راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دیلی اکسپرس:

 نتایج سفر

پوتین به چین

و نگرانی امریکا

 

پس از سفر پوتین به چین بمناسبت اجلاس بررسی طرح "یک جاده یک کمربند" و مذاکرات طولانی اش با رهبر و عقد عظیم ترین قرار دادهای اقتصادی میان دو کشور، ستون نویس دیلی اکسپرس "پل ویترز" نوشت، سفر ولادیمیر پوتین به چین، ضربه بزرگی به آمریکا وارد کرد. "ایالات متحده ممکن است عنوان هژمون جهانی را از دست بدهند، زیرا ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ به طور مشترک تلاش می کنند تا "توازن قدرت جهانی" را تغییر دهند"

این روزنامه به نظرات کارشناس انگلیسی "اندرو سندرز"، محقق و  مدرس ارشد سیاست و روابط بین الملل در دانشگاه دی "مونتفورت" اشاره کرد که گفته است سفر رهبر روسیه به چین "مشکلات مهمی برای آمریکا ایجاد می کند."

 مهم است که بدانیم روسیه و چین به روند بلندمدت توسعه روابط گرم و فزاینده ای که 30 سال پیش آغاز شد ادامه می دهند. این همبستگی در زمان بحران بین المللی ناشی از حمله حماس به اسرائیل و حمله تلافی جویانه اسرائیل به نوار غزه افزایش یافته است و باعث نگرانی خاص امریکا شده است. به بیان ساده، "پوتین" و "شی" در حال همکاری با یکدیگر برای تغییر موازنه قدرت در جهان هستند. جالب است که ببینیم پوتین چه نقشی را برای روسیه در آینده متصور است، زیرا قدرت اقتصادی عظیم چین بدون شک آن را به شریک بزرگ در این ترکیب تبدیل می‌کند. اندرو سندرز در عین حال هشدار داد که قربانی اصلی روابط دوستانه مسکو و پکن آمریکاست.

رهبران روسیه و چین سعی می کنند مسائل بین المللی مانند اوکراین و تایوان را حل کنند. در حال حاضر یک اتحاد استراتژیک "بدون مرز" بین روسیه و چین وجود دارد .

 وی خاطرنشان کرد: حتی اگر رویدادهای کنونی را بزرگ نبینیم، در درازمدت، رهبران غرب ناچارند به این بیاندیشند که از موقعیت هژمون جهانی برکنار می شوند. رئیس جمهور چین با صراحت گفته است که هدف تغییر "چشم انداز بین المللی و آینده همه بشریت" است.

این تحیلگرمعتقد است که مسکو و پکن از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل استفاده خواهند کرد و از هرگونه طرحی که تحت رهبری ایالات متحده مطرح شود و با منافع چین یا روسیه مخالف باشد، جلوگیری خواهند کرد. گسترش بریکس و پیوستن عربستان سعودی به آن و قرار گرفتنش در کنار ایران توازن قدرت را در مقیاس منطقه و حتی جهان تغییر می دهد و این  گامی جدی در جهت تغییر موازنه نیروها در مقیاس جهانی خواهد بود.

 . Daily Express: у США начались проблемы из-за поездки Путина в Китай / Картина дня (stoletie.ru)

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 903  -   10 آبان 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت