راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

روزشمار
جنگ ویرانگر
و خونین غزه
«والری ایلین» بنیاد فرهنگ استراتژیک
ترجمه- کیوان خسروی

 
در 7 اکتبر، جنبش حماس که نوار غزه را کنترل می‌کند و از سوی ایالات متحده آمریکا بعنوان سازمان‌ تروریستی طبقه‌بندی می‌شود، اعلام کرد که عملیات بزرگی را علیه اسرائیل به نام "توفان الاقصی" آغاز کرده است. فرماندهی این گروه دلیل آن را "انتقام هتک حرمت اسرائیل به مسجد "الاقصی" در بیت المقدس" عنوان کرد. رهبری سازمان جهاد اسلامی نیز اعلام کرد که رزمندگان آنها در این عملیات شرکت دارند.
«محمد دیف»، رئیس شاخه نظامی گردان‌های "القسام"، حماس، اعلام کرد که جنگ علیه اسرائیل اعلام شده و کشورهای عربی را فراخواند تا از فلسطینی‌ها حمایت کنند. رئیس شاخه نظامی "حماس" همچنین گفت که بیش از 5000 موشک به سمت اسرائیل شلیک شده است و از همه فلسطینی‌ها خواست تا سلاح به دست بگیرند. وی هدف از این عملیات را ایجاد کشور فلسطین نامید و مسلمانان را به موارد زیر فراخواند:
«زمان آن فرا رسیده است که همه نیروهای عربی و اسلامی متحد شوند تا اشغالگران را از اماکن مقدس و سرزمین ما بیرون کنند.
حمله به فلسطین را آغاز کنید و اجازه ندهید که مرزها و یا محدودیت‌هایی مانع از مشارکت شما در آزادسازی مسجدالاقصی شود».
«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل، در پیامی ویدیویی گفت که کشورش «در وضعیت جنگی است». خاخام‌ها از اسرائیلی‌ها خواستند که "شبات" (جشن مذهبی) را قطع و ناتمام بگذارند، تلفن‌های خود را روشن و خود را مسلح کنند. مقامات اسرائیل همچنین از همه شهروندان این کشور خواستند تا برای "پیروزی در جنگ" متحد و فعالانه به عنوان داوطلب در یگان‌های دفاع از خود ثبت نام کنند. وزیر دفاع «یوآو گالانت»اعلام کرد که: «حماس با آغاز جنگ علیه اسرائیل، اشتباهی جدی مرتکب شده است. سربازان ارتش دفاعی اسرائیل هم اکنون در تمام مناطق نفوذی با دشمن می‌جنگند. در اسرائیل وضعیت فوق‌العاده اعلام شد. مقامات و وزارت دفاع کشور از اعزام و بسیج گسترده نیروهای ذخیره خبر دادند. اسرائیل دسترسی به زرادخانه‌ها را برای غیرنظامیان باز کرد تا آنها بتوانند سلاح‌های سبک به دست آورند و امنیت خود را تامین کنند. ارتش اسرائیل عملیات علیه تهاجم "حماس" را «شمشیرهای آهنین» نامید.
برای انجام حملات تلافی جویانه در نوار غزه دولت اسرائیل هواپیماهای جنگی اعزام کرد. در این میان، ارتش اسرائیل برای نابودی سنگرهای "حماس" و "حزب‌الله" به بمب‌های سنگرشکن و موشک‌های هوا به زمین روی آورد و تلفات سنگینی را بین مردم غیرنظامی نوار غزه ایجاد کرد. براساس داده‌های رادیو "آزادی"، واکنش جامعه جهانی پس از حمله "حماس" به اسرائیل به موارد زیر تقسیم شد:
رهبران غربی با اسرائیل اعلام همبستگی کردند،
ایران و سوریه - با رویکرد مساعد شماری از پادشاهی‌های عرب حاشیه خلیج فارس- از فلسطینی‌ها و حماس حمایت کردند.
قطر اعلام کرد که اسرائیل به تنهایی مسئول ادامه تشدید خشونت است و از هر دو طرف خواست تا "خویشتن داری کنند."
به گفته وزارت خارجه عمان، تشدید تنش‌ها نتیجه اشغال مستمر سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل و حملات مداوم آن است.
وزارت خارجه عربستان نیز اعلام کرد که تنها اسرائیل مسئول تشدید درگیری است.
مذاکره کنندگان مصری به اسرائیل اطلاع دادند که در صورت عملیات زمینی در نوار غزه، حزب الله لبنان وارد جنگ خواهد شد.
ژنرال «رحیم صفوی»، مشاور علی خامنه‌ای، رهبر ایران، گفت که ایران از عملیات "توفان الاقصی" که توسط رادیکال‌های فلسطینی و حماس در اسرائیل آغاز شد، حمایت می‌کند. به گفته وی، ایران «تا زمان آزادی فلسطین» از آن حمایت خواهد کرد. «کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز این عملیات را به ملت فلسطین و تمامی گروه های مقاومت تبریک گفت.
«اسحاق هرتزوگ»، رئیس جمهور اسرائیل، ایران را مسئول حمله حماس دانست. برخی از مفسران ضمن همراهی با وی ، آنچه در اسرائیل می گذرد را به عنوان انتقام ایران از قره باغ تفسیر کردند. بر اساس اطلاعات آنها، شبه نظامیان آسوری تحت حمایت بنیاد «ر.واردانیان» در صفوف حماس می جنگند که از قره باغ به ایران نقل مکان کرده و از آنجا به نوار غزه منتقل شده‌اند. این امر همچنین با جنگ "یوم کیپور" مقایسه و اطلاعاتی در مورد تدارک تهران برای شورای امنیت اضطراری به دلیل خطر بالای استفاده ارتش اسرائیل از سلاح‌های هسته ای تاکتیکی علیه ایران طنین انداز شد.
در این چارچوب خاطرنشان می‌شود که عملیات نظامی کنونی در اسرائیل در پنجاهمین سالگرد جنگ "یوم کیپور"- بدترین درگیری نظامی اسرائیل با کشورهای عربی از زمان جنگ برای استقلال- بوده است.
جنگ "یوم کیپور" در 6 اکتبر 1973 نیز با حمله غافلگیرانه ائتلاف عربی به مواضع اسرائیل آغاز شد (مصر حمله ای را به شبه جزیره سینا که تحت کنترل نیروهای اسرائیلی بود، آغاز و سوریه به بلندی‌های جولان حمله کرد). بسیاری از مورخان و روزنامه نگاران اسرائیلی خاطرنشان می کنند که در آن لحظه اسرائیل به امکان استفاده از سلاح هسته ای در تاریخ خود نزدیک شده بود. (این را شرکت کنندگان مستقیم در رویدادها نیز بیان کردند. برای نمونه، دستیار وزیر،« آرنان آزاریاهو»، که در جلسات نظامی رهبری اسرائیل شرکت کرده بود، گفت که در آن روزها، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، «دیوید الازار»، به چشم انداز استفاده از سلاح هسته‌ای اشاره کرده بود). تا آنجا که به غرب مربوط می‌شود، در نگاه اول به نظر روشن نمی‌رسد. در حالی که بریتانیا، فرانسه و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا حمایت خود را از اسرائیل اعلام و ناتو حملات حماس را محکوم کرده بود، شدت اوضاع در خاورمیانه تناقضات بین واشنگتن و اورشلیم را آشکار کرد. اگرچه سفیر ایالات متحده آمریکا در اسرائیل بلافاصله از تل آویو در آغاز درگیری‌ها حمایت کرد، اما همه در واشنگتن چندان قاطعانه در این مورد رفتار نمی‌کنند. برای نمونه، سنای آمریکا اخیراً وعده داده بود که اگر رئیس جمهور «بایدن» نتواند به تشکیل دولت فلسطینی‌ها کمک کند و حمایت از حقوق اعراب را تضمین کند، مانع هرگونه توافقی توسط رئیس جمهور خواهد شد.
آنطور که کارشناسان خاطرنشان می‌کنند، حزب دموکرات نیز مدت هاست که نسبت به اسرائیل نگرش بسیار سردی دارد. برای اولین بار، اکثریت دموکرات‌ها از اعراب فلسطینی بیشتر از اسرائیلی‌ها حمایت می‌کنند - 49 درصد در مقابل 38 درصد. شکاف نسلی نیز در حال ظهور است. در میان جوانان آمریکایی، بیش از 56 درصد در حال حاضر نگرش منفی نسبت به اسرائیل دارند. دموکرات‌های ایالات متحده آمریکا در اسرائیل به ویژه با ائتلاف "جناح راست" به رهبری «نتانیاهو» تضادهای زیادی دارند. دموکرات‌ها از تظاهرات علیه اصلاحات قضایی در اسرائیل حمایت مالی کردند - و اگر این جنگ، دولت کنونی را که آغازگر آن است، از بین ببرد، اصلاً بدشان نمی‌آید.
جنگ با حماس و بمباران غزه و انتفاضه جدید در نامناسب ترین لحظه برای دولت«بایدن» - در شرایط مذاکرات منظم بین اسرائیل و پادشاهی‌های خلیج فارس- آغاز شد. این جنگ ضربه‌ای جدی به شخص «بایدن» است که به خاطر آشتی دادن اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها به جایزه نوبل چشم طمع دوخته بود و امتیازی دیگر برای «ترامپ» است. اما پیش از این هم بسیار دشوار بود که سیاست دولت «بایدن» را طرفدار اسرائیل بدانیم. برای نمونه، می توان به یاد آورد که چگونه کاخ سفید سال گذشته تمام ذخایر مهمات خود را از اسرائیل برداشت و به اوکراین منتقل کرد. اکنون این ذخایراحتمالاً برای ارتش اسرائیل در آغاز جنگ بسیار مفید می‌بود.
https://www.fondsk.ru/news/2023/10/08/v-chyom-zaklyuchaetsya-specifika-nyneshney-voyny-khamas-s-izrailem.html
تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh


 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 903  -   10 آبان 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت