راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حضور رهبر "کوبا"

در اجلاس اورآسیا

ترجمه و تالیف ـ عسگر داوودی

   
«همکاری متقابلا سودمند»: موردی است که مسئولین دو کشور در در جلسه شورای عالی اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)بر آن تاکید کردند.
 
«دیاز- کانل» رئیس جمهور و دبیر اول حزب کمونیست کوبا، در جلسه ی شورای عالی اتحادیه اقتصادی اوراسیا شرکت کرد.
جمهوری سوسیالیستی کوبا تنها کشور خارج از منطقه اوراسیاست که عضو ناظر انجمن ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه است.
هاوانا علاقمند است، قادر به ارائه محصولات کوبایی بیشتر در بازار اوراسیا باشد. رهبر کوبا در جریان سفر به مسکو برای شرکت در اجلاس اورآسیا با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز دیدار و مذاکره کرد. در این دیدار بر همکاری های سیاسی و اقتصادی میان دو کشور تاکید شد.
سفر رئیس جمهور و دبیر اول حزب کمونیست کوبا به روسیه بخشی از یک برنامه دیدار از سه کشور الجزایر، ترکیه و چین نیز بود. در این سفر او علاوه بر دیدار با پوتین با دیمیتری مدودف، رئیس حزب «روسیه متحد» و معاون شورای امنیت روسیه و نیز با گنادی زوگانف، دبیر اول حزب کمونیست روسیه نیز ملاقات کرد. در این ملاقات اوتأکید کرد که «رفیق زوگانف سابقه طولانی در ارتباط با انقلاب کوبا دارد، چه به عنوان یک کارگر، چه به عنوان نماینده طبقه کارگر اتحاد جماهیر شوروی سابق، چه به عنوان یک کمونیست روس و چه به عنوان رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه.»
 
در نشست شورای عالی اتحادیه اقتصادی اوراسیا «دیاز- کانل» در سخنرانی خود خواستار سرمایه گذاری بیشتر در زمینه های «منافع مشترک» شد. «دیاز- کانل» اعلام کرد: روسیه «در اجرای پروژه های مهم برنامه کوبا برای توسعه اقتصادی و اجتماعی تا سال 2030» در زمینه های انرژی، صنعت و حمل و نقل همکاری نزدیک خواهد داشت و «شرایط اقتصادی دشواری که تاکنون به دلیل محاصره و خصومت امپریالیسم امریکا در حال گذر است». وی خاطرنشان کرد که برنامه ملی کوبا برای توسعه اقتصادی و اجتماعی تا سال 2030 تا حد زیادی با اولویت های میان مدت و بلند مدت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با تاکید بر نقش علم و نوآوری هماهنگ است. علاوه بر تبادل سنتی بین جزیره و کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در زمینه های صنعت و کشاورزی، بیش از همه زمینه هایی مانند تولید دارو و بیوتکنولوژی است که کوبا می تواند کمک زیادی به آن بکند. او گفت: «ما تجربه و دستاوردهایی را که در صنایع پزشکی، دارویی و زیست دارویی به دست آورده ایم را صمیمانه به همکاری های آینده ارائه می دهیم.» او اتحادیه اقتصادی اوراسیا که اهمیت آن با توجه به وضعیت ناپایدار در نقاط مختلف جهان افزایش یافته را یک پروژه ادغام موفق، جذاب و پایدار با توسعه مستقل مبتنی بر منافع مردم ما و خارج از مکانیسم های سلطه بر سیستم بین المللی تحت کنترل «دلار امریکا» توصیف کرد. به گفته رئیس جمهورکوبا، اتحادیه اقتصادی اورآسیا نیز می تواند به سهم خود «به ایجاد یک نظم جهانی جدید، عادلانه تر، جامع تر و متعادل تر کمک کند.»
برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا نیز در همان نشست به روابط اقتصادی خوب متقابل بین دو کشور اشاره کرد و گفت: «روسیه یک تامین کننده مهم سوخت و کود برای تولید مواد غذایی است.»
در این رابطه گرانما ارگان حزب کمونیست کوبا نوشت: یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت وجود دارد که فرصت هایی را برای اقتصاد ما ارائه می دهد و در عین حال منافعی را برای اقتصاد روسیه به ارمغان می آورد، زیرا کوبا دروازه ای به امریکای لاتین و کارائیب برای روسیه است. روسیه در حال حاضر گندم را علاوه بر روغن و کود تامین می کند. علاوه بر این، روس ها سومین گروه بزرگ گردشگران در کوبا را تشکیل می دهند. علاوه بر موارد مشابه، گردشگری منجر به گسترش اتصالات پرواز های منظم شده است. پس از اعلام مسکو و هاوانا مبنی بر اینکه می خواهند روابط خود را گسترش دهند، شرکت های روسی نیز متعهد به افزایش سرمایه گذاری در کشاورزی، حمل و نقل، انرژی، ارتباطات و بهداشت شده اند.
----------------------------
 
تاریخ تحریم کوبا توسط ایالات متحده به درازای موجودیت انقلاب سوسیالیستی در این جزیره باز می گردد. ایالات متحده از سال 1959 با انواع توطئه ها و تحریم های اقتصادی کوبا را با انواع مشکلات مواجه کرده است. در سال 1982 در دوره ریاست جمهوری رونالد ریگان بود که آمریکا این کشور را در فهرست «کشورهای حامی تروریسم» قرارداد. پس از آن باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا در سال 2015 اذعان کرد که اعمال انواع تحریم ها علیه کوبا توجیه پذیر نیست و این جزیره را از لیست تحریم ها حذف کرد، اما جانشینان او دونالد ترامپ و جوزف بایدن این تصمیم را لغو کردند. عواقب این تحریم ها عدم امکان دسترسی کوبا به بازارهای مالی بین المللی است که منجر به کمبود ارز خارجی و همچنین کمبود مواد خام مهم، غذا، دارو، کالاهای صنعتی و محصولات روزمره می شود. نمایندگان کشور های مترقی و غیر وابسته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تقریبا سال به سال به اتفاق آرا خواستار توقف محاصره امریکا علیه کوبا و حذف این کشور از این لیست می باشند، اما ایالات متحده با همکاری دیگر کشورهای امپریالیستی که خود بارها اقدامات تروریستی علیه کشورهای دیگر به ویژه در منطقه و به ویژه علیه کوبا انجام داده اند، با انواع استدلال های دهان پر کن رسانه ای از غلو تحریم ها ممانعت می کنند. ایالات متحده خود با اشغال نظامی مداوم منطقه بندری گوانتانامو، این جزیره را نیز به یکی از مراکز شکنجه سازمان های اطلاعاتی خود در سطح جهان تبدیل کرده است. همچنین حملات تروریستی و اقدامات باندهای جنایتکار از فلوریدا که غالبا توسط مزدوران مهاجر مستقر در آمرذیکا سازماندهی شده اند، علیه موسسات و افراد در کوبا؛ محاصره اقتصادی، تجاری و مالی، اعمال می شود. رفتار آمریکا عملا قوانین بین المللی را نقض می کند و طبق منشور سازمان ملل متحد به عنوان «رفتار جنگی» تعریف می شود، که برای دهه ها توسط جامعه بین المللی و اخیرا توسط یک دادگاه بین المللی به شدت محکوم شده و خواستار لغو آن شده است. مسکو از لغو تحریم‌های اقتصادی علیه کوبا حمایت می‌کند. در سال 2014 در جریان دیدار پوتین از کوبا، مسکو 90 درصد از کل بدهی 30 میلیارد دلاری جزیرۀ آزادی به روسیه را بخشید و 10 درصد آن را به شرط سرمایه‌گذاری در کوبا حفظ کرد.
پنج کشور (کوبا جمهوری دموکراتیک خلق کره، ایران، سوریه و ونزوئلا) مشمول تحریم های امپریالیستی آمریکا می باشند.
 

https://www.jungewelt.de/artikel/475525.unblock-cuba-washington-gibt-sich-gener%C3%B6s.html

https://www.jungewelt.de/2024/05-15/index.php

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 928  -  9 خرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت