راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دست رد سنگال

بر سینه فرانسه

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

   

"عثمان سونکو" نخست وزیر جدید و چپ گرای سنگال، سیاست استقلال از فرانسه و جلوگیری از دخالت آن کشور در امور داخلی سنگال را رسما اعلام کرد. او گفت که مخالف سیاست نواستعماری غرب در آفریقا و حضور نظامی فرانسه در این قاره است. سونکو روز 16 مه، طی یک سخنرانی در دانشگاه "داکار" (پایتخت سنگال) در حضور ژان لوک ملانشون، نماینده چپ پارلمان فرانسه سرکوب های سیاسی گذشته در سنگال را که فرانسه از آن حمایت کرد محکوم کرد و گفت:

در طول سالهای سرکوب خشونت آمیز جنبش سیاسی سنگال، که منجر به مرگ بیش از شصت نفر، هزاران مجروح و بیش از 1000 زندانی سیاسی شد، دولت فرانسه از اقدامات دولت حمایت کرد و همین سیاست را اتحادیه اروپا نیز دنبال کرد.

عثمان سونکو قبل از اینکه در آوریل گذشته توسط رئیس جمهور منتخب "باسیرو دیومای فایه" به عنوان رئیس دولت منصوب شود، چندین ماه در زندان بود و از شرکت او در انتخابات ریاست جمهوری ممانعت به عمل آمد. محکومیت او به زندان موج شدیدی از اعتراضات را در کشور به همراه آورد که توسط پلیس به شکلی خونین سرکوب شد.

عثمان سونکو همچنین حضور نظامی فرانسه در کشورش را زیر سوال برد و گفت: «ما باید دلایل بهره مندی ارتش فرانسه از چندین پایگاه نظامی در کشورهای ما و تأثیر این حضور بر حاکمیت ملی و استقلال استراتژیک سنگال را به جهانیان اعلام کنیم. ما در گذشته، یعنی زمانی که رئیس جمهور مکرون دکترین جدید آفریقایی کاخ الیزه را مبنی بر رد حمایت های سیاسی از رژیم های مستبد و فاسد در افریقا را مطرح کرد ما از این سیاست استقبال کردیم اما این سیاست تنها یک شعار بود و عملی نشد. سیاست امروز سنگال علیه مردم فرانسه نیست بلکه علیه سیاست استعماری دولت فرانسه است. سیاستی که فرانسه میخواهد همچنان گذشته در کل افریقا پیش ببرد. ما از همکاری با همه کشورهای جهان و از جمله فرانسه بر اساس احترام متقابل و به رسمیت شناختن آرمان‌های مشروع هر ملت برای حاکمیت خود» استقبال می کنیم.

 

.https://www.humanite.fr/monde/afrique-france/senegal-ousmane-sonko-denonce-le-silence-et-le-neocolonialisme-demmanuel-macron

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 927  -  2 خرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت