راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آیت الله طالقانی و روحانیون مرتجع

  

روحانیون بیش از هر قشر و طبقه دیگری با هم اختلاف نظر و فتوا دارند و باز، بیش از هر قشر و طبقه دیگری یکدیگر را تا حد شناخت از باطن، می شناسند. از جمله قشرها و لایه بندی های درون روحانیت، قشر مرتجع آنست که برای به کرسی نشاندن افکار و نظرات خود از هیچ جنایت و دروغ و خدعه ای دریغ ندارد. انگلستان نفوذی دیرینه در میان روحانیون داشته و هنوز هم دارد و بیش از همه در میان همین قشر مرتجع. کافی است نگاهی بیاندازیم به فعالیت های فدائیان اسلام که حتی برای لحظه ای در کارشکنی علیه دکتر مصدق غفلت نکردند.  در کودتای 28 مرداد، دولت کودتا با آنها کاری نداشت و حتی به دلیل خدماتی که دربار شاه کرده بودند، مورد احترام هم بودند تا آنکه هوس کردند نخست وزیر وقت "علاء" را هم ترور کنند. دست به این ترور زدند اما موفق به کشتن علا نشدند و فرمانداری نظامی کودتا به این نتیجه رسید که دیگر تاریخ مصرف فدائیان اسلام پایان یافته و باید جمعشان کرد. همین کار را کردند. از میان آنها، چند تنی که مغز خشک تری داشتند اما آلوده به وابستگی به انگلستان نبودند اعدام شدند. از جمله رهبر این گروه "نواب صفوی" که سیدی جوشی و ماجراجو و درعین حال خشونت طلب بود. بقیه آنها محکوم به چند سال زندان شدند. در آن دوران بقایای فدائیان اسلام و گروه قتله منصور نخست وزیر که بعدا گروه موتلفه اسلامی را تشکیل دادند همه با هم در یک بند زندان بودند. تیرهوش ترین فرد گروه قتله منصور توانست بفهمد که انگلستان در میان فدائیان اسلام نفوذ داشته و برخی ترور هایی که این گروه انجام داد، زیر سر انگلستان بود. حاج مهدی عراقی همین فرد با هوش در میان گروه قتله منصور بود که در کتاب خاطراتی که پس از انقلاب منتشر شد، به همین مسئله نفوذ انگلستان در گروه فدائیان اسلام اشاره کرده است.

بعدها، انجمن حجتیه با اجازه دربار شاه و تحت حمایت ساواک تاسیس شد، با همین افکار ارتجاعی و اکنون میراث دار فدائیان اسلام، گروه قتله منصور یا موتلفه  اسلامی و انجمن حجتیه، جبهه پایداری است که یکی از روحانیون مرتجع بنام مصباح یزدی آن را پایه ریزی کرد. گروهی که آینده نشان خواهد داد انگلستان و اسرائیل چگونه در آن نفوذ دارد.

این اشارات بسیار کوتاه را کردیم تا یکی از اولین خطبه های آیت الله طالقانی را که درباره همین مسائلی است که دربالا به آنها اشاره کردیم منتشر کنیم. نماز جمعه تهران از آن کیفیت اولیه اش در آغاز تاسیس جمهوری اسلامی، رسیده است به نماز جمعه ای که امثال صدیقی پیش نماز آنست!

https://www.rahetudeh.com/rahetude/2020/jolay/746/talaghani.mp4

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 927  -  2 خرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت