راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بیست و سومین کنفرانس سالانه
احزاب کمونیست و کارگری در ترکیه

هنوز نظری واحد
درباره جنگ اوکراین
وجود ندارد!

یونگه ولت- ترجمه عسگر داوودی

 

به میزبانی حزب کمونیست ترکیه، بیست و سومین کنفرانس بین المللی احزاب کمونیست و کارگری در این کشور برگزار شد. در این رابطه روزنامه یونگه ولت آلمان شنبه 6 آبان گفتگوئی با «پاتریک کوبله» دبیر اول حزب کمونیست آلمان منتشر کرده است.
یونگه ولت: هفته گذشته شهر ازمیر ترکیه میزبان بیست و سومین کنفرانس بین المللی احزاب کمونیست و کارگری بود. دولت اردوغان مخالفتی با برگزاری این کنفرانس نداشت؟
پاتریک کوبله: خیر. برگزاری کنفرانس بخوبی پیش رفت. متاسفانه احزاب کمونیست سودان و اسرائیل نتوانستند نمایندگان خود را به کنفرانس بفرستند. البته دلیل این مسئله درگیری های موجود در دو منطقه بود. جمعا 140 نماینده از 68 حزب و بیش از 50 کشور حضور داشتند. نمایندگان دولتی هم در آخرین شب برگزاری حضور داشتند.
س: احتمالا تشدید تنش در غزه از جمله مسائل حاد مطرح در کنفرانس بوده است؟
ج: در همبستگی با مردم و رنج کشیده فلسطین هیچ نوع اختلاف نظری وجود نداشت. در این رابطه بیانیه ای با حمایت کلیه شرکت کنندگان به تصویب رسید و در رابطه با مسائل مربوط به چین، روسیه و اوکراین بحث و بررسی های متعددی مطرح شد. البته اختلافاتی در این رابطه وجود داشت ، تجربه نشان داده است که مباحثات بطور سازنده ای پیش می رود.
س: در کنفرانس سال 2022 دو قطعنامه مختلف در رابطه با جنگ اوکراین مطرح شد. آیا امسال در این رابطه نکات مشترکی مشاهده می شد.
ج: خیر. مانند سال گذشته، قطعنامه ها برای امضا در دسترس بودند. در سال 2022 مشخص شد که نیمی از احزاب از یک قطعنامه حمایت می کنند و نیمی دیگر از قطعنامه ای دیگر. من فکر می کنم این دو دیدگاه فعالا همچنان وجود خواهند داشت. اما من ارزیابی دقیقی هنوز ندارم. هیچ بحثی در این مورد در جلسات عمومی پیش نیامد اما در گروه های کوچکتر بحث های فشرده ای وجود داشت. البته اجماع براین است که ناتو متجاوز اصلی است.
س: تفاوت نظر های فعلی کدامند؟
ج: دیدگاهی براین است که روسیه یک کشور سرمایه داری امپریالیستی است و این جنگ یک جنگ بین امپریالیست هاست.اما موضع دوم که حزب ما نیز به آن معتقد است، انکار نمی کند که روسیه یک کشور سرمایه داری است، اما حضور روسیه را در اوکراین از موضع تدافعی و در مقابل اقدامات امپریالیسم غالب در کشورهای عضو ناتو ارزیابی می کند. یعنی روسیه مجبور بوده با ورود به اوکراین جلوی پیشروی ناتو را به سمت مرز های شرقی خود گرفته و به این اقدامات پاسخی تدافعی بدهد.
س: این نوع ارزیابی ها معمولا در دراز مدت منجر به ارزیابی ها و مفاهیم مختلف جدیدی می شود. احتمالا یک موضع طرف یک دولت بورژائی را می گیرد و طرف دیگر برعکس آن تحلیل میکند. آیا نقطه مشترکی در بین این دو دیدگاه برای رسیدن به یک تفاهم وجود دارد؟
ج: من فعالا هیج نشانه ای از امکان بروز یک تفاهم مشترک در این رابطه نمی بینم. اما وجوه مشترکی در مواردی وجود دارد. مثلا همه احزاب شرکت کننده در کنفرانس تحویل سلاح به اوکراین از طرف غرب را محکوم می کنند. البته من شکی ندارم که ما در مبارزه مشترک خود در نهایت بر اختلافات غلبه خواهیم کرد.
س: آیا احزاب کمونیست کشورهای در حال جنگ نیز حضور داشتند؟
ج: بله. از روسیه حزب کمونیست فدراسیون روسیه و حزب کارگران کمونیست حضور داشتند و از اوکراین حزب کمونست اوکراین و اتحادیه کمونیستهای اوکراین که البته هر دو حزب در اوکراین فعال اما غیر قانونی هستند. حزب دوم معتقد است که این درگیری، مبارزه میان بورژوازی روسیه علیه امپریالیسم ناتو است.
س: آیا کنفرانس ازمیر، کنفرانسی از تجمع احزاب کوچک بود؟
ج: خیر. علاوه بر احزاب کمونیست روسیه، حزب کمونیست چین با یک هیئت بزرگ در کنفرانس حضور داشت، رفقای کوبایی، احزاب کمونیست پرتغال و یونان هم بودند. نمایندگان دو حزب کمونیست هند که نماینده 2 میلیون تن از مردم هند هستند، حزب کمونیست ترکیه و تعداد زیادی از احزاب دیگر هم بودند. در مجموع، ارزیابی اینست که جنبش جهانی کمونیستی اگر چه هنوز در بسیاری از مناطق در حالت دفاعی هستند، اما همچنان امیدوار و بسیار شاداب سرزنده هستند.

https://www.jungewelt.de/artikel/461949.kommunistische-weltbewegung-wir-k%C3%B6nnen-weiter-miteinander-reden.html


تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 903  -   10 آبان 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت