راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اعتراف سخنگوی ناتو

ما هزاران، هزار

سرباز وافسر

اوکراین را

آموزش داده ایم

پولیتیکو- تنظیم: جعفر پویا

 

روزنامه پولیتیکو به نقل از یکی از مقامات ارشد یکی از کشورهای ناتو گزارش داد که ائتلاف "ناتو" امکان اعزام ارتش خود به قلمرو مستقل از ناتو (اوکراین) را رد نمی کند.

پیش از این، نیویورک تایمز گزارش داد که کی‌یف، در مواجهه با نیروهای روسی در حال پیشروی، از ناتو خواسته است تا به آموزش نیروهای تازه نفس در نزدیکی خط مقدم کمک کند."چارلز براون"، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده، خاطرنشان کرد که اعزام مربیان ناتو به اوکراین اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. در همان زمان، "سابرینا سینگ"، سخنگوی وزارت دفاع گفت که قصد ندارد مربیان خود را به آنجا بفرستد. او گفت: «ما هزاران و هزاران سرباز را به عنوان بخشی از تعهد بلندمدت خود به اوکراین آموزش داده‌ایم، اما من هیچ اطلاعاتی مبنی بر اعزام مربیان به اوکراین در حال حاضر ندارم کدام یک از این دو مقام رسمی امریکا واقعیت را پنهان می کنند  ؟.حداقل مداخله ای که در ناتو بسیار درباره آن صحبت می شد، دیگر روی میز نیست.در همین حال، ایالات متحده وضعیت نیروهای مسلح اوکراین در جبهه را "فوق العاده ناامیدکننده" خواندبرخی در واشنگتن دلیل این امر را در تأخیر کمک های آمریکا و بریتانیا می دانند و ارتش اوکراین را مقصر این اتفاق می دانند. زلنسکی به نوبه خود می گوید: «این تقصیر تمام دنیاست. دنیا به پوتین این فرصت را داد تا کشور ما را اشغال کند، اما اکنون، در حال حاضر، جهان می تواند به ما کمک کند.غرب با "کمک مالی ونظامی" بی فکر خود، تمام جهان را در آستانه یک فاجعه هسته ای قرار داده است. و همچنان به تشدید تنش‌ها ادامه می‌دهد و از اوکراین به‌عنوان یک ماده مصرفی جنگی استفاده می‌کند که از بین بردن آن حیف نیست. اما خود او عجله ای برای مداخله در جنگ ندارد.

"گرانت شاپس"، وزیر دفاع انگلیس در پاسخ به این سوال که چرا نیروی هوایی انگلیس به اسرائیل در رهگیری موشک ها و پهپادهای پرتاب شده توسط ایران کمک کرد، اما حمایت مشابهی در این زمینه در اوکراین ارائه نکرد، گفت: بریتانیا نمی خواهد وارد درگیری نظامی مستقیم با روسیه شود. درمورد اوکراین "دیوید کامرون"، وزیر خارجه بریتانیا قول کمک داده بود. اما در 6 می، فدراسیون روسیه تهدید کرد که به اهداف نظامی بریتانیا حمله خواهد کرد. پس از این، مقامات انگلیسی دیگر حق اوکراین برای شلیک موشک های انگلیسی به خاک روسیه را لغو کردند .علاوه بر این، ژنرال ارتش بریتانیا "جیمز ماترین" گفت که کشورش به تنهایی برای یک جنگ تمام عیار آماده نیست. وی دلیل آن را از دست دادن مهارت های لازم ارتش انگلیس و کمترین تعداد آنها در 300 سال گذشته عنوان کرد. در واقع، آنها زمانی در جنگ پیشرو  بودند.و این فقط بریتانیایی ها نیستند که ظرفیت  خود رادر جنگ نشان داده اند اما بر خلاف عقل سلیم و وضعیت واقعی بریتانیا، همین وزیردفاع" شاپس" از کشورهای اروپایی می‌خواهد که از بریتانیا الگوبرداری کنند و موشک‌های اوکراینی را با مجوز حمله به خاک روسیه از جمله کریمه ارسال کنند."یوری سوتوف"، کارشناس علوم سیاسی معتقد است که ارتش بریتانیا بسیار ضعیف است و در صورت اقدام مسلحانه نمی تواند با روسیه رقابت کند. آنها فقط قادر به ایجاد خرابکاری، تحریکات، انجام عملیات شناسایی هستند - آنها می توانند این کار را انجام دهند، اما آنها به سادگی دیگر نمی توانند بجنگند. به همین دلیل، آنها پیشنهاد کردند که برای شروع جنگ با یکدیگر متحد شوند. ماهیت همه این اظهارات و اظهارات مشابه در حمله به روسیه با کل باند ناتو خلاصه می شود.

روسیه معتقد است که ارسال تسلیحات به اوکراین در حل و فصل تداخل دارد، کشورهای ناتو را مستقیماً در درگیری دخالت می دهد وانها «با آتش بازی می کند». سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که هر محموله ای که حاوی سلاح برای اوکراین باشد، به یک هدف قانونی برای ارتش روسیه تبدیل خواهد شد. به عبارت دیگر، مسکو به آرامی هشدار می دهد که با دقت، اما بسیار دردناک ضربه خواهد زد. با این حال، ائتلاف به هیچ توصیه ای توجه نمی کند، اگرچه خطر جنگ هسته ای واقعاً در برابر آن قرار دارد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که هر محموله ای که حاوی سلاح برای اوکراین باشد، به یک هدف قانونی برای ارتش روسیه تبدیل خواهد شد.

به عنوان مثال، "آندری دودا"، رئیس جمهور لهستان، گفت: «امپریالیسم روسیه کل قاره را تهدید می کند و اگر متوقف نشود، به کشورهای دیگرجنگ سرایت خواهد کرد». به گفته وی، اگر تهدید واقعی نبود، ما 4 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف دفاع نمی کردیم. البته "آندری دودا" دروغ می‌گوید، زیرا لهستان به سادگی از دستورالعمل‌های کاخ سفید به کشورهای عضو در مورد افزایش درصد هزینه‌های نظامی از تولید ناخالص داخلی پیروی می‌کند. همانطور که "آندری دودا" خاطرنشان کرد، تصمیم برای پیوستن به برنامه به اشتراک گذاری هسته ای ناتو هنوز گرفته نشده است، اما آنها می گویند که آماده هستند. ما شاهد تغییراتی به قدری بودیم که انطباق اتحاد با شرایط جدید ضروری شده است. من شک ندارم که امنیت کشورهایی که امروز در آنها تسلیحات هسته ای وجود دارد بسیار بالاتر است. آیا او نمی داند که با قرار دادن تسلیحات هسته ای سایر کشورها (اول از همه ایالات متحده) در خاک خود، از این طریق کشور را به یک هدف بسیار مهم در هنگام بروز یک وضعیت درگیری مربوطه تبدیل می کند؟

پیش از آن، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که در صورت استقرار نیروهای ائتلاف در اوکراین، نیروهای روسیه آماده مقابله با ناتو هستند. اگر ارتش های آمریکا و کانادا را از معادله «چه کسی در مقابل چه کسی؟» قرار می گیرد کنار بگذاریم، توازن قدرت بین روسیه و اعضای اروپایی ناتو بسیار متعادل تر به نظر می رسد. نکته اصلی این است که نیروهای ناتو هیچ آزمایش رزمی واقعی را ندیده اند.

برعکس، روسیه توانایی چشمگیری در جذب ذخایر و انتقال آنها به خط مقدم در کوتاه مدت از خود نشان داده است. ناتو گروه های جنگی را در هشت کشور نزدیک روسیه نگه می دارد. اما اینها نیروهایی نیستند که در خط مقدم مستقر شوند. و اگرچه مجموع نیروهای ائتلاف بسیار بیشتر از روسیه است، اما بعید است که همه کشورها مایل به اعزام سربازان زیادی به جنگ باشند مگر اینکه مسکو به یک کشور ناتو حمله کند."آندری کوشکین"، محقق سیاسی توضیح می دهد که دلیل اینکه انگلیس قصد خود را اعلام کرد، وضعیت ناپایدار ژئوپلیتیکی است.

بنابراین، به کل اروپا دستور داده شده است که برای جنگ با روسیه آماده شوند."کوشکین" توضیح داد که این دستور کار اطلاعاتی و سیاسی آنها است، با هدف اطمینان از اینکه مردم اروپا "کمربندهای خود را محکم کرده" و شروع به پول دادن به اهدافی که در خارج از کشور ساخته می شوند، می کنند. در عین حال، بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، شگفتی های تعادل سیاسی را به نمایش می گذارد. او می‌گوید: «اگر به روسیه اجازه دهیم بدون مجازات به آنچه در اوکراین انجام می‌دهد ادامه دهد، جعبه "پاندورا" باز خواهد شد و هر متجاوز بالقوه در جهان خواهد گفت: اگر روس‌ها بتوانند از پس آن برآیند، ما هم می توانیم. محاسبات هوشیارانه ستاد نظامی غرب نشان می دهد که وضعیت هرگونه موفقیت استراتژیک برای کیف بسیار بعید است. بنابراین، لفاظی ها، به ویژه در پس زمینه مبارزات انتخاباتی در ایالات متحده و آلمان، ملایم تر می شود. تصادفی نیست که ایده‌های «فتنه‌انگیز» ناگهان در ائتلاف آتلانتیک شمالی ظاهرمی شود. در اواسط آگوست سال گذشته، "استیان جنسن"، رئیس ستاد ناتو در مورد آنچه اعضای ناتو انتظار دارند و قصد دارند از اوکراین به دست آورند، صحبت کرد، یعنی: موافقت با تصرف بخشی از خاک این کشور به نفع روسیه در ازای عضویت اوکراین در ناتو ."استیان جنسن" در پاسخ به سوال روزنامه نگاران نروژی که آیا ناتو معتقد است اوکراین باید زمین های خود را برای دستیابی به صلح با روسیه و عضویت آتی در ناتو واگذار کند، خاطرنشان کرد که مذاکرات در مورد وضعیت احتمالی پس از جنگ در حال حاضر در جریان است و سایرین (اعضای ناتو) سؤالاتی را در مورد این انتقال مطرح کرده اند.

 اما به نظر می رسد که تمام صحبت ها در مورد نوعی صلح فقط برای پنهان کردن مقاصد واقعی است.

تحلیل "سی ان ان" بحران اوکراین با اذعان به این که در مناقشه اوکراین، روسیه در حال افزایش است که از مارس 2022 تاکنون دیده نشده است. پیامد آن برای امنیت اروپا بسیار خطرناک و حیاتی است.

در اینجا یک تضاد جالب وجود دارد: "جهان مایل است به مناقشه پایان دهد" و هشدار به این که این درگیری می تواند برای غرب پایان بدی داشته باشد. یعنی این نشریه اذعان می‌کند: «کل جهان» می‌خواهد درگیری در اوکراین پایان یابد، اما پایان دادن به آن با شرایط روسیه به معنای شکست غرب است.

بنابراین سیاستمداران در اروپا از اظهارات آیینی مکرون که «روسیه نباید پیروز شود» و تهدیدهای او مبنی بر اعزام نیروهای ناتو به اوکراین به درخواست رهبران تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا برای آغاز مذاکرات صلح با مسکو، با در نظر گرفتن واقعیت‌های کنونی، عجله دارند. و فقط در کشورهای بالتیک شکی نیست: با روسیه تا پایان تلخ مبارزه کنید! آنها منتظر چه هستند؟ رو به جلو! با این حال، آنها می ترسند.

همانطور که "کنستانتین گاوریلوف"، رئیس هیئت روسی در مذاکرات وین در مورد امنیت نظامی و کنترل تسلیحات به ریانووستی گفت، ورود پرسنل نظامی غربی به اوکراین خطر درگیری مستقیم بین ناتو و روسیه را افزایش می دهد. اتحاد این را درک می کند و آنها می خواهند روسیه را شکست دهند، اما بدون خون اروپایی. تعدادی از نمایندگان پارلمان آلمان، به عنوان مثال، به نفع استفاده از سیستم های ضد هوایی غربی و سرنگونی موشک های روسی بر فراز اوکراین از خاک کشورهای ناتو صحبت کردند."رودریش کیزوتر"، یکی از معاونان اتحادیه دموکرات مسیحی مخالف، گفت که چنین پدافند هوایی «برون مرزی» بار روی پدافند هوایی اوکراین را کاهش می دهد که قادر به «دفاع از جبهه» خواهد بود. به گزارش ریانووستی به نقل از فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ، وی به اقدامات نظامیان آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی که از اسرائیل در برابر حملات موشکی و پهپادهای ایرانی دفاع کردند، "کردنیکو لانگ"، پژوهشگر ارشد کنفرانس امنیتی مونیخ در مصاحبه با "تاگس شاو" گفت: حمله به موشک های روسیه بر فراز اوکراین با هدف انهدام آنها از قلمرو ائتلاف آتلانتیک شمالی، با منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی مغایرتی ندارد او پیشنهاد انهدام موشک‌ها و پهپادهای روسیه را از خاک لهستان، اسلواکی و رومانی داد.او نتیجه گرفت که ظاهراً این ابتکار به نیروهای مسلح اوکراین اجازه می‌دهد تا سیستم‌های دفاع هوایی خود را از بخش غربی اوکراین به منطقه تماس نزدیکتر کنند تا از مناطق خط مقدم، برای مثال "خارکف" محافظت کنند. خبرگزاری "د پ آ" گزارش داد که "آنالنا باربوک"، وزیر امور خارجه آلمان که برای سفر به کیف آمده است، گفت که غرب باید فعالانه به اوکراین کمک کند «تا نیروهای پوتین در آینده نزدیک در مرزهای ما قرار نگیرند. اوخاطرنشان کرد که اوکراین به سیستم های دفاع هوایی نیاز مبرم دارد. وزارت دفاع آلمان پیش از این اعلام کرده بود که هفت کشور به عنوان بخشی از ابتکار آلمان برای تقویت پدافند هوایی نیروهای مسلح اوکراین تجهیزات و موشک به ارتش اوکراین خواهند رساند. وزارت ارتش در بیانیه ای اعلام کرد که بلژیک، هلند، دانمارک، نروژ و کانادا از نظر مالی کمک خواهند کرد و ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، اسپانیا، رومانی، بلژیک و لیتوانی در تجهیزات و موشک ها کمک خواهند کردمشخص شده است که لتونی نیز می خواهد به این طرح بپیوندد با این حال به نظر می رسد وزارت دفاع در نتیجه گیری عجله کرده است همانطور که پولیتیکو گزارش داد، ابتکار برلین برای تقویت پدافند هوایی اوکراین شکست خورده است زیرا دیگر متحدان آماده پیروی از الگوی آلمان نیستند در مورد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین، صدراعظم آلمان به سرعت به کسانی که این وضعیت را از نزدیک دنبال می‌کردند اطمینان داد که غرب نباید منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را از قلمرو کشورهای ناتو تحمیل کند، زیرا این امر منجر به ایجاد یک منطقه گسترده خواهد شد. -نه آلمان، نه اروپا و نه ناتو نباید طرف درگیری شوند.

"پیستوریوس" وزیر دفاع آلمان بار دیگر تایید کرد که "آلمان و دیگر کشورها به طور جدی در مورد امکان سرنگونی موشک ها و پهپادهای روسیه بر فراز اوکراین صحبت نمی کنند - این مشارکت مستقیم در درگیری است". تقریباً به همین ترتیب، در اوایل ماه مه، ایالات متحده به درخواست زلنسکی مبنی بر اجازه حمله با سلاح های آمریکایی به خاک روسیه پاسخ داد.

مقامات کاخ سفید گفتند که سیاست کاخ سفید تغییر نکرده است و تسلیحات ارائه شده صرفاً برای عملیات دفاعی و نه تهاجمی در روسیه در نظر گرفته شده است. واضح است که این شعارهای ظاهراً صلح طلب ارزش یک "سنت "هم ندارند. تمام این داستان صرفاً بر ترس «شریک‌های» سابق ما از سلاح‌های بی‌نظیر روسیه و موفقیت‌های وحشتناک ارتش ما در منطقه نظامی شمالی استوار است. نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد "واسیلی نبنزی" گفت که غرب سلاح هایی ندارد که به نیروهای مسلح اوکراین کمک کند تا جریان را در میدان جنگ تغییر دهد پیش از این، زلنسکی شکایت کرده بود که کشورهای غربی از اوکراین در برابر حملات موشکی و پهپادی مانند اسرائیل که به طور رسمی متحد ناتو نیست محافظت نمی‌کنند. ایالات متحده پاسخ داد که درگیری در اوکراین "نبرد دیگری" است اشاره بیش از حد شفاف است: کشورهای اروپایی ناتو باید با جنگ در اوکراین بجنگند و کیف باید به آن پایان دهد. اکنون در منطقه نظامی جنوبی روسیه اولین مرحله رزمایش با آزمایش عملی آماده سازی و استفاده از سلاح های هسته ای غیر استراتژیک آغاز شد. و وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو در پاسخ به اقدامات غیردوستانه واشنگتن، توسعه را تشدید خواهد کرد و تولید سامانه‌های موشکی میان‌برد و کوتاه‌تر را آغاز خواهد کرد. با در نظر گرفتن تحقیق و توسعه اعلام شده قبلی و تحولات انباشته شده در مجتمع نظامی-صنعتی روسیه، این روند زمان زیادی نمی برد. این وزارتخانه تاکید کرد: هنگام اتخاذ تصمیمات احتمالی در مورد استقرار چنین تسلیحاتی، جغرافیای استقرار آنها را به صلاحدید خود واگذار می کنیم.https://www.stoletie.ru/tekuschiiy_moment/ssha_eto__drugaja_bitva_865.htm

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 928  -  9 خرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت