راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله 904

جنگ غزه، ادامه جنگ اوکراین

در مسیر تغییر توازن جهانی است!

  

از شروع عملیات طوفان الاقصی درست یک ماه گذشت. با حمله غافلگیرانه مبارزان فلسطینی به پادگان ها و مکان های نظامی مناطق اشغالی اسرائیل فصل جدیدی در تاریخ منطقه و حتی جهان آغاز شد. این رویداد شتاب دهنده تحولاتی شده که با جنگ در اوکراین آغاز گردید. پایان این تحولات باید با خروج آمریکا از منطقه خاورمیانه و آسیای غربی، بسته شدن دست اسرائیل در تجاوز و کشتار و به عقب راندن آن و در نهایت به تثبیت جهان چند قطبی در حال شکلگیری منجر شود.

اسرائیل که در روزهای نخست وعده اشغال چند روزه غزه و نابود کردن سازمان های مقاومت فلسطینی را می داد پس از یک ماه همچنان به بمباران های هوایی مناطق مسکونی و مدارس و  بیمارستان ها ادامه می دهد که تا به امروز بیش از ۱۰ هزار قربانی بر جای گذاشته است. اسرائیل این حملات را با عنوان دفاع از خود توجیه می کند در حالیکه همانطور که نماینده روسیه در سازمان ملل گفته است براساس رای دیوان بین المللی دادگستری، اسرائیل به عنوان یک قدرت اشغالگر حق دفاع از خود را ندارد و برعکس وظیفه دفاع از غیرنظامیان مناطق تحت اشغال را دارد.

کشتار مردم بی پناه غزه توسط اسرائیل ماهیت فاشیستی و ضدانسانی این رژیم را بر ملا کرده و همه آن مظلوم نمایی را که حکومت اسرائیل طی چند دهه زیر پوشش فجایع دوران جنگ دوم جهانی برای خود ساخته بود به باد داد. امروز بزرگترین جنبش در سراسر جهان در محکومیت اسرائیل به راه افتاده است که روزبروز گسترده تر خواهد شد و با بن بستی که رژیم اسرائیل در آن گرفتار شده و جز کشتار راه دیگری برای بقا ندارد ابعاد آن وسیع تر نیز خواهد گردید.

عملیات توفان الاقصی بزرگترین بحران اقتصادی داخلی اسرائیل را نیز موجب شده است. تا کنون نزدیک به نیم میلیون تن آن کشور را ترک کرده اند. چند صدهزار تن از شهرک نشینان مناطق اشغالی مجبور به ترک خانه های خود شده و در اردوگاه ها زندگی می کنند. بورس اسرائیل همچنان سقوط می کند. شمار بسیاری از شرکت ها در آستانه ورشکستگی قرار گرفته یا ورشکست شده اند. کسب و کارهای کوچک امکان ادامه تحمل وضع کنونی را ندارند. این بحران اقتصادی با بحران سیاسی و افزایش نفرت عمومی از نتانیاهو نخست وزیر فاشیست آن کشور توام شده است که مردم او را مسئول شکست و بحران می دانند.

اما بزرگترین شکستی که به اسرائیل وارد شده است نه شکست نظامی، نه سیاسی، نه اقتصادی بلکه شکست ایدئولوژیک است. ایدئولوژی فاشیسم اسرائیلی به بن بست رسیده است. فاشیسم همیشه متکی بر زور و دست برتر است و همیشه نیز با یک جنگ و شکست به پایان می رسد. کاسه فاشیسم اسرائیلی هم که اعراب را مادون انسان معرفی می کرد که حق آنهاست که برده یهودیان باشند؛ که آنها را ناتوان از مبارزه، ناتوان از پیروزی نشان می داد، در افکار عمومی ساکنان اسرائیل آنچنان ترک خورده است که دیگر هیچ بندزنی نمی تواند آن را ترمیم کند. سخنان وزیر کابینه اسرائیل در استفاده از بمب اتم علیه غزه که هدف آن تهدید دیگران و دادن قوت قلب به فاشیست های اسرائیلی بود که آن کشور هنوز نیرومند است، بیشتر ضعف آن را در مبارزه با یک گروه شبه نظامی کوچک در منطقه ای کوچک  نشان داد و به جهانیان ماهیت فاشیسم اسرائیلی را برملا کرد. با پایان توهم مردم به دست برتر اسرائیل، فاشیسم از این پس در این کشور ناگزیر از عقب نشینی است که این خود زمینه ساز شکست های بزرگتر است. 

اسرائیل از هم اکنون در این جنگ شکست خورده است، حتی اگر غزه با خاک یکسان شود و همه اهالی آن کشته شوند. پیامدهای شکست اخلاقی و شکست ایدئولوژیک حتی از پیامدهای شکست نظامی همیشه سنگین تر است و اسرائیل در این دو عرصه بیش از هر عرصه دیگری ورشکسته شده است. این ورشکستگی فاشیسم اسرائیلی توام شده با ورشکستگی کشورها و رسانه های جهانی که از اسرائیل حمایت می کردند و از جمله ورشکستگی فاشیسم ایرانی نیز که توسط تلویزیون های سه قلوی فارسی زبان لندن تبلیغ می شود. آنها نیز در بین مخاطبان خود توهم شکست ناپذیری اسرائیل را بوجود آورده بودند و وعده می دانند که کار ایران با سرپنجه نیرومند اسرائیل تمام خواهد شد، همچنانکه امروز نیز به تبلیغ بسود اسرائیل و علیه مردم غزه و فلسطین مشغول هستند. با شکست اسرائیل در غزه مخاطبان این تلویزیون ها نیز ناگزیر خواهند شد در بسیاری از تبلیغات خود تردید کنند و این آغاز فصل تازه ای می تواند در ایران باشد اگر حکومت بتواند اهمیت این لحظه تاریخی را درک کند و با سرعت به سمت اصلاحات، جمع کردن بساط ارتجاع مذهبی، پایان دادن به تقسیم جامعه به خودی و غیرخودی، حمله به منافع الیگارش ها و اتاق بازرگانی که کانون آنهاست با هدف جلب مردم بر آید. در اینصورت می توان با آغاز آینده ای متفاوت برای ایران با افزایش حیثیت و اعتبار آن در نزد مردم منطقه و جهان اندیشید.  

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 904  -   17 آبان 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت