راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

روسیه برای امنیت کوبا

باید گام های نوینی بردارد!

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه- آزاده اسفندیاری

  

دیمیتری نوویکوف، در نشست نوبتی مجلس فدرال روسیه، روز 26 اکتبر در سخنرانی خود گفت: روسیه باید نگران  تضمین‌های امنیتی استراتژیک کوبا باشد.

نویکوف، معاون رهبر حزب کمونیست روسیه و معاون اول رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی، در جلسه عمومی این مجلس در ارتباط با بررسی پیش نویس درخواست تجدید نظر توسط سازمان ملل متحد، جهت پایان دادن به محاصره اقتصادی، تجاری و مالی کوبا توسط ایالات متحده، سخنرانی کرد.

او دراین سخنرانی گفت:

 

هفته آینده بار دیگر مجمع عمومی سازمان ملل متحد لزوم پایان دادن به محاصره اقتصادی، تجاری و مالی جمهوری کوبا، توسط ایالات متحده آمریکا را بررسی خواهد کرد. در این زمینه ما باید با موضع گیری قاطع به فشار بر ملت‌های مستقل اعتراض کنیم و خواهان احترام به موازین حقوق بین‌الملل باشیم.
ایالات متحده، ادعا دارد که تحریم های ضد کوبا صرفاً دولت این کشور را هدف قرار داده است. اول اینکه چرا اگر حکومتی باب طبع آمریکا نباشد، باید برای سرنگونی آن زمینه‌های لازم را فراهم کند؟ ثانیا، نگاهی به لیست تحریم هایی که تا به حال اعمال شده است بیندازید! غذا، سوخت، انرژی، دارو، تجهیزات پزشکی... آیا همه اینها فقط به دولت کوبا تحمیل می شود؟ یا فقط نمایندگان مجلس ملی قدرت خلق را نشانه می گیرد؟ اگر بی پرده به این بحث های مبتذل نظر انداخته شود، سیاست پلید و ویرانگر ایالات متحده بیشتر عیان می شود.

برای چندین دهه، دوستان کوبایی ما تحت فشار فزاینده امپراتوری همسایه خود هستند. برخلاف هاوانا، سیاست های واشنگتن توسط مارکسیست ها تعیین نمی شود، سیاست آنها از این واقعیت قانون تبدیل تغییرات کمی به تغییرات کیفی پیروی می کنند، به این معنی که انباشت تدریجی پدیده های منفی متأثر از تحریم ها در اقتصاد کوبا به ایالات متحده مجال آن را می دهد تا به اهداف خود دست یابد یعنی تضعیف ثبات، انفجار اوضاع سیاسی، برکناری دولت و تحمیل یک رژیم دست نشانده دیگر.

مجموعه این سیاست ها اهداف معینی را دنبال می کند و این اهداف به طور مستقیم و بدون ابهام نیز اعلام می شود. قطعاً مجلس فدرال فدراسیون روسیه هرگز با چنین روش هایی موافقت نکرده و نخواهد کرد!

من می خواهم به شما یادآوری کنم که همکاری های دوجانبه روسیه و کوبا به طور فزاینده ای در حال توسعه است. طی دوران های مختلف، مذاکرات بین دولتی با اهمیت بسیاری انجام شده است و تا به حال توافق های عمده ای نیز به دست آمده است. در همین رابطه سران دو کشور، ولادیمیر پوتین و میگل دیاز، در نوامبر سال گذشته از بنای یاد بود رهبر انقلاب کوبا، فیدل کاسترو، در مسکو رونمایی کردند.

در اوائل سال جاری، ویچسلاو ولودین و استبان لازو هرناندز، روسای مجلس دو کشور، اولین نشست کمیسیون همکاری بین دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه و مجلس ملی قدرت خلق کوبا را در هاوانا برگزار کردند. در آن زمان نه تنها هیئت بزرگ پارلمانی ما در هاوانا بود بلکه ولودین را، نمایندگان تمام وزارتخانه های کلیدی در این سفر همراهی کردند که به جای خود عمل کاملاً ارزشمندی بود و نمونه و کار کرد مشوقی برای تعدادی از مسئولان ما شد.

در شرایط کنونی گاه مشاهده میکنیم که عده ای پا سست میکنند که به جا است گفته شود چنین مواردی توجیه پذیر نیست و باید ارتباط ها را در همه سطوح گسترش داد. بدین معنی که سیاست و استراتژی باید جلوتر از تشریفات مختلف و کشمکشهای بوروکراتیک باشد. وقت آن رسیده است تا به همه مقامات رسمی کشور در این مورد هشدار دهیم.

در عین حال، باید به خاطر داشته باشیم که ما باید ابتکار عمل را در دست بگیریم زیرا خیلی از موارد به ما بستگی دارد. از بسیاری جهات، این پارلمان است که رویکردها، معانی، اعمال سیاسی، قوانین و سنت ها را تنظیم می کند. ما و شما میتوانیم و باید بر روی فجایعی که از دهه نود در روسیه باقیمانده و ریشه دوانده است غلبه کنیم. من اکنون در باره  یک فرمول معین صحبت می کنم: "همکاری متقابل سودمند".

چه ارگانی می تواند میزان سود روسیه از همکاری با یک کشور خاص را تعیین کند؟ آیا قرار است بر اساس این اصل با دوستانمان چانه زنی کنیم؟ آیا ما به عنوان نمایندگان یک کشور بزرگ به طور جدی  حقیقتاً خواهان روبط سیاسی، امنیتی و تجاری با جمهوری کوبا خواهیم بود؟

آیا همه آماده هستند تا متوجه شوند که ایده های ضد استعماری مطرح شده توسط رئیس جمهور روسیه در مجمع والدای نه تنها باید تدوین شود، بلکه باید جامه عمل بپوشد؟ به هر حال، برای ما این یک موضوع مربوط به امنیت استراتژیک در جهان و همچنین امنیت روسیه نیز هست. اگر چنین است، پس آیا ما نباید با تمام وجود و امکانات  سیاسی و اقتصادی از دوستان خود حمایت کنیم؟

فقط باید در باره آنچه به دست خواهیم آورد فکر کنید و از جهنم میراث خیانت بار گورباچف و یلتسین عبور کرده و با میهن خود دوست و یکدل بمانید... در غیر این صورت نمی توان به معنای تزهای والدای پی برد. اگر هرکس در این موضوع موضع قاطع خود و درک مناسبی را از مشکلات داشته باشد، منظور ما محقق خواهد شد.

در این رابطه 12 برنامه توسط گنادی زیوگانف، دبیر کل کمیته مرکزی حزب ما در ارزیابی از وضعیت بین المللی که روز شنبه در پلنوم کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه بیان شد. سپس نمونه ای از واضح ترین اجرای ممکن یک خط و یک استراتژی، از جمله مهمتر از همه، ایدئولوژی ضد استعماری را خواهید دید که این استراتژی به تازگی در نشست بین المللی احزاب کمونیست و کارگری جهان در ازمیر ترکیه نیز مورد تایید قرار گرفت.

همکاران عزیز! در روسیه، اصطلاح "عمق استراتژیک" به طور فزاینده ای استفاده می شود. و به درستی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. عمق استراتژیک یعنی عمق سرزمینی، جغرافیایی و اقتصادی است. به دنبال این موارد فرصت برای ساخت لایه های دفاعی و تمام سیستم های امنیتی به دست می آید.

بله، ما، روسیه، این عمق استراتژیک را داریم. اما کشورهای کوچک فاقد آن هستند. از آن جمله با افسوس کوبا از این زمره است.

کوبایی ها دارای عمق اراده، عمق شجاعت، عمق آمادگی برای دفاع از حاکمیت خود می باشند، اما دولت کوبا عمق ارضی ندارد. فقط ما، روسیه بزرگ که دارای عمق استراتژیک هستیم می توانیم این عمق استراتژیک را برای حفاظت از حاکمیت و اجرای سیاست ضد استعماری در اختیار کوبا قرار دهیم. همانگونه که اتحاد جماهیر شوروی عملاً زمینه آن را فراهم و اجرا کرد. آری، اتحاد شوروی زمانی به عمق استراتژیک کوبا تبدیل شد و مردم آن کشور سالها در سایه صلح ، امنیت و رفاه زندگی کردند!

وظیفه کلیدی در حال حاضر باید به این صورت باشد: ارتقای سطح همکاری تجاری و اقتصادی و امنیتی بین روسیه و کوبا تا بالا ترین سطح تعامل سیاسی بین دو کشور.

من مطمئن هستم که پذیرش درخواستی به سازمان ملل در باره لغو محاصره کوبا توسط ایالات متحده، تأیید دیگری بر سطح بالای درک متقابل ما خواهد بود.

همه تجارب گذشته و امکانات مادی و معنوی لازم برای یک تصمیم مثبت و کارآمد برای ما در دسترس است. از طرف کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی، از شما نمایندگان خواستارم تا از پیش‌نویس درخواست تجدید نظر سازمان ملل حمایت کنید.

https://www.rline.tv/news/2023-10-26-dmitriy-novikov-na-zasedanii-gosudarstvennoy-dumy-rossii-sleduet-ozabotitsya-predostavleniem-kube-ga

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 903  -   10 آبان 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت