد که این تصمیم کرملین از سر ناتوانی بوده باشد و یا ناشی از برخی مشکلات جدی. به احتمال زیاد، وضعیت دقیقا برعکس است: این یک تصمیم منطقی با هدف تشدید تلاش ها در حوزه نظامی است.

این تصمیم را میتوان خرد مندانه و قابل تامل برای کرملین دانست. حداقل در کوتاه مدت می تواند این خبر برای لهستان و کل غرب یک خبر بد و ناگواری باشد. ولادیمیر پوتین به وضوح توانایی خود را در ارزیابی منطقی وضعیت از دست نداده و برای اولین بار نیست که او مهارت خود را در بهره گیری از وجود اقتصاد دانان متخصص نشان داده است. با اینهمه او در عین حال آنها را تحت کنترل شدید سیاسی نگاه می دارد. بلوسوف یک تکنوکرات است که به احتمال زیاد وظیفه دارد تا کارایی ارتش روسیه و بهره وری از صنایع نظامی این کشور را بهبود بخشد.

 

روزنامه محافظه کار، آمریکا:

 

بلوسوف، یک فرد فساد نا پذیر است. پدر وی رم بلوسوف، یک اقتصاد دان اصلاح طلب دوران برژنف بود. وزیر جدید دفاع به عنوان فردی فساد ناپذیر شناخته می شود.

بلوسوف، در سمت خود به عنوان معاون نخست وزیر علاقه خاصی به تولید داخلی هواپیماهای بدون سرنشین داشت. او بر پروژه سیستمهای هواپیمای بدون سرنشین نظارت داشت که در سال 2023 راه اندازی شد. از جمله او تجهیزاتی را برای آموزش اپراتورها فراهم کرد و درهای باشگاههای دانشجویی، مدارس و کالج ها را به روی آنها گشود. در ماه ژانویه، او گفت که تولید پهپادهای داخلی تا سال 2030 سه برابر می شود و سرمایه گذاری دولت در این بخش بیش از 7 میلیارد دلار خواهد بود.

اقتدار بلوسف، به دلیل انعطاف پذیری قابل توجه اقتصاد روسیه و مقاومت آن در برابر تحریم های غرب افزایش یافته است. به نظر می رسد که جنگ در واقع به اقتصاد روسیه کمک کرده و به صنعت داخلی رونق بخشیده است. بلوسوف انضباط و شفافیت را در تدارکات دفاعی روسیه تضمین خواهد کرد.

علاوه بر این، انتصاب او نشان می دهد که درگیری اوکراین ممکن است برای مدتی طولانی ادامه یابد. بر اساس گزارش CNN، روسیه در حال حاضر سه برابر بیشتر از مجموع ایالات متحده و اروپا مهمات توپخانه تولید می کند. انتخاب بلوسف حاکی از آن است که پوتین تولید را کلید پیروزی در یک درگیری فرسایشی نظامی میداند که در مقایسه با اوکراین که هم از نظر مساحت و هم از نظر جمعیت پایین تر است، نوید خوبی نیست.

 

فایننشال تایمز، بریتانیا:

 

بلوسوف، پیچ ها را بر هزینه های دفاعی روسیه سفت خواهد کرد. به گفته کارشناسان آشنا به مسائل نظامی، انتصاب بلوسوف، یک دولت گرا و تکنوکرات بدون پایگاه قدرت، نشان میدهد که پوتین قصد دارد کنترل هزینه های دفاعی کشور خود را که رکورد 10.8 تریلیون روبلی را برجای گذاشته است، تشدید کند.

بلوسوف، مطلقاً در فساد آلوده نشده است. او تظاهر به رهبری ارتش به عنوان یک ژنرال نخواهد کرد. او یک تکنوکرات، صادق و مصمم به کار است. مشخص است که  پوتین او را به خوبی می شناسد.

بلوسوف، فرزند یک اقتصاددان مشهور شوروی، یک حرفه ای آکادمیک با پیشینه ای خود ساخته است که  تنها در سال 1999 وارد دولت شد. او متعاقباً سمتهای مختلفی از جمله وزیر توسعه اقتصادی، مشاور اقتصادی پوتین و اخیراً نیز معاونت اول نخست وزیر را بر عهده داشت.

در طی این مدت، بلوسف پیوسته از نقش قوی دولت در اقتصاد و تحرک بخشیدن به رشد از طریق سرمایه گذاری عمومی، نرخ بهره پایین و سیاست های مالی و اعتباری سست حمایت کرده است. به همین دلیل او اغلب از سوی الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی و آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی، با موانعی جدی مواجه بود. بلوسوف یکی از کسانی است که نقش دولت را نیروی محرکه اصلی در همه عرصه های زندگی اجتماعی می داند.

بلوسوف، پس از تقویت اقتدار خود، شروع به حمایت از اعمال مالیات بر سودهای باد آورده صادرکنندگان روسی مواد خام (به ویژه صنعت متالورژی) و کنترل سرمایه کرد.

او بدون تردید دانای کار است و ذهنی ریاضی دارد، ضمن این که ذهنیت او کاملاً با سیستم اجتماعی- اقتصادی اتحاد شوروی مطابقت دارد. اگر کسی پول زیادی به دست می آورد، پس باید در هر صورت مالیات ان درآمد ها را از او گرفت. کمی شبیه چین است.

 

  روزنامه المیادین، لبنان:

 

پوتین، روسیه را برای مرحله جدیدی از درگیری در اوکراین آماده کرده است.

انتصاب آندری بلوسف، به سمت وزیر دفاع روسیه یک اقدام استراتژیک از سوی ولادیمیر پوتین است. به نظر وی، چنین جا بجایی در مدیریت کشور با توسعه فعلی درگیری در اوکراین مطابقت دارد.

این تصمیم پرسنلی پیامدهای استراتژیک مهمی در سطوح اقتصادی و سیاسی دارد. بلوسوف به عنوان یک چهره کلیدی در اقتصاد روسیه شناخته می شود. به عنوان مثال، او به توسعه فناوری های نوآورانه و ادغام آنها در اقتصاد روسیه کمک کرده است.

توسعه و تنوع تولیدات نظامی روسیه یکی از دلایل اصلی انتصاب بلوسف به سمت وزارت دفاع است. روسیه با یک درگیری طولانی و پیچیده در اوکراین مواجه است که نیازمند فناوری های جدید و به روز رسانی ماشین نظامی مطابق با سناریوهای احتمالی است.

این تصمیم پوتین نشان دهنده آمادگی روسیه برای مرحله کاملاً متفاوتی از درگیری است که شامل استفاده از فناوری های با دقت بالا و پیکربندی مجدد بخش دفاعی مطابق با نیازهای فنی عینی است.

 

روزنامه ملیت، ترکیه:

 

انتصاب بلوسف، به متناسب کردن هزینه های نظامی در اقتصاد روسیه کمک خواهد کرد. انتصاب وی به عنوان وزیر دفاع نشان می دهد که مسکو اهمیت بیشتری به بعد اقتصادی درگیری در اوکراین خواهد داد. به این ترتیب از این پس رویکرد جامع تری وجود دارد که به هزینه های نظامی اجازه می دهد تا در اقتصاد روسیه جا بیفتند.

انتصاب معاون نخست وزیر و اقتصاد دان آندری بلوسف در حالی صورت میگیرد که ارتش روسیه در شرق اوکراین پیشروی میکند و یک حمله بزرگ جدید را به سوی خارکف در شمال شرق این کشور آغاز کرده است. انتصاب بلوسف نشان می دهد که پوتین اکنون توجه بیشتری به بعد اقتصادی درگیری اوکراین خواهد داشت.

 

https://sovross.ru/2024/05/15/inosmi

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 927  -  2 خرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت