راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اوکرائینی ها

بی آنکه بدانند

قربانی طمع

امریکا شدند!

تدوین و تنظیم: آذرنگ

 

هدف از جنگ علیه روسیه فراهم کردن زندگی راحت برای آمریکایی ها است. "حاکمیت" و "استقلال" - این دو کلمه شاید از اواخر دهه 1980 در اوکراین محبوب ترین کلمات باشند. اما پس از مداخله امریکا درسال 2014 در امور اوکراین این کلمات به فراموشی سپرده شدند. واشنگتن، ابتدا با کودتا علیه پوروشنکو و جنگ در دونباس، شعار های "کریمه را برگردان"، "دنباس را برگردان".. به اوکراینی ها تحمیل کرد.

ضد حمله گسترده نیروهای مسلح اوکراین در ماه ژوئن گذشته با هدف "بازگرداندن کریمه و دونباس" انجام شد. روسیه که سنگرهای دفاعی خود را تقویت کرده بود به حملات انها پاسخ داد. ده ها هزار سرباز نیروهای مسلح اوکراین در خطوط دفاعی روسیه کشته شدند، کشورهای ناتو سرسختانه رژیم نازی اوکراین را تامین مالی و مسلح کردند. دلار و یورو به کیف سرازیر شد، اسلحه و مهمات وسیعا به اوکراین تحویل داده شد و روس ها به آرامی و مداوم تجهیزات غربی و مزدوران ناتو را نابود کردند. 

به گفته ناظران خوش بین، اوکراین هنوز می تواند بیش از 700 هزار سرباز "گوشت جلوی توپ" را  بسیج کند. غرب به وضوح می خواهد جنگ علیه روسیه را طولانی کند. نیروهای مسلح اوکراین تاکنون نیم میلیون کشته و مجروح در میدانهای جنگ برجای گذاشته اند و تلفات همچنان در حال افزایش است. غرب همچنان شعار میدهد که نیروهای مسلح اوکراین باید "کریمه و دونباس را بازگردانند" درحالیکه میدانند این موضوع عملی نیست.

 روسیه سرزمین های تاریخی خود را به کسی واگذار نخواهد کرد. و مردم در سرزمین های آزاد شده از اشغال اوکراین نمی خواهند به جهنم نازی های اوکراین بازگردند. بی اختیار این سوال مطرح می شود: چرا غرب با دیدن تمام بیهودگی آرزوهای خود، مردم اوکراین را به سوی مرگ سوق می دهد؟همه چیز در مورد کریمه روشن است. در آنجا، کشورهای ناتو به دنبال تصرف سواحل زیبای کریمه نیستند، بلکه بدنبال  بدست آوردن بندر "سواستوپل" با پایگاه دریایی منحصر به فرد ان مبیاشند که در برابر حملات هسته ای محافظت می شود.

در سال 2014، پس از آنکه نازی ها قدرت را در اوکراین بدست گرفتند، کشتی های جنگی آمریکایی اعزام شدند و رژیم کی یف اعلام کرد که توافق با روسیه در مورد اجاره چندین پایگاه توسط ناوگان روسیه در  دریای سیاه ، از جمله "سواستوپل"، را لغو می کند.

مردم کریمه فورا با پایگاه هایش به روسیه پیوستند و اتحاد آتلانتیک شمالی انگشت به دهان باقی ماند. اکنون سربازان اوکراینی برای کریمه و دونباس برای ایالات متحده می میرند و غرب هنوز در رویای نابودی روسیه و بازگرداندن آمریکا به موقعیت هژمونیک جهانی است، درحالیکه شکست روسیه برای ناتو غیرممکن است.

دونباس یک مورد خاص است. به عنوان مثال، صنعت دونتسک بیش از 40 درصد از درآمد ارزی اوکراین را در دوران پیش از جنگ تامین می کرد. نهنگ های میلیاردر مانند "آخمتوف، کولومویسکی" و امثال آنها، در اینجا پروار شدند. "یانوکوویچ" و قبیله اش در اینجا سرمایه خود را ساختند. اما طبیعتاً این چیزی نیست که مردم واشنگتن نگران آن باشند. چیزهایی هست که مرسوم نیست با صدای بلند درباره آن صحبت کنیم و این تنها پول نیست. از یک طرف تقسیم وفروپاشی روسیه مطرح است و همانطور که آژانس تجارت خارجی آلمان فدرال تجارت و سرمایه گذاری آلمان (GTAI)  اشاره کرد، جنگ در اوکراین همچنین نبردی برای منابع معدنی است. این کشور دارای ذخایر بزرگ آهن، تیتانیوم و لیتیوم است.. طبق گزارش GTAI، "12.400 میلیارد دلار ذخایر معدنی" از کنترل ارتش اوکراین خارح شده است و ارتش روسیه این مناطق را در کنترل دارد که، "شامل 41 معدن زغال سنگ، 27 میدان گاز، 9 میدان نفتی و 6 معدن سنگ آهن." اوکراین نه تنها زغال سنگ، گاز، نفت و گندم، بلکه عناصر و فلزات خاکی کمیاب، به ویژه لیتیوم، که "طلای سفید" نامیده می شود، عنصر بسیار مهمی برای گذار به انرژی های جدید و فناوری های حمل و نقل است. این کشور حدود یک سوم ذخایر لیتیوم موجود در اروپا را در اختیار دارد. بزرگترین میدان آن در مرکز دونباس واقع شده و تنها چند کیلومتر با خط مقدم جبهه فاصله دارد.

مقاله ای در Tagesspiegel که دو ماه پس از شروع جنگ روسیه منتشر شد، به ذخایر لیتیوم 500000 تنی در روستای "شوچنکو" در منطقه دونتسک و حداقل دو ذخایر دیگر اوکراین اشاره کرد. شرکت های غربی و الیگارش های اوکراینی حتی قبل از جنگ برای کنترل این "طلای سفید" به شدت مبارزه کردند. همانطور که "تاگس اشپیگل" گزارش داد، «تجار اوکراینی» (که به دولت الیگارشی "پوروشنکو" اوکراین نزدیک بودند) که با شرکت های معدنی غربی ارتباط داشتند، بدون مناقصه مجوز استخراج معدن لیتیوم "شوچنکو" را در سال 2018 دریافت کردند (شرکت مورد بحث، پترو مشاور، بود. کمی قبل از شروع جنگ به لیتیوم اروپایی اوکراین تغییر نام داد.) بزرگترین مجله تجاری آلمانی "کپیتال" مقاله ای منتشر کرد که در آن نوشت به دلیل "اشغال" این منطقه در شرق اوکراین توسط روسیه "تامین مواد خام به اروپا" در معرض تهدید قرار گرفت. در عین حال، اوکراین نه تنها یک "صادر کننده پیشرو غلات" است، بلکه بزرگترین تامین کننده تیر آهن به اتحادیه اروپا و "هسته اصلی امنیت انرژی اروپا" است. این مجله نوشت که در میان سرمایه گذاران "نگرانی وجود دارد که جنگ منجر به کاهش صادرات مواد خام کلیدی شود." مرکز تحلیل سیاست اروپا (CEPA) در مقاله‌ای با عنوان « تیتانیوم اوکراین می‌تواند از غرب دفاع کند» در سپتامبر 2022 منتشر کرد: «حمایت از اوکراین توسط ملاحظات استراتژیک و ارزش‌های اخلاقی و سیاسی دیکته می‌شود. اما کمک های درازمدت غرب نیز باید بر اساس منافع مادی مستحکم باشد.» و علاوه بر این: "ذخایر قابل توجه تیتانیوم در اوکراین" "یک منبع کلیدی برای غرب است"، زیرا این فلز "بخش جدایی ناپذیر بسیاری از سیستم های دفاعی" مانند هواپیما و اجزای موشک است و در حال حاضر مواد اولیه هواپیماهای ایرباس، شرکت بوئینگ. چنین "وابستگی" به "رقبا و دشمنان استراتژیک" از دیدگاه غرب غیرقابل قبول است و می توان با کمک منابع اوکراینی آن را متوقف کرد. به عنوان مثال، شرکت ولتا Velta مستقر در Dnipro، بزرگترین صادرکننده خصوصی مواد خام تیتانیوم در اروپا، یک سیستم تولید جدید ایجاد کرده است که فرآیند فشرده تولید اسفنج تیتانیوم را دور می‌زند و می‌تواند فلز نهایی را برای صنایع دفاع و هوافضای ایالات متحده واروپا تامین کند. با توجه به اینکه تنها پنج کشور در جهان به طور فعال اسفنج تیتانیوم تولید می کنند - چین، روسیه، قزاقستان، ژاپن و اوکراین- شرکت فناوری "ولتا" می تواند یک تغییر بازی در زنجیره تامین باشد و وابستگی غرب به روسیه و چین را کاهش دهد. نشریه نیوزویک در 28 ژانویه 2023 گزارش داد: «تلاش‌های فشرده‌ای در ایالات متحده و کشورهای متحد برای شناسایی، توسعه و بهره‌برداری از منابع عظیم فلزی (تیتانیوم) اوکراین در حال انجام است که برای توسعه پیشرفته‌ترین فن‌آوری‌های نظامی غربی که شکل خواهند گرفت، حیاتی است.» این اساس بازدارندگی آینده در برابر روسیه و چین است." در این مقاله آمده است: "اگر اوکراین پیروز شود، ایالات متحده و متحدانش در موقعیتی برتر قرار خواهند گرفت."

کشورهای غربی به طور فعال در حال بحث در مورد چگونگی بهترین بهره برداری از ثروت معدنی اوکراین هستند. به همین منظور بود که "روبرت هابک" حزب  (سبزها) وزیر اقتصاد آلمان به همراه هیئتی از تجار بلندپایه ازمنطقه  بازدید کرد. طبق گزارش مجله صنعت Mining World، در مجموع حدود 20000 ذخایر معدنی در اوکراین وجود دارد که تنها 7800 مورد از آنها اکتشاف شده است. تلاش های ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای غارت ذخایر لیتیوم و تیتانیوم اوکراین بخشی از طرح های گسترده تر برای پیوند اوکراین به غرب به عنوان تامین کننده استراتژیک مواد خام است. به ویژه، اتحادیه اروپا به دنبال رهایی خود از وابستگی به چین، تامین کننده اصلی آن در حال حاضر، است که اتحادیه اروپا و همچنین ایالات متحده در حال آماده شدن برای جنگ علیه آن هستند. اینکه آیا این طرح های تهاجمی عملی خواهند شد یا نه، موضوع دیگری است. اگر خاورمیانه در حال حاضر به یک جنگ بزرگ تبدیل شود، دیگر مشکلات برای واشنگتن، از جمله اوکراین، در پس‌زمینه محو خواهند شد. اما در حال حاضر، کیف به همراه تل آویو یکی از نگرانی های واشنگتن هستند. در عین حال، طی یک سال و نیم گذشته، بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در فراخوان های خود برای کمک به اوکراین، اغلب استدلال هایی را مطرح کرده است که حول اهداف والایی مانند نیاز به دفاع از دموکراسی، آزادی و ارزش ها غرب می چرخد. و تاکید کرد که در صورت موفقیت ولادیمیر پوتین، امنیت ملی آمریکا در خطر خواهد بود. با این حال، همانطور که "پولیتیکو" اخیراً گزارش داد، این تزها دیگر جواب نمی دهند، بنابراین دولت بایدن یک طلوع سیاسی انجام داده و اکنون ادعا می کند که حمایت بیشتر از اوکراین برای آمریکایی ها شغل ایجاد می کند. گزارشگران نشریه "پولیتیکو" می‌گوید: «با تکمیل ذخایر تسلیحات خود، با صنعت دفاعی ایالات متحده همکاری می‌کنیم تا توانایی‌های خود را گسترش دهیم و نیازهای ایالات متحده و متحدانمان را در حال حاضر و آینده برآورده کنیم». بنابراین، کاخ سفید به احساسات میهن پرستانه متوسل می شود تا جمهوری خواهان مخالف را متقاعد کند که نه تنها از اوکراین حمایت کنند، بلکه لایحه بزرگی را نیز به تصویب برساند که شامل بودجه برای کمک به اسرائیل است. این تقاضای بودجه 62 میلیارد دلاری اضافی 50 میلیارد دلار در مجتمع صنعتی دفاعی ایالات متحده سرمایه گذاری خواهد کرد و تضمین می کند که ارتش ما همچنان تواناترین، قدرتمندترین و مجهزترین ارتشی است که جهان تاکنون شناخته است. واشنگتن همچنین در پایان "تز"اکتبر خود گفت: خطوط تولید، اقتصاد آمریکا را تقویت می کند و مشاغل جدید در ایالات متحده ایجاد می کند. امااصل این سند به این خلاصه می شود که اوکراینی ها باید بمیرند تا آمریکایی ها بتوانند خوب زندگی کنند. واشنگتن تایمز گزارش می دهد که آنها کمک نظامی به کیف را یک "سرمایه گذاری هوشمندانه" در امنیت ملی و راهی برای ایجاد مشاغل بسیار ماهر برای آمریکایی ها می دانند. بر اساس این منطق، پنتاگون چهل و نهمین مرتبه تسلیحات نظامی به اوکراین را به مبلغ 150 میلیون دلار ارسال خواهد کرد. پنتاگون تاکید کرد که حمایت از اوکراین به دلیل کمک های نظامی ایالات متحده به اسرائیل کاهش نخواهد یافت.

با وحود بر این نیویورک تایمز می نویسد که اوکراین در پس زمینه اوضاع در خاورمیانه "در پس زمینه محو شده است". کیف در حال از دست دادن توجه رسانه ها و حمایت متحدان است. اما نکته اصلی این است که رای دهندگان آمریکایی ازهزینه میلیاردها دلار برای زلنسکی خسته شده اند. و انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است. در این شرایط، دولت بایدن در حال توسعه استراتژی جدیدی برای افزایش حمایت از اوکراین است. او شروع به متقاعد کردن شهروندان آمریکایی کرد که کمک به کیف باعث تقویت اقتصاد آمریکا و ایجاد شغل می شود. از 62 میلیارد دلاری که بایدن می خواست به اوکراین بدهد، حداقل 50 میلیارد دلار به صنایع نظامی آمریکا اختصاص خواهد یافت. پرزیدنت بایدن در یکی از سخنرانی های اخیر خود یادآور شد که مجتمع نظامی-صنعتی تعداد زیادی شغل برای آمریکایی ها در سراسر کشور فراهم می کند. موشک‌های پاتریوت برای باتری‌های دفاع هوایی در "آریزونا "تولید می‌شوند. گلوله‌های توپخانه در 12 ایالت در سراسر کشور - پنسیلوانیا، اوهایو، تگزاس تولید می‌شود، و افزود که «امروز، کارگران میهن‌پرست آمریکایی در حال ساختن زرادخانه دموکراسی و خدمت به آرمان آزادی هستند.» سیاست جدید بایدن توسط برخی جمهوری خواهان نومحافظه کار جنگ طلب حمایت شد. به عنوان مثال، رهبر اقلیت سنا، "میچ مک کانل،"  در CBS گفت. که حمایت از اوکراین سودمند است زیرا این گونه است که ایالات متحده بدون از دست دادن سربازان خود با روسیه می جنگد. «هیچ آمریکایی در اوکراین کشته نشده است. ما در حال بازسازی پایگاه صنعتی خود هستیم. اوکراینی ها ارتش یکی از بزرگترین رقبای ما را نابود می کنند. برای من سخت است که در این مورد خطایی پیدا کنم.» هیچ کس در واشنگتن در مورد مزدوران ایالات متحده صحبت نمی کند که به طور منظم در منطقه نظامی شمالی کشته می شوند. چرا؟ جنگ فقط تجارت است و هیچ چیز شخصی نیست. به گزارش رویترز، سفارشات نظامی برای نیازهای اوکراین شروع به افزایش درآمد پیمانکاران اصلی دفاعی ایالات متحده می کند.

شرکتهای نظامی لاکهید، جنرال داینامیکس و RTX قبلاً گفته‌اند که نتایج مالی آنها فراتر از انتظار است و سازندگان انتظار دارند درگیری در اوکراین و جنگ اسرائیل با حماس تنها در کوتاه‌مدت تقاضا را افزایش دهد. بنابراین، بخش سیستم‌های رزمی جنرال دینامیک، که خودروهای زرهی، تانک‌ها و توپخانه‌های مورد استفاده اوکراین را تولید می‌کند، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، درآمد خود را تقریباً 25 درصد افزایش داده است. فروش سه ماهه سوم شرکت "نورث روپ گرومن" در بحبوحه تقاضای شدید برای مهمات و موتورهای موشکی مورد استفاده در سامانه های موشک پرتاب چندگانه GMLRS، 6 درصد افزایش یافت

وشرکت "رتسک" که موشک‌های AMRAAM را نیز تولید می‌کند، به تحلیلگران وال استریت گفت که از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین در فوریه 2022، سفارش‌هایی به ارزش سه میلیارد دریافت کرده است که مربوط به کمک به کی‌یف و تامین مجدد ایالات متحده است  شرکت. RTX انتظار دارد سفارشات افزایش یابد. تولیدکنندگان اسلحه در خارج از ایالات متحده نیز در حال ثبت سود هستند. تولیدکننده سوئدی Saab" پیش بینی فروش خود را برای کل سال در میان تقاضای شدید افزایش داد. شرکت آلمانی "راین متال" از افزایش سود در سه ماهه سوم خبر داد. در جریان معاملات نهم اکتبر، سهام "لئوناردو ایتالیایی" که از جمله هلیکوپتر تولید می کند و "راین متال" آلمان که تانک تولید می کند نیز بیش از 4.5 درصد افزایش یافت. به گزارش فایننشال تایمز (FT، اجازه دهید اضافه کنیم که سهام شرکت های دفاعی در اروپا و ایالات متحده نیز در پس زمینه جنگ بین اسرائیل و حماس افزایش یافت. در میان برندگان اصلی فروش تسلیحات نظامی شرکت هواپیماسازی سوئدی "ساب"و "لاکهید مارتین" آمریکایی بودند. شایان ذکر است که ایالات متحده تمام تسلیحات خود را به صورت اعتباری به اوکراین می دهد، که کیف مطمئن نیست که اصلاً قادر به پرداخت آن باشد. بنابراین در این مرحله تمام کمک های نظامی بر عهده بودجه آمریکاست. با این حال، شرکت های مجتمع نظامی-صنعتی مالیات های بالایی می پردازند و برای کشور شغل ایجاد می کنند، بنابراین تسلیح اوکراین در هر صورت یک تجارت بسیار سودآور برای ایالات متحده است نکته مهم در جریان آتی سفارشات برای شرکت های تسلیحاتی آمریکایی و گسترش اجتناب ناپذیر تولید، کاهش هزینه نهایی محصولات نظامی برای خرید توسط خود پنتاگون است. این بدان معناست که بزرگترین بودجه وزارت دفاع ایالات متحده در حال حاضر در جهان، فرصت خرید سلاح های بیشتر و ارزان تر را خواهد داشت تحلیلگران واشنگتن به نظر مالیات دهندگان "مردم" اروپایی اهمیت چندانی نمی دهند، زیرا آنها مجبورند سودهای شرکتهای امریکایی را از جیب خود تامین کنند. روسیه ارسال تسلیحات به اوکراین را محکوم می کند. کرملین بارها اعلام کرده است که این امر تنها درگیری را طولانی می کند، اما نتیجه آن را تغییر نمی دهد. در عین حال، تشدید جنگ در اوکراین نشان می دهد که محافل حاکمه غرب به خاطر منافع خودخواهانه خود آماده اند تا به سمت هر افراطی بروند. جنگ در اوکراین منبع درآمدی تمام نشدنی برای مجتمع نظامی-صنعتی آمریکاست. به همین دلیل است که ایالات متحده جنگ می کند، اما پیروز نمی شود. هرچه درگیری اوکراین بیشتر طول بکشد، نهادهای نظامی-صنعتی و سیاسی آمریکا سود بیشتری را از میدان نبرد در اوکراین جمع‌آوری می‌کنند За что умирают украинцы / Текущий момент (stoletie.ru)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 903  -   10 آبان 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت